Foto: Monica Milch Gebhardt/Varanger Museum |
Det står noe mer på steinen: «HMS Catrel», altså His
Majesty’s Ship «Catrel», det vil si navnet på et skip tilhørende den engelske
marine. «Catrel» gir ikke mening på engelsk, verken som skipsnavn eller noe
annet. Sannsynligvis er det feilskrift for «castrel», som er et eldre navn for kestrel
– hauk. Royal Navy har hatt minst fire skip med nettopp dette navnet gjennom
tidene.
Sjøfolk har risset onn navn, årstall og annen grafitti mange
steder på norskekysten og langt videre. Slike innskrifter finner vi vanligvis i
velkjente havner, eller i hvert fall på steder der seilskipene måtte vente på
bør. En av de største og mest spennende samlingene finnes ved Tsyp Navolok på
Fiskerhalvøya.
Men innskriften på Andersbysteinen skiller seg ut. Først og
fremst fordi den ikke er risset i fast fjell, men på en løs stein. Men også
fordi den opptrer alene, i hvert fall så langt man vet. Man har tenkt seg at
Patrick Christian var om bord i et skip som gikk inn til Andersby for å hente
ferskvann i Bergelva. Men er det rimelig at han da skulle ta seg tid til å
etterlate seg en slik innskrift?
Det er kanskje mer rimelig å oppfatte steinen og innskriften
som en gravmarkering. Patrick Christian har neppe skrevet navnet sitt på
steinen, for han var antagelig død på det tidspunktet. Steinen har nok stått
eller ligget over en grav, og det er andre av mannskapet som har rodd den døde
i land og gravd liket ned på stranden.
Vi kjenner til mange slike sjømannsgraver langs kysten, men
de er vanligvis anonyme og uten innskrift. Trolig var Patrick Christian en
rangperson om bord i HMS Castrel, helst en av offiserene, siden han ble vist
denne omsorgen. Dødeligheten var for øvrig meget høy på havet på 1600-tallet,
både i den engelske flåten og ellers. Nød og sykdom var dagligdags, og det
samme var bedervet vann og råtten mat.
To andre farer lurte også – sjørøvere og fiendtlige flåter.
I 1679 raste krigen i Europa, og havet var utrygt for ethvert handelsfartøy.
Noen år senere hører vi at en fransk flåte brenner 14 engelske og 17 hollandske
skip i nærheten av Nordkapp, mens de kaprer 14 andre. Botemiddelet var
konvoifart – handelsskipene seilte gruppevis og ble voktet av marinefartøyer.
Konvoifarten var vanlig når det gjaldt blant annet
engelskmennenes fart på Arkhangelsk. I 1705 fikk den engelske Arkhangelsk-flåten
følge av to store og to mindre fregatter. To år senere var det 14 krigsskip som
passet på 50 handelsfartøyer.
Det er fremdeles mange uløste spørsmål når det gjelder
Patrick Christian og HMS Castrel. Men mannen og skipet er antagelig knyttet til
konvoitrafikken mellom Kvitsjøen og Vest-Europa på slutten av 1600-tallet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar