Da Gokstadhaugen ble åpnet og det berømte gravskipet kom for
dagen i 1882, skapte det den rene klondykestemning i Vestfold. I Slagen utenfor
Tønsberg ble gullfeberen både hjulpet frem av og dempet av en standhaftig lokal
tradisjon som etter hvert gav konkrete resultater: Nok en skipsgrav, og endatil
en som overgikk Gokstadgraven i rikdom!
Den kjente Oseberghaugen ligger i slettelandskapet like nord
for Slagen kirke, på Oseberg-ødegården, som lenge tilhørte Jarlsberg hovedgård.
Navnet Oseberghaugen er nytt, frem til den arkeologiske utgravningen i 1904 het
nemlig den store gravhaugen Revehaugen. Den var heller ikke den eneste
gravhaugen på gården.
Men i Slagen var Revehaugen det store samtaleemnet etter at sandefjordingene
hadde fått sitt Gokstadskip. Bergensarkeologen Haakon Shetelig deltok som
assistent ved utgravningen, og han fortalte etterpå – med doktor Grimsgaard i
Åsgårdstrand som kilde – at det het seg om Revehaugen at det en gang var satt
et skip inn i den, og at det fremdeles kunne påvises spor etter den kanalen som
skipet var trukket opp fra sjøen gjennom.
Som nesten alltid ellers i slike tilfeller, er det vanskelig
å avgjøre om tradisjonen er riktig gammel og eldre enn de første
utgravningsforsøkene, eller om den tvert imot er oppstått som en følge av disse
forsøkene. For allerede mange år forut for utgravningen i 1904, var jord fra
Revehaugen blitt benyttet til fyll på kirkegården i Slagen. På grunn av dette
var også høyden på haugen blitt kraftig redusert, og «haugen hadde fullstendig
mistet utseendet av et gravmonument,» som Shetelig skriver. Kanskje var det
derfor Revehaugen unngikk de tidlige antikvarenes oppmerksomhet.
Gammel eller ikke, så var ikke tradisjonen om gravskipet den
eneste som omgav Revehaugen. Folks nysgjerrighet når det gjaldt hva som skjulte
seg i haugen, var nemlig blandet med en utbredt skepsis mot å komme den for nær
– for ikke å snakke om grave i den. Inger Marie Hansdatter (f. 1847) bodde på
Oseberg da de første spede graveforsøkene begynte, og hun kunne mange år
etterpå fortelle at «det alltid hadde vært noe rart med den haugen». Ikke bare
vugget det når man gikk eller kjørte over den, men folk kunne se ting der også.
Flere hadde sett at det lyste fra haugen, og noen guttunger
så en morgen en hel flokk med mennesker som gikk rundt haugen mens de holdt
hverandre i hendene. Inger Marie og ektemannen hennes, Johannes Hansen (f.
1846), var selv en sen kveld kommet hjem til gården etter en tur i Horten.
Klokken nærmet seg midnatt da Johannes fikk øye på en kvinne i grått skjørt som
kom gående på vei østover. Hun gikk opp på en annen av gravhaugene og sank så
plutselig ned i bakken. Det tok Johannes som et varsel om at det skjulte seg en
skatt i den haugen, men han fant ingenting der.
Til å begynne med hadde han vært nokså sikker på at
rikdommene lå i Revehaugen. For Johannes var sjømann, og flere år tidligere
hadde han hatt en skjellsettende opplevelse i New York, mens han førte en
lekter der. I Brooklyn hadde han nemlig oppsøkt en spåkone, og ifølge det
Johannes fortalte Inger Marie og flere andre i Slagen, hadde hun spurt ham
hvorfor han var i Amerika, og han hadde som sant var, svart at det var for å
tjene penger. Svaret fra kvinnen var like overraskende som kontant: «Det
behøver du ikke å komme hit for,» sa hun. «Hjemme på jordet ditt har du skatter
nok, bare grav i haugen der». Så tok hun frem en bolle fylt med vann, og i den
så Johannes Hansen Revehaugen like tydelig som om han skulle ha vært hjemme på
gården... Da han så kom hjem igjen fra USA-oppholdet, begynte han å grave.
Hvor mye han egentlig fant, vites ikke. Men Inger Marie
fortalte mange år senere at han fant eiketømmer som han mente måtte skrive seg
fra et skip. Men vannet trengte stadig inn i den sjakten han åpnet, så han gav
til slutt opp.
Da Johannes Hansen døde i 1901, hadde en av naboene, Paul
Ellefsen på Roberg, også gravd en hel del i Revehaugen. Det var trolig mens
Hansen var utenlands. Denne utgravningen foregikk i nattens mulm og mørke, slik
skattegravninger tradisjonelt skulle, og slik det fremdeles i 1890-årene ble
gjort mange steder i landet. Men vannet som strømmet til ble snart et problem
for ham også, og bedre ble det ikke av at vannet luktet død og fordervelse, noe
man tilskrev at det var blitt gravlagt folk i Revehaugen under Svartedauen.
Paul Ellefsen fant imidlertid treverk i mengder, og nå var
mange i bygda overbevist om at det faktisk lå et skip i haugen. Og da
Oseberg-ødegården ble frasolgt Jarlsberggodset, gikk den nye eieren, Oskar Rom,
straks i gang med mer storskala undersøkelser av Revehaugen. Det første han
gjorde, var å grave en grøft for å lede bort vannet. Med Paul Ellefsens
nattlige gravninger friskt i minne, skapte dette frykt på nabogården; man var
redd for pesten.
Det gikk dog ikke lang tid før Oskar Rom støtte på det
tømrede gravkammeret som var plassert bak masten i skipet. Den 8. august 1903
reiste han så med rutebåten til Kristiania, med et utskåret stykke tre fra
Revehaugen på baklommen. Målet for reisen var det nybygde Historisk museum, og
vel fremme fikk han audiens hos professor Gabriel Gustafson. Resten er
historie.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar