Verdensutstillingen i 1893 ble en oppvisning i amerikansk
ekstravaganse, pomp og prakt og teknologi. 27 millioner mennesker kom til å
besøke det enorme utstillingsområdet i løpet av de seks månedene det stod på;
på én enkelt dag var det over 700 000 besøkende innenfor portene. Utstillingen
var «overfyldt af Prøver af alt, hvad Mennesket har opfundet og udført fra de
tidligste Tider til 1893», og satte for alvor den nye metropolen Chicago på
verdenskartet.
Chicago hadde vunnet den interne kampen om vertskapsrollen,
etter New York og andre byer i USA også hadde vært blant kandidatene.
Sistnevntes kandidatur var støttet av finansfyrster som Vanderbilt, Astor og
Morgan, men Chicago trakk altså det lengste strået. Byen hadde gjennomgått en
nærmest eventyrlig vekst i løpet av noen få år, fra en halv million innbyggere
i 1880 til over millionen ti år senere. I 1893 var Chicago også en hub i
utviklingen og anvendelsen av nye teknologiske løsninger, ikke minst på grunn
av eskalerende eiendomspriser.
De sosiale konfliktene preget den boomtown som Chicago var,
og Haymarket-opptøyene 1. mai 1886 var fremdeles friskt i minne. Byen hadde
dessuten opparbeidet seg et rykte som et sted der tvilsomme forretningsmetoder
var gjengs, og «Chicago humbug» og «Chicago dollargrubbers» var kjente
begreper. Mange av de nye innbyggerne i metropolen var innvandrere – og ikke så
rent få av dem kom fra Norge. Chicagos borgermester, Carter Harrison, holdt
velkomsttalen for «Viking» da skipet ankom utstillingsområdet i 1893. Han gjorde
de fremmøtte oppmerksom på at Chicago nå var den fjerde største «skandinaviske»
by i verden – og at bare Kristiania hadde flere norskfødte innbyggere enn
Chicago. Borgermester Harrison ble for øvrig skutt og drept noen dager før
verdensutstillingen var over – av en aktivist og motstander av jernbanens
livsfarlige planoverganger i Chicago.
Vågeferder til sjøs lå i tiden. Den mest berømte av alle de
nye sjøheltene, var selvsagt Fridtjof Nansen, som samme år la ut på sin farlige
ferd i drivisen over Polhavet. Farefulle Atlanterhavskryssinger i mindre båter
var spesielt populære, og allerede i 1878 hadde to brødre fra Farsund seilt fra
Nord-Amerika til Le Havre. Den ene av dem, Wilhelm Jahnsen, omkom senere under
forsøket på å seile solo mellom Irland og USA. To andre nordmenn, Gabriel
Samuelsen og Georg Harbo, ble berømte da de rodde fra Battery Park på Manhattan
til Le Havre. Og ikke minst hadde Magnus Andersen selv seilt den 19 fot store
arendalssjekta «Ocean» over Atlanteren i 1886, bare med selskap av Christen
Christensen; båten havarerte imidlertid øst for Newfoundland.
På 1870-tallet hadde Ole Bull tatt initiativ til å reise en
statue over Leiv Eriksson i Boston, og tanken om at nordiske vikinger hadde
«oppdaget» Amerika lenge før Columbus, fikk en viss popularitet. I Boston og
andre byer på østkysten var Columbus blitt et symbol for de irske og
italienske, det vil si katolske, innvandrernes økende politiske og økonomiske
innflytelse. For de gamle, protestantiske elitene ble Leiv Eriksson dermed en
slags anti-Columbus – en «proto-protestantisk» nordisk viking som hadde brakt
handel og fremskritt til Den nye verden, i motsetning til Columbus, som stod
for overtro og slaveri.
Magnus Andersen var utvilsomt påvirket av disse
strømningene. Han tilbrakte årene etter «Ocean»-ferden i USA, der han var
bestyrer for Det Skandinaviske Sjømandshjem i Brooklyn. Han stiftet dessuten en
norsk-amerikansk sjømannsforening i New York, og i 1889 fikk foreningen en
formannsklubbe laget av trevirke fra Gokstadskipet (!), noe som førte til økt
interesse for vikingtiden og vikingenes seilas. Da amerikanske myndigheter
samme år besluttet amerikanerne å markere Columbus-jubileet med en
verdensutstilling, oppstod idéen om å bygge en replika av Gokstadskipet til utstillingen.
Selv skrev Andersen, som var en ivrig forkjemper for
sjømennenes vilkår og rettigheter, at formålet med reisen «var å få istand et
iøinefallende og sikrere grunnlag for en eventuell propaganda for Leif Erikson
som opdager av Amerika», og «å heve vår sjømannsstands ry».
I 1890 var han tilbake i gamlelandet, der han etablerte
avisen «Norges Sjøfartstidende», skrev om saken og fikk Hans Rasmus Astrup, som
var formann for den norske utstillingskomitéen, interessert. «Jeg fikk derfor i
all stillhet 11 skibsførere, med en gjennemsnittsfartstid av 35 år, til å
besiktige det gamle Gokstadskib og avgi en erklæring om et nytt fartøi bygget
som dette, uten mer enn almindelig fare for dets mannskap, kunde seiles over
Atlanterhavet,» mintes Magnus Andersen. Planen ble møtt med skepsis i pressen,
men den nødvendige finansieringen kom på plass, ikke minst ved hjelp av små
bidrag fra sjøfolk.
Høsten 1892 ble så en replika av Gokstadskipet bestilt på Rødsverven i Sandefjord. Ole Wegger
stod for selve byggingen, sammen med tømmermann Jens Carlsen fra Hortens verft.
«Viking» ble sjøsatt i februar 1893, og i begynnelsen av april dro skipet med
Andersen, Christensen og ti andre sjøfolk, rekruttert fra store deler av landet,
langs kysten fra Kristiania til Bergen før det satte til havs. Over alt der
skipet var innom, ble det feiret, og først den 30. april kunne «Viking» seile
fra Bergen.
Så, den 13. juni, ankret «Viking» opp utenfor havnebyen New
London i Connecticut. Kryssingen forløp uten problemer; det hadde «nærmest
været en interessant lystreise». Samme dag ankom Larvik-fullriggeren «Tagal»
New York; det skipet hadde passert Lindesnes dagen før «Viking» dro fra Bergen.
Ryktet om vikingskipskopiens skarpseiler-egenskaper spredde seg raskt.
Andersen og hans besetning ble liggende i New York i en drøy
uke, og nye festligheter fulgte. Mannskapet ble utvidet med 24 studenter fra
Harvard og Yale; de skulle fungere som roere dersom det ble nødvendig. Et
marinefartøy slepte deretter «Viking» opp Hudson River til Albany. Underveis
ble de møtt av et dampskip fullpakket av norsk-amerikanere fra Upstate New
York. Videre gikk ferden gjennom Eriekanalen og Great Lakes til Chicago.
«Viking» ankom verdensutstillingen 12. juli 1893, og ble møtt av 50 000
ventende tilskuere, derav anslagsvis 15 000 av nordmennene bosatt i byen.
Chicagos borgermester, Carter Harrison, tok kommandoen på det siste stykket.
Utstillingsområdet var 2,5 kvadratkilometer stort – fire
ganger større enn Parisutstillingen fire år tidligere, og utformet som en
faktisk by, med nesten 200 bygninger i nyklassisistisk stil, elektriske
gatelys, vann og avløp, og eget brannvesen og politistasjon. «Den Pragt og
Skjønhed, der straalede en imøde fra det Hele, var overvældende,» het det i en
samtidig reportasje her hjemme. Et femtitalls elektriske ferger fraktet de
besøkende på kunstige kanaler og laguner. «Den formelle bakgrunnen for
verdensutstillingen var 400-årsjubileet for Colombus’ «oppdagelse» av Amerika.
I havnen i utstillingsområdet lå «Viking» sammen med replikaer av Colombus’ tre
galeoner.
Planleggingen ble ledet av en komité sammensatt av
kapasiteter som arkitekten Daniel Burnham, kjent for de hypermoderne
skyskraperne i Chicago, Frederick Law Olmsted, landskapsarkitekten som bl.a.
hadde stått bak Central Park, og skulptøren Augustus Saint-Gaudens. Sistnevnte
uttrykte gruppens ambisjoner og selvbevissthet, da han i et planleggingsmøte
stilte følgende retoriske spørsmål: «Skjønner dere ikke at dette er det mest
storartede møte mellom kunstnere siden det 15. århundre?»
«Viking» ble en av de store attraksjonene under
utstillingen. «Den store Millionby har aldri været skueplass for noget
lignende,» skrev «Skandinaven», og la til at ferden hadde «gjort alle
Uglespådomme til skamme». Magnus Andersen oppsummerte at reisen «tendte et
meget stort bål som lyste over hele Amerika og forkynte at landet var opdaget
av Leif Erikson».
Mannskapet ble avmønstret etter ankomsten og dro hvert til
sitt. Båtsmannen, Rasmus Elias Rasmussen fra Bergen, reiste rundt i USA for å
skaffe midler til sjømannsmisjonen hjemme, og holdt over 400 møter i ulike
byer. Han ble senere pastor i South Dakota. Severin Simonsen fra Sandnes dro
til vestkysten for å besøke familie og venner der. Bent Stiansen Nygård fra
Lillesand fikk jobb som tømmermann i New York, mens østfoldingen Oscar Solberg
siden ble perlefisker i New Guinea.
31. oktober 1893 forlot «Viking» verdensutstillingen og
seilte ned Mississippi til New Orleans. Derfra reiste Andersen hjem, mens
Christensen ble igjen for å holde oppsyn med båten. Det var høyst usikkert
hvilken fremtid som ventet Gokstadkopien. Noen ville plassere skipet i parken
foran Det hvite hus (R.E. Rasmussen møtte president Cleveland for å diskutere
denne planen), mens andre ville ta det tilbake i Norge – eller selge det til
høystbydende. Det endte med at «Viking» ble gitt til et museum i Chicago.
Fartøyet eksisterer fremdeles, og har ført en omskiftelig tilværelse i mange
år. I 2018 står skipet i Geneva, Illinois, og det er utført betydelige
restaureringsarbeider i senere tid. En venneforening jobber for å finne en ny,
permanent plassering.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar