I en stor murbygning i sentrum av Amsterdam oppbevares
hyllemeter på hyllemeter med norsk – og finnmark’sk – 1600- og
1700-tallshistorie. Amsterdams byarkiv inneholder protokollene etter
metropolens notarer, de eldste helt fra slutten av 1500-tallet. Notararkivene
fyller noe sånt som 3000 hyllemeter! Og så hører det med til historien at det
fantes notarer – og finnes arkiver etter dem – også i andre nederlandske byer. Her
finnes et unikt kildemateriale også til vår nordlige historie – først og fremst
takket være at handelen på Arkhangelsk var av stor betydning for hollenderne
nettopp i den perioden da Nederlandene vokste frem som en stormakt av rang.
Notarene spilte en viktig rolle i datidens Amsterdam, som
var i ferd med å bli en verdensby, og som trakk unge kvinner og menn til seg
fra så å si hele Europa – deriblant tusener fra Norge. Til notaren gikk man
hver gang en kontrakt skulle inngås, når man trengte en attest eller ta opp et
lån, for å nevne noe. Det anslås at det i byarkivet finnes to millioner
notarforretninger protokollert bare for perioden 1624-1664. I det omfangsrike
protokollene finner man opplysninger om personer, steder, yrker, varer,
handelsruter og mye annet. Deler av arkivet er katalogisert, men svært mye
gjenstår.
Selv om prosentandelen neppe er særlig stor, er det nok av
dokumenter som dreier seg om Finnmark – slik som den ovenstående, tragiske. I
1639 er det for eksempel interessentene bak skipene «Het Huys van Nassau»
(Huset Nassau), «De Liefde» (Kjærligheten), «De Zoutpan» (Saltpannen) og «Den
Groenen Leeuw» (Den grønne løve) som sender skipperen Cornelis Pietersz d’Hooft
til Bergen for å frikjøpene skip og last. De fire fartøyene var blitt oppbragt
på Finnmarkskysten i kongen av Danmarks navn og ført til Bergen.
At kapring og sjørøveri var en reell fare, og noe man måtte
ta høyde for, viser en fraktekontrakt inngått i 1659. Da er det en kjøpmann med
base i St. Malo, Frankrike, som avtaler med Jan Jorensz Swaen på skipet «De
Swaen» (Svanen) om å seile til kysten av Finnmark for å kjøpe torsk og tran.
For det skulle skipper Jan få 168 franske sølvmynter hver måned. Men, heter det
i kontrakten, «skipperen har ikke krav på lønn i den tiden han eventuelt måtte
bli oppholdt av kapere»…
Det sier ikke så rent lite om Amsterdams status i datidens
handel når vi finner en kontrakt som denne, fra 1631, der ingen av partene har
noen åpenbar forbindelse med Holland: «Crijn Crijnsz, kjøpmann i Bergen, avtaler
med skipper Hans Luytes i Lübeck på skipet «St. Pieter», at sistnevnte skal
reise til Vardø, Syltevik eller Kjelvik for å laste fisk, og deretter losse den
i Bergen».
Forlis og tap av verdifull last er en gjenganger i
notararkivene for Finnmarks del. I 1652 hører vi om flere skip som forliste ved
Nordkapp, «i området til lensherren på Vardøhus», og masseforlis foregikk også
i 1711. I 1791 finner vi en sjøforklaring opptatt av notar Jan Harmsen. Flere
av mannskapet på på skipet «De Juffrouw Johanna» (Jomfru Johanna) forklarer da
at de hadde vært i Arkhangelsk og tatt inn last bestående av linfrø og huder,
og at de på hjemveien hadde kommet ut for stormvær ved Vardø, slik at deler av
lasten var blitt ødelagt av vann.
Kildene forteller også om hollendernes eget fiske, helst
laksefiske, på Finnmarkskysten og på Kola. Det foregikk typisk ved at man hyret
inn én eller flere bøkkere, som ble satt i land ved en egnet lakseelv, sammen
med lokale (samiske) eller medbragte fiskere, mens skipet reiste videre for å
drive handel. På tilbakeveien ble fisketønner og bøkker plukket opp og tatt med
hjem. Vi har en slik kontrakt datert 1643. Da er det skipper Marten Harmensz
Blau og skipet «De Bruijnvisch» (Nisen), bestykket med med 10 kanoner, som får
i oppdrag å reise til «den lappiske kysten» og drive fiske i Alta og Tana. Det
heter i kontrakten at «skipperen og hans folk må være behjelpelige med å
skjære, salte og pakke fisken».
Det finnes også tidlige eksemler på eksport av trelast fra
landsdelen, selv om det ikke fremgår om tømmeret kommer fra Pasvik eller
Russland. Våren 1659 seiler i hvert fall skipper Aucke Simens med «Salomons
Tempel» til Vardø for å losse varer og ta inn trelast som skal fraktes til
Amsterdam.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar