Fjellbygdene var et «annerledesland» der farer truet og ting
forholdt seg ganske annerledes enn nærmere kysten – i hvert fall om vi skal tro
de topografiske forfatterne på 1700-tallet. Naturen var storslått og vill. Amtmann
de Fine i Stavanger forteller om Dorgefossen i Sirdal at den «gjør
et serdeles højt og forskrækkeligt fall, saa at, naar man ser ned i dybet, kan
et menneske lettelig der over svimle». Samme forfatter lot seg imponere over
den høye – i dag ville vi nok si usannsynlig høye – levealderen mange av
fjellbøndene oppnådde. Om Lisbeth Valevatn skriver han at hun døde som
136-åring, og at den 110-årige enkemannen da fremdeles var så sterk at kunne gå
tre mil om dagen!
De samme forfatterne hadde fått med seg at fjellbøndene var
relativt fattige. Amtmann Holm forklarer det med frost som skader avlingene,
samt bøndenes alt for kostbare brylluper og unødvendige rettssaker om stort og
smått.
Prester og andre embetsmenn hadde alt i lang tid vært
opptatt av å skaffe seg bedre oversikt over forholdene innerst og øverst i
landsdelen. Peder Holm gikk særdeles grundig til verks og fikk utarbeidet det
første egentlige amtskartet i 1800 sammen med landmåler Rosing i Kristiansand.
Men den første kartleggingen vi kjenner til, skjedde alt i første halvdel av
1600-årene. Lindesnespresten Peder Claussøn Friis var trolig delaktig i dette
arbeidet, som faktisk resulterte i et kart over Stavanger stift. Førsteutgaven
av kartet, som gjerne tilskrives biskop Scavenius i Stavanger, er tapt, men det
ble tatt inn varianter av det i flere hollandske atlas senere på 1600-tallet.
Flere av de opplysningene – riktige så vel som uriktige – Peder
Claussøn gir om geografien i det indre av Agder i sine skrifter finner man
igjen på Scaveniuskartet. I 1608 skriver Hr. Peder om «den stuore
Elff Quinen, som kommer langt offuen thill aff det Stuore øde field imellom Jæderen
oc Sætersdallem», og som mange mener har sin kilde – sammen med Mandalselven –
i et stort vann som kalles «Tuve» oppe på fjellet. På de kartene som er basert
på Scavenius sitt, vises nettopp et stort vann langt nord for «Heckefield», som
tydeligvis oppfattes som kilde for så vel Kvina som Mandalselven.
Kan hende var den sagnomsuste fjotlendingen Trond
Hoskuldsson Kvinlog involvert i den samme kartleggingsfasen. Han var trolig
født i slutten av 1580-årene, og skal ha vært den første som ble gravlagt ved
Fjotland kirke da denne stod ferdig i 1670. Trond reiste etter det som
fortelles, vidt omkring som handelsmann, og hver jul skal han ha reist av gårde
uten å fortelle noen hvor han skulle.
At noe av denne virksomheten kan ha hatt en mer praktisk
nytte enn folketradisjonen tilkjennegir, og at den muligens heller bør sees i
sammenheng med den kartlegging av innlandet som biskop Scavenius og Peder
Claussøn arbeidet med, får vi i de Fines skrift fra 1743. Han nevner nemlig at
en «Nysgierring Bonde ved Navn Tron Hoskuldsen» mange år tidligere hadde villet
finne ut hvor langt mot nord Hekkfjellet strakte seg. Med en hjelper og en
kløvhest hadde han reist mot nord i seks dager og passert
«adskillige hinderlige
veye, men til Sidst fant de Sneen stoor, dog af Solens Smeltning om Dagen og
Kulden om Natten, var den haard og fremkommelig, endelig til sidst møder dem
Vandløb, ligesom smaae Elver giennem Sneen, hvilke havde skaaren sig saa dybt
ned, at de ikke var good for at komme derover, men med uforrettet Sag maatte
vende tilbage.»
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar