I året 1845 var det 497 geiter i Øvrebø og 363 i Hægeland,
og 20 år senere var antallet økt til over tusen! Flere bønder i denne delen av
Vennesla drev nærmest bare med geiter – helt ulikt Vest-Agder for øvrig, der
geiteholdet så å si glimret med sitt fravær. Forklaringen? Osteproduksjon i
stor stil. Og mysosten fra Øvrebø var svært etterspurt.
I 1860-årene kunne amtmann Vogt opplyse følgende om
småfeholdet i Lister og Mandal:
«Faareavlen aftager ialmindelighed og Gjeder holdes ikke,
undtagen i enkelte Fjeldbygder, og fornemmelig i Övrebö Præstegjeld, hvor nogle
Gaardmænd næsten föde blot Gjeder for at tilberede Mysost efter deres
Præstefolks Anvisning. Den Ost, de tilberede, er udmærket god og afsættes i
Stæderne, hvor den er sögt. Disse Gaardmænd anse det for fordelagtigere at föde
Gjeider end Kjör.»
«Deres Præstefolk» - det er vel helst sognepresten Erik
Søegaard og konen Oliane som menes. De var begge opptatt av moderne jordbruk,
og sentrale da den første «landboforening» ble stiftet i Øvrebø i 1865. Det var
flere jordbrukspionerer i bygda på denne tiden, og mer moderne driftsmåter var
på full fart inn. På Opsal smidde Gunnar Bentsen jernploger etter skotsk
patent, og det var stort fokus på nydyrkning.
Men det er tvilsomt om presteparets initiativ er hele
forklaringen på geitas sterke posisjon i Øvrebø og Hægeland. Søegaards kom til
Øvrebø prestegård først i 1862, og geiteholdet var altså betydelig mange år før
dette. Fokus for det innovative landbruksmiljøet i området i 1860-årene lå
dessuten på moderne åkerbruk og kvegrøkt, ikke på småfe. Og innen
«jordbruksrevolusjonen» i bygda var over, var det ute med geiteholdet; i 1900
var det nesten ikke geiter igjen i Øvrebø.
Går vi litt lenger tilbake i kildene, viser det seg at
antallet geiter var betydelig i flere av de andre innlandsbygdene på Agder – f.
eks. i Gjerstad, i Birkenes og i Tveit. I 1835 rapporterer amtmannen om at det
produseres ost for salg i Bakke og Fjotland. Hva slags ost var det tale om? I
1885 var det landbruksutstilling i Øvrebø, og da ble Henrik Reiersdal og Niels
Homme premiert for henholdsvis ramost og mysost. En annen vanlig ostetype var
knaost. Om den heter det fra Øyslebø at ostemassen blir satt bort til gjæring,
og at osten derettes «knades og saltes, hvorpaa den enten benyttes strax» eller
settes bort «for atter at gjære efter Behag».
I flere av «geitebygdene» kan man følge det samme forholdet
tilbake til begynnelsen av 1700-tallet. Detaljene ved osteproduksjonen vet vi for
så vidt mindre om, men ost – det har man laget! Og faktisk i ganske stor
målestokk, i den betydning at fremstilling av ost foregikk på de fleste gårder
i distriktet. Det vet vi fordi vi for Agders vedkommende har bevart en meget
fin fortegnelse over de ulike kirkers inntekter omkring 1620. Og så viser det
seg at man i Øvrebø, Hægeland og flere andre sørlandsbygder betalte tiende av
osteproduksjonen. Presten i Oddernes – som skulle betjene ikke bare Oddernes,
men også Øvrebø og Hægeland – mottok f. eks. 124 oster årlig, én fra hver gård.
På samme vis var det i Tveit og Birkenes, i Søgne og i Mandalen. I Lister
nevnes også oster, men der påpekes det at prestene ikke får så mange oster som
ønsket.
Trolig er dette et forhold som har røtter i middelalderen.
Men i løpet av de siste tiårene på 1800-tallet går det
tilbake med den tradisjonelle osteproduksjonen. Som en del av «revolusjonen» i
landbruket overtar utenlandske ostetyper som sveitser, edamer og cheddar. Og de
ble ikke lenger produsert hjemme på gårdene, men ved de nye meieriene. I 1882
ansatte landhusholdningsselskapet i Lister og Mandals amt Ingebjørn Homme fra
Øvrebø som «vandremeierske». Hun skulle blant annet gi bøndene veiledning i
produksjon av ost og smør. Noen år etter kom det første moderne meieriet også i
Øvrebø, og i 1912 var det 12 meierier i amtet. Da var geitenes tid ute.
Bildetekst: Melking av geiter i Bondhusdalen, Kvinnherad. Foto: Axel Lindahl/Norsk Folkemuseum.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar