«Sjøfolk
er, når alt kommer til alt, en tredje sorts mennesker, som verken hører til de
levende eller til de døde; deres liv er kontinuerlig på vent,» skrev den
engelske presten og forfatteren John Flavel i sin «Navigation Spiritualized» i
1664. Sjømannslivet og sjøreiser i det hele var gjennom årtusener en risikabel
affære. Det er ikke mulig å se bort fra dette faktum når en skal prøve å forstå
bakgrunnen for en gåtefull type kulturminner som finnes mange steder på kysten
– nemlig kompassroser som er risset inn i berg i havner og uthavner.
Kompassroser på Väderöarna, Bohuslän. Foto: Øyvind Arntsen/NRK |
Ristninger
i form av kompassroser forekommer sammen med årstall, initialer og navnetrekk, bumerker,
våpenskjold og annet «krot» på mange havnelokaliteter i Norden. I motsetning
til de mer kjente, forhistoriske helleristningene er de maritime ristningene
fra historisk tid, fra omkring 1500 og frem til slutten av 1800-tallet. På den
svenske vestkysten, der de maritime ristningene er best undersøkt og
dokumentert, ser det ut til at aktiviteten har vært størst i perioden ca.
1550-1650.
Kompassrosene
er først og fremst et fenomen i Norge og Sverige. Nærmere bestemt finnes de i
hovedsak langs kysten mellom Trondheim og Stockholm, og særlig tett mellom
Bergen i nord og Marstrand i sør. Utenfor dette kjerneområdet er det enkelte
eksemplarer helt nord til Nordkapp og i den finske skjærgården, samt noen
spredte forekomster på De britiske øyer. Til sammen er det kjent rundt hundre
kompassristninger.
Mange uoppdagede
Mange av
feltene med maritime ristninger kan være vanskelig å oppdage i dagslys, og en
kan knapt se dem dersom man så å si står på dem. De kommer best frem når sola
står lavt på himmelen, eller ved hjelp av lommelykt etter mørkets frembrudd.
Registreringsaktiviteten hittil har dessuten vært svært varierende, og det er
all grunn til å tro at det finnes en hel del kompassroser som ennå ikke er
oppdaget.
Første
gang maritime ristninger er omtalt i skriflige kilder, er antagelig i Olaus
Magnus’ Historien om folkene i Norden (1555). Han skriver om Hangö udd (Hankoniemi)
i den sørfinske skjærgården, og om de over 400 innskriftene og adelige
våpenskjoldene som finnes der. I et annet kapittel nevner han øya «Hvitserk»
langt mot nord, der sjørøverne Pining og Pothorst skal ha risset inn en
kompassrose på et høyt fjell. Det siste kan være en forveksling med en
kompassrose som fantes på Nordkapp-platået, og som er nevnt i en kilde fra
1599. Noe senere (1613) nevner Peder Claussøn Friis en kompassrose i
Ny-Hellesund på sørlandskysten.
Verken
magister Olaus eller hr. Peder uttaler seg om kompassristningenes alder, utover
at de ser ut til å oppfatte dem som gamle og eldre enn manns minne. Didrik
Pining, som Olaus gir æren for å ha risset kompassrosen på «Hvitserk», var
høvedsmann på Vardøhus omkring 1490. Uansett er det tale om noen av de
tidligste kompassrosene i berg som vi har kunnskap om. Den aller eldste av
rosene er antagelig den i Furusund i Stockholms skjærgård; den er omgitt av
adelige våpenskjold, og er med stor sannsynlighet risset inn i forbindelse med
Kristian 1.s besøk sommeren 1463, da kongen var på vei til Russland med en
flåte.
Andre
kompassristninger opptrer sammen med årstall som gjør dateringen av dem rimelig
sannsynlig: En kompassrose ved TInganes på Færøyene bærer årstallet 1569, mens
roser på Storfosen i Ørland (1579), Hällö i Bohuslän (1581) og Lyngøya ved
Kristiansand (1591) også er blant de tidlige.
Brukt av loser?
Lenge
tolket man kompassristningene rent funksjonelt og knyttet dem til losvirksomhet
først og fremst.
En del av
ristningene ligger da også på utkikkspunkter som vi vet ble brukt av loser i
senere tid. Tanken var at losene laget ristningene for å kunne bestemme kursen
til skip som fremdeles ikke var kommet til syne sett fra stranden, og at
praksisen hadde sammenheng med konkurransen om oppdrag losene imellom. Videre
har man sett for seg at også militære vakter kan ha hatt praktisk nytte av
kompassristningene. Enkelte av de daterte ristningene på Sørlandet ser da også
ut til å være knyttet til napoleonskrigene og skjærgårdsflåten. Men mange andre
ligger slik til at de umulig kan ha vært benyttet på denne måten, og forklaringen
er antagelig først og fremst aktuelle for noen av de yngre kompassristningene.
Det er et
par andre forhold som jeg tror er viktig for å forstå kompassristningene. Først
gjelder det renessansens nyoppdagede interesse for å skrive i stein.
Renessansens fortidslengt
Sjøfolk
var ikke alene om å etterlate seg signaturer nettopp i denne perioden, og noe
av bakgrunnen for kompassristningene og øvrige ristninger i maritim kontekst
henger trolig sammen med renessansens begeistring for gamle minnesmerker som
runeinnskrifter og bautasteiner. Denne fortidsinteressen ble innledet med
Anders Sørensen Vedels oversettelse av Saxos latinske Danmarkshistorie til
moderne dansk i 1575, og fikk videre næring fra sagaoversettelsene til Mattis
Størssøn (1591) og Peder Claussøn Friis (1633), samt Ole Worms runeverk,
Monumenta Danica (1643).
Så vel kongelige
som adelige lar bygge minnesmerker over seg selv, slik Saxo hadde skildret at
man gjorde i vikingtiden. Av og til ristertde også runer. Ved det berømte
laksefisket Boensfossen ved Kristiansand var Kristian 4. på besøk i 1631, og ved
den anledningen ble kongens monogram risset inn i en klippe over fossen, og på
et skjær like nedenfor lot man dessuten riste en innskrift med vikingtidsruner.
Når ikke bare herregårder og slott ble åsted for renessansens forkjærlighet for
inskripsjoner og monumenter, men også havner, har det sammenheng med den større
betydningen disse lokalitetene fikk nettopp på denne tiden.
Det
skyldte ikke minst den langvarige konflikten mellom Danmark-Norge og Sverige,
der viktige havner, ikke minst langs den daværende norskekysten, lett kunne bli
omstridte arenaer der renessansens oppfatninger om å lage kunstige markeringer
og etterlate seg håndfaste signaturer av ulike slag kunne dukke opp og
oppfattes som relevante. Sammenfallende med den økte interessen for minnesmerker
fra slutten av 1500-årene av, utkom de første mer allment tilgjengelige
losbøker og sjøkart, som Laurentz Benedichts Søkartet offuer Øster oc Vester
Søen (1568) og Lucas Janszoon Waghenaers Spieghel der Zeevaerdt (1584), der
kompassroser har en fremtredende plass som dekor og symbol, noe som kan gi en
pekepinn om hvor inspirasjonen til et av de mest brukte motivene på
ristningsfeltene kan være kommet fra.
Kompasset som symbol
Berefjord. Foto: Vest-Agder fylkeskommune |
Kompasset
ble i samme periode et flertydig og pregnant symbol innenfor sjøfartskulturen. Vi
gjenfinner det i ulike sammenhenger; på ølboller på Vestlandet og på mangletrær
og skipskister på Sørlandet. En kompassrose er risset inn på et tønnelokk som
ble funnet i vraket av Vasaskipet.
Der det
er bevart tradisjon om kompassristningenes tilblivelse, er det heller ikke det
å vise vei i direkte forstand som dominerer som årsaksforklaring. Om én rose, i
Rasvåg på Hidra, heter det at den skal ha blitt risset inn i forbindelse med et
bryllup. Kompassrosen i Berefjord vest for Flekkefjord skal være laget av
sjøfolk som hadde forlist i skjærene på utsiden. Det samme fortelles om
kompassristningen på Compass Wart på Shetland, som opptrer sammen med flere
initialer og årstallet 1611.
Det er
ikke vanskelig å tenke seg at kompassrosen med sine assosiasjoner til stø kurs
og trygg havn, også i overført betydning, kunne knyttes både til ekteskap og
redning fra skipbrudd. For sjømenn som en «tredje sorts mennesker», verken
levende eller døde, kunne det være naturlig å ty til kompasset når en skulle
feire sin egen overlevelse – og minnes skipskameraters død. Kanskje er det
heller ikke tilfeldig at det ser ut til å være en viss samvariasjon mellom en
del av de tidligste kompassristningene og nettopp forlis i samme tidsavsnitt? Det
gjelder flere av ristningene på Bohuslänkysten, og det gjelder Ny-Hellesund,
for eksempel.
Interessant
nok gjelder det også kompassristningen i Berefjord, som ellers passer temmelig
dårlig med en funksjonell forklaring knyttet til losing e.l. Det kjennes
riktignok ikke noe senmiddelaldersk vrak i Berefjord, men et epitafium i
Mariakirken i Lübeck minnes et fryktelig forlis nettopp i Berefjord i det
herrens år 1489. Motivet er en Bergensfarer fra Lübeck som er forlist på en
forrevet kyst. To av mastene er knekt. Sjøfolkene ligger i vannet, noen klamrer
seg til kister og planker, andre svømmer; noen få har klart å ta seg i land. Én
innskrift forteller at skipper Hans Ben og 33 andre omkom. En annen inneholder
følgende formaning: «La den som skal gå om bord, skrifte! Det tok så kort tid
før vi mistet våre liv!»
1 kommentar:
selvfølgelig er det mange risikoer som en sjømann bærer, fordi sjøfolk selv ikke vil vite når en storm kommer til å angripe båten deres for at de trenger å beregne alt som vil bli tatt hvis det skjer. takk for informasjonen du ga
Besøk også hjemmesiden min på : poker45.com
Legg inn en kommentar