Kaupang i Tjølling. Rekonstruksjonstegning: F. Bau. |
Mot slutten av sitt liv klaget en sjokkert Alcuin over
vikingenes plyndring av klosteret i Lindisfarne: «Aldri før har det vært slik
skrekk i Britannnia.., og ingen hadde heller trodd at det kunne komme et slikt
overfall fra sjøen». Så, i 866, måtte York gi tapt for skandinavenes «Great
army», og byen kom til å forbli på nordiske hender i de neste hundre årene. Sør
for Northumbria, i Wessex og Mercia, svarte en annen hersker, Alfred den store,
på den skandinaviske trusselen blant annet ved å etablere en ny type befestede
byer, de såkalte «burhs».
I løpet av noen generasjoner møtte vikingene fra nord en
sammensatt gruppe samfunn som imidlertid hadde én ting til felles, og som på
tross av ulik opprinnelse og alder skilte dem fra alt som frem til tidlig i
vikingtiden hadde vært kjent hjemmefra: Alle var de nemlig urbane samfunn, i
det minste var det samfunn der byer av varierende betydning og til dels med
ulik funksjon, fantes. I England og i Vest-Europa ellers kunne det både dreie
seg om bysamfunn med romerske røtter og om helt nye bygrunnleggelser; i øst var
det dels slaviske byer organisert ut fra helt andre prinsipper som møtte
vikingene, og lenger mot sør og øst fikk de mest langveisfarende nordboerne
stifte bekjentskap med både islamske byer og med den kristne metropolen
Konstantinopel.
Vikingene opplevde byene der ute i egenskap av røvere,
handelsmenn eller leiesoldater – men også, som i York, som by-eiere. Disse
kulturmøtene, for ikke å si sivilisasjonsmøtene, fikk store og langvarige
konsekvenser for de nordiske samfunnene, og gav støtet til den første
urbaniseringen her hjemme.
Først ute ser det ut til at man var i Ribe sørvest i
Jylland. De eldste aktivitetssporene der går tilbake til begynnelsen av
700-årene, men det er ikke avklart om de representerer en fase med sesongmessig
virksomhet forut for den egentlige bygrunnleggelsen. De eldste kulturlagene i
Ribe er bedre bevart enn i de fleste andre vikingtidsbyer, og den tidligste
bebyggelsens karakter er et av de spørsmålene arkeologene ønsker å belyse i et
pågående forskningsprosjekt, «Northern Emporium».
Fra tidligere gjennomførte utgravninger i Ribe ser det ut
til bebyggelsen var anlagt på begge sider av en gate som lå på en langstrakt
forhøyning parallelt med elva. På hver av sidene var området delt inn i
langsmale tomter, adskilt av gjerder og grøfter, og lå med kortsiden mot gata.
Produksjonsområdet på hver tomt lå nærmest gata – her ble det fremstilt kammer
(med gevir fra norsk villrein som råmateriale), perler, smykker, tøyer og andre
produkter. Funnene viser at det var den gjennomgående gata som var fokus for
aktiviteten.
I så måte skilte Ribe seg fra de andre, og litt yngre,
bydannelsene i Skandinavia i tidlig vikingtid – Birka, Hedeby og Kaupang. På
disse stedene er det nemlig sjøen og havnearealet som ser ut til å ha vært
styrende for bebyggelsen, og gatene ligger enten parallelt med stranda eller
går fra stranda og rett opp gjennom bebyggelsen. Forklaringen er trolig at Ribe
er anlagt etter kontinentale, helst frisiske forbilder, mens de andre tre
representerer en tilpasning av modellen til nordiske forhold, der sjøveis trafikk
og handel har stått i sentrum for oppmerksomheten hos den eller dem som planla
byene.
Grunntrekkene finner vi igjen i de byene som blir etablert
fra slutten av 900-tallet og fremover i Norge ved kongebud– og for så vidt også
i yngre, «selvgrodde» byer som Mandal, Moss eller Egersund. Det er også dette
prinsippet som ligger til grunn for de byene som skandinaviske vikinger
etablerer eller bygger videre på i for øvrig høyst ulike settinger som Dublin
og Kiev.
Størrelsen på tomtene har variert mellom byene; med større
tomter i Ribe og på De britiske øyer enn i Kaupang, Birka og Hedeby. Men
uavhengig av størrelsen er det selve tomtegrensenes permanens som slår en, i
alle de nevnte vikingtidsbyene. Hus har brent eller blitt revet og bygd opp
igjen, virksomheter har flyttet ut og nye er kommet til – likevel har grensene
mellom tomtene blitt vedlikeholdt på samme sted, i noen tilfeller gjennom
århundrer. I Kievs gamleby, Podol, var et gjerde som stod i en tomtegrense,
blitt reparert og byttet ut flere enn 15 ganger.
Norges eldste bysamfunn, Skiringssal-kaupangen i Vestfold,
hadde noe slikt som 400-600 innbyggere på det meste, mens Kiev kan ha hatt så
mange som 10 000 i vikingtiden. Begge ser likevel ut til å være planlagte byer – gater og tomter har
blitt stukket ut i en svært tidlig fase, og man har holdt seg strengt til
planen. Det tyder på at det har stått en organisert kraft også bak de tidlige
vikingtidsbyene, trolig en kongemakt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar