«Fredericia kan blive et nyt Jelling», meldte lokalavisen –
i Fredericia – nylig. Bakgrunnen var funnet av det som kan vise seg å være et
kongsgårdskompleks fra tidlig vikingtid ved Erritsø. Vikingene fascinerer og
vekker interesse også i nabolandet – og særlig når arkeologenes oppdagelser kan
styrke eller utfordre gjengse oppfatninger om tidlige konger og kongemakt.
Funnstedet ved Erritsø har vært kjent noen år, og den første
utgravningen fant sted i 2006. Hittil tyder det meste på at det som er funnet,
hører hjemme i eldre vikingtid, på 700- eller 800-tallet. Etter hvert har det
tegnet seg et bilde av et sted ulikt alle andre i denne perioden – i
Vest-Danmark, vel å merke. For anlegget ved Erritsø ligner i mangt og mye på kjente
kongsgårder som Tissø og Lejre på Sjælland. Erritsø-komplekset består blant
annet av spor etter en stor, 40 meter lang hallbygning som har vært omgitt av
et palisadeverk på 120 meter i kvadrat og en dyp og bred vollgrav. Det hele
ligger på et høydedrag med utsikt til Lillebælt.
Det er liten tvil om at det har krevd store ressurser å
bygge og vedlikeholde både hallen og forsvarsverket som omgir den. Byggeskikken
er med å bekrefte inntrykket at det er et lignende miljø som det som
representeres av Lejre og Tissø, som står bak. Og den monumentale beliggenheten
ved ferdselsåren Lillebælt gjør det nærliggende å tenke seg at det er en konge
som på denne måten har villet markere sin makt og kontrollere sjøverts trafikk.
Et hovedspørsmål for arkeologene fra VejleMuseerne er nå om
det imponerende anlegget ved Erritsø virkelig forsvant ut av sagaen på
800-tallet, eller om det også var i bruk senere i vikingtiden. For bare 40 km i
luftlinje fra Erritsø ligger Jelling med Harald Blåtanns kongsgård fra
900-tallet. Med dette som utgangspunkt spør man seg om de to kongsgårdene kan
være samtidige, eller om
Det utgravde området ved Erritsø. Tegning: Vejlemuseerne |
Jelling er en direkte
etterfølger til Erritsø? Og siden palisadeverket på sistnevnte sted bærer
tydelige spor etter å ha brent – kan det tenkes at de senere «rikssamlerne» i
Jelling kan ha kommet til Jylland utenfra, og rett og slett kvittet seg med en
rivaliserende kongeslekt i Erritsø ved bål og brann?
Alt dette er interessante og relevante spørsmål. Men for en
norsk leser med alminnelig kunnskap om vikingtiden her hjemme, kan perspektivet
muligens virke litt rart. Det skyldes i hvert fall et stykke på vei at dansk og
norsk vikingtidsforskning, enten den nå setter de skriftlige kildene eller
arkeologien i førersetet, ikke har helt sammenfallende syn på den prosessen som
kom til å lede frem til de høymiddelalderens respektive riksdannelser. I den
norske fortellingen om rikssamlingen gjerne har tatt høyde for at det
eksisterte mer enn ett rike og flere regionale herskere i form av småkonger
gjennom hele vikingtiden, slik de senere sagaene også hevder. Tradisjonen i
Danmark har vært litt annerledes, og man har vanligvis regnet med at riket var
samlet i det minste fra og med Harald Blåtann (konge 958-986/87).
Jellingdynastiet
Grunnlaget for dette synet ligger først og fremst i de
skriftlige kildene, men ikke utelukkende der. Og det er samtidig viktig å peke
på at det i flere tilfeller er tale om kilder som er eldre, og dermed nærmere
begivenhetene, enn de norrøne sagaene. Hovedkilden er kanniken Adam av Bremens
krønike, og han hadde igjen hadde fått sine opplysninger av Svein Estridsson,
konge av Danmark fra 1047-1074/76. Svein var født omkring 1020, og er kanskje
mest kjent for sin langvarige kamp mot den norske kongen, Harald Hardråde, for
sin organisering av den danske kirken i åtte bispedømmer og for sitt forsøk på
å få sin eldste sønn kronet av paven selv. Han prøvde dessuten å få Harald
Blåtann helgenerklært. Sistnevnte var Sveins oldefar.
Det er fra Svein Estridsson at noen av de tidligste
opplysningene om Jellingkongene Harald Blåtann og dennes far, Gorm den gamle,
skriver seg. Deres herredømme bekreftes også av andre kilder – også av de
arkeologiske, så som Haralds berømte runestein i Jelling, der han selv
forteller at han vant seg hele Danmark og Norge og gjorde danene kristne. Samme
innskrift bekrefter at Haralds far het Gorm, og moren Tyra, mens innskriften på
en annen runestein i Jelling, en som tilsynelatende er reist av Gorm, forteller
at Tyra var hans kone.
Adam av Bremen vet også beskjed om konger forut for Gorm,
men opplysningene om disse regnes gjerne for mindre pålitelige.
Ifølge Adam var Gorm en sønn av en «Hardegon», som kom fra
«Normannia» og erobret riket. Nå kaller Snorre kong Gorm for Gorm
Hardeknutsson, så helt enestående er ikke Adams opplysning. Likevel er det nok
bare få som har festet lit til denne opplysningen hos Adam. Det vil si, slik
var situasjonen frem til for noen få år siden, da det i et engelsk skattefunn
kom for dagen en mynt av en hittil ukjent myntherre ved navn «Airdeconut», hvis
navn ikke helt urimelig kan oppfattes som en angelsaksisk variant av nettopp
Hardeknut. Han var i så fall en (dansk) vikingkonge i York tidlig på
900-tallet.
For noen år siden ble sporene etter et omfattende
kongsgårdsanlegg – tre ganger så stort i utstrekning som det «nye» ved Erritsø
– avdekket i Jelling. Det tilhører 900-tallet, med andre ord Gorms, Tyras og
Haralds tid. Jellingkongene har vært mektige, det er det ingen tvil om. Men var
kongene i Jelling bokstavelig talt i ensom majestet, eller kan det tenkes at
det fantes samtidig opposisjon og konkurrerende kongeslekter andre steder i det
nåværende Danmark? Det er slike spørsmål som utgravningen i Fredericia reiser,
og det er langt fra første gang at det skjer.
Ravnunge-Tue
Et interessant eksempel har vi i en gruppe runesteiner fra
samme tid (900-tallet). De befinner seg en del kilometer sørvest for Jelling,
og alle fire steiner er trolig reist av én og samme mann, som i innskriftene
kaller seg Ravnunge-Tue, og som i
motsetning til Harald Blåtann og Gorm den gamle ikke er kjent fra (andre)
skriftlige kilder.
Den ene av steinene utgjorde opprinnelig «stevnen» i en stor
skipssetning, og innskriften forteller at «Ravnunge-Tue gjorde dette
minnesmerket etter sin mor, Vibrog». I innskriften på steinen fra Bække får vi
vite at «Ravnunge-Tue og Fundin og Gnyple, de tre gjorde Tyras haug». Innskriften
på steinen fra Horne er vanskelig å tolke, men den forteller enten at «Ravnunge-Tue
gjorde denne haug» eller «Tyras haug».
Så kan man spørre seg hva slags forhold Tue har hatt til
Tyra? Et svar gir han selv i innskriften på runesteinen fra Læborg, som kanskje
opprinnelig var reist ved Hærveien. I denne heter det nemlig: «Ravnunge-Tue
hogde disse runer etter Tyra, sin
dronning».
Tyra kan godt ha vært et vanlig kvinnenavn i vikingtidens
Danmark. Men det er nærliggende å spørre om det virkelig kan ha eksistert to
Tyra’er som begge var dronninger og begge dertil nevnt i opptil flere
runeinnskrifter i dette området i første halvdel av 900-tallet? Arkeologer,
runologer og historikere har gitt litt forskjellige svar på det spørsmålet. For
dels kan det jo tenkes at det faktisk er snakk om to ulike kvinner ved samme
navn, og dels har man problematisert betydningen av ordet «dronning», som ikke
nødvendigvis betyr regent, men også kan oversettes med «frue».
Mistanken er likevel vakt. En av dem som har gått lengst i å
koble Ravnunge-Tues innskrifter til Jelling og persongalleriet tilknyttet dette
stedet, er Birgit Sawyer (1945-2015), som var historiker og professor ved NTNU
i Trondheim. Hun mente at Tyra i de to gruppene med innskrifter var én og samme
person, og at hun hadde overlevd sin første ektemann, Gorm, og deretter hadde
inngått ekteskap med Ravnunge-Tue.
Slik kan man spørre, med bakgrunn i de pågående utgravningene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar