I
løpet av vikingtiden gjennomgikk jordbruksbygdene i det nåværende Sverige og
Norge en kraftig ekspansjon. De svenske bondebygdene ble utvidet nord for den
såkalte “limes norrlandicus”, til nordlige deler av Värmland, store deler av
Dalarna og Norrlandskysten til Tornedalen. Dette sammenfaller med de områder
der klimaet ikke var til hinder for at kornet kunne rekke å modne i løpet av
sommeren. Her hjemme kan vi spore en lignende ekspansjon blant annet i de
østnorske innlandsdalførene – som Gudbrandsdalen. Men hva slags virksomhet
foregikk i koloniseringsområdene før de ble bondebygder – og hvem var det som
bedrev den?
For
Norges del er det først og fremst pollenanalyser som kan gi oss opplysninger om
bosetning og kulturlandskap i denne perioden. I det nedbørsfattige Lesja øverst
i Gudbrandsdalen har bøndene i historisk tid gjerne måttet sette opp særskilte
snøgjerder for å holde på den snøen som kom i løpet av vinteren, slik at en
kunne beskytte jorden mot tørke og tele. Det er altså tale om et område som er
relativt marginalt i åkerbrukssammenheng. Et pollendiagram fra en myr midt i
dagens jordbruksbygd i Lesja tyder på at furuskogen i området går tilbake i
eldre vikingtid, mens innslaget av engplanter øker. Disse resultatene får
støtte av det tilgjengelige arkeologiske materialet fra Nord-Gudbrandsdalen:
Fra 700-årene av øker nemlig gravfunnene kraftig i antall.
Et
lignende bilde oppviser Østerdalen, som markerer vestgrensen for det store
barskogbeltet – taigaen – som strekker seg videre inn i Sverige, Finland,
Russland og tvers gjennom Sibir til Stillehavet. I de nordlige bygdene som
Trysil, Tolga, Rendalen og Engerdal ser det ut til at en fast
jordbruksbosetning først blir etablert i yngre jernalder. Så vel arkeologiske
funn som stedsnavn peker i den retningen. I noen av Hedmarks dalbygder viser imidlertid pollenanalyser spredte
forekomster av korn og beiteindikatorer fra og med bronsealderen, mens det i de
sentrale Mjøsbygdene i sør har vært kontinuerlig åkerbruk og beite fra
bronsealderen av.
Det
har pågått – og pågår – en langvarig fagdebatt om hva slags virksomhet som
foregikk i koloniseringsområder som Lesja, Rendalen og tilstøtende områder på
svensk side av den nåværende riksgrensen før de ble bondebygder, og om hvem som
bedrev den. Diskusjonen tok lenge utgangspunkt i de såkalte fangstmarksgravene.
Slike graver kan ligge høyt til fjells, langt inne i skogen eller ved sjøer og
vann, og alltid på steder som det er lite rimelig å sette i forbindelse med
ordinær gårdsbebyggelse. Fangstmarksgravene finnes, som navnet forteller, i
områder som trolig først og fremst har benyttet til jakt, fangst og fiske. Vi
har et godt eksempel fra Sølensjøen i nesten 700 meters høyde i Rendalen, som i
historisk tid er kjent for det godt bevarte innlandsfiskeværet på Fiskevollen.
Sølensjøfisket ble så langt tilbake de skriftlige kildene rekker, benyttet i
fellesskap av bønder i Rendalen. Spørsmålet er om det alltid har vært slik. I
tilknytning til Fiskevollen er det undersøkt flere graver, og i én av dem var
det i 900-årene blitt gravlagt en mann utstyrt med redskaper til fiske og jakt.
Betyr dette at Rendalsbøndenes bruk av Sølensjøen til sesongfiske går helt
tilbake til vikingtiden? Ja, lyder det tradisjonelle svaret. Men så viser det seg
altså at inventaret i mange av fangstmarksgravene ikke er spesielt “norrønt”,
men heller fremstår som en blanding av norrøne og samiske former. De skiller
seg rett og slett fra bøndenes graver i jordbruksområdene. Forskere har derfor
stilt spørsmålet om ikke heller disse gravene var minner etter en befolkning
som oppholdt seg i skog og fjell året rundt, altså en spesialisert
fangstbefolkning. På svensk side begynte man relativt tidlig å tolke
fangstmarksgravene som samiske, og
dette er nå en nokså utbredt tolkning også blant norske arkeologer.
I
de senere år har det kommet for dagen andre spor som trolig kan settes i
forbindelse med fangstmarksgravene. Det dreier seg først og fremst om det som
blir tolket som gammetufter. I Hallingdal er det undersøkt et antall runde og
ovale tufter på Hardangervidda, blant annet på Øsmundset og Urdevassbotn i Hol.
En serie C14-dateringer ligger innenfor yngre jernalder – middelalder, men med
et tyngdepunkt i perioden 1000-1300. Tufter
som dette skiller seg klart fra de buene som er funnet i fjellstrøk for
eksempel på Vestlandet; disse er nemlig alltid mer eller mindre rektangulære,
slik jo også de vanlige gårdshusene i bondebygdene er. Den runde eller ovale
fasongen kan tyde på at vi har å gjøre med gammer i buestangkonstruksjon, som
ellers bare er kjent fra samisk område.
Som
samisk blir også en boplass som ble påvist ved Aursjøen i Lesja i 2006, tolket.
Fire tufter på rekke, hver av dem med hellelagt, rektangulært ildsted og en
såkalt boaššu-stein, har paralleller i funnmaterialet
fra samiske områder lenger nord, blant annet i Saltfjellet, men også fra det
som trolig er samiske boplasser så langt sør som til Vivallen i Härjedalen.
Boaššu-steinen markerer boaššu-rommet i samiske telt eller gammer; dette lå bak
ildstedet og var et hellig område i boligen der blant annet runebommen ble
oppbevart. Funnet ved Aursjøen tilskrives samer som har besøkt stedet i flere
omganger i eldre vikingtid, samtidig som bondebygdene vokste frem i de nærmeste
dalførene.
I
begge disse tilfellene befinner vi oss altså langt sør for det som i nyere tid
ble regnet for sørsamisk område. Dersom tolkningen av funnene som samiske er
riktig, må en betydelig del av bosetningsekspansjonen i områder som blant annet
Østerdalen i vikingtid ha foregått på bekostning av en eldre, samisk
befolkning. Skriftlige kilder ser ut til å beskrive en situasjon i vikingtid og
tidlig middelalder der samer eller “finner” holder til i grensetraktene mellom
Sverige og Norge atskillig lenger mot sør enn den historiske grensen i
Rørostraktene. I Historia
Norvegiae
fra omkring 1190 fortelles det at “langs Norge strekker det seg en veldig
ødemark som skiller landet fra hedningefolkene. Denne ødemarken er bebodd av
finner og ville dyr som finnene spiser halvrå og hvis huder de bruker til klær.
Disse finnene er vel øvede jegere som streifer om enkeltvis uten å ha noe fast
bosted.”
Det
er ikke bare fiskevoller som dem i Rendalen som vil ha vært en en omstridt
ressurs i en situasjon der norrøne bønder etablerer seg i områder som fra før
er bebodd av mennesker som primært driver med jakt og fangst. Det samme vil i
høy grad gjelde de områdene der bøndene driver med setring. Og seterbruk ser alt fra starten av ut til å ha vært en
side ved gårdssamfunnet i den yngre jernalderens og vikingtidens
kolonisasjonsbygder.
Det
er usikkert om den samiske befolkningen bare livnærte seg ved jakt på elg og
rein, slik skildringene i Historia
Norvegiae og andre skriftlige kilder kan tyde på. Enkelte har hevdet at
tamreindriften var i gang alt i tidlig vikingtid, mens funn fra blant annet Østerdalen
ser ut til å vise at fangstfolket har drevet et småskala åkerbruk alt i
vikingtiden, om ikke enda før. Gammetuftene på vidda og fangstmarksgravene er
ute av sagaen senest i løpet av høymiddelalderen, uten at vi i foreløpig kan si
noe nærmere om hvor det ble av fangsbefolkningen. De kan ha trukket nordover
etter hvert som konkurransen om ressursene med bondebefolkningen ble for stor,
eller de kan selv gradvis ha blitt mer bofaste, inntil man ikke lenger fant
grunn til å skille mellom “finner” og bumenn. Det eneste vi kan fastslå på det
nåværende tidspunkt er at disse områdene fremstår som enten norske eller
svenske når de skriftlige kildene begynner å flyte rikeligere ved overgangen
mellom middelalder og nyere tid.