Det «ukjente»
byprospektet er antagelig laget omkr. 1720. Foto: NTNU Universitetsbiblioteket. CC
BY-SA 4.0.
|
I Gunnerusbiblioteket ved NTNU i Trondheim finnes et
«ukjent» og svært tidlig prospekt av Moss by. Det er trolig laget så tidlig som
i 1720, og bidrar med interessante opplysninger om byen i det øyeblikket den
gikk over fra «bare» å være et ladested til å bli kjøpstad. Denne endringen
fremgår av selve overskriften på kartet – «Den Bye Moss i Aggershus Stift», er
tittelen, men noen, trolig tegneren selv, har strøket over den opprinnelige
begynnelsen: «Told- og Lade(stedet) Moss i Aggershus Stift».
Det fargelagte prospektet er 33x42 cm stort, og den
daværende tettbebyggelsen er vist fra et utsiktspunkt på Jeløy, kanskje på
Jederfjellet? I alle fall er hele sjøsiden langs Mossesundet med, fra
Nordbakken med det på det tidspunktet nyetablerte Moss Jernverk i nord, til
Værlesanden i sør. I bakgrunnen ser vi høydedragene mot Vansjø, og Kongeveien
som slynger seg over Storebro og oppover mot Raet og videre mot Fredrikstad.
Det er litt uklart hvordan prospektet havnet i Trondheim.
Sannsynligvis var det en del av den samlingen som Thorvald Boeck (1835-1901)
solgte til Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab i 1899, og som bestod av
over 30 000 bøker og et stort antall kart, brev og håndskrifter.
Artige detaljer
Noen morsomme detaljer er verdt å merke seg, som personen om
bord i fartøyet som ligger for anket i sundet, masovnen på Verket med de to
figurene som ser ut til å bære på stangjern, eller tømmerlensa ved utløpet av
elva. Sistnevnte må være den som mossingene anla i 1713, i forbindelse med den
pågående konflikten med handlende fra ladestedene lenger inn i fjorden. Kristianiaborgere
hadde for lengst slått seg ned i Hølen og Son, og drev utskipning av tømmer
derfra. Men etter hvert som skogene i omlandet ble uthogd, begynte
Kristianiaborgerne å kjøpe tømmer også i Mossedistriktet og fløte det til
sagene på Moss, og derfra innover fjorden. De utfordret på den måten
mossingenes monopol på den lukrative trelasthandelen. Bommen ved elvemunningen
ble en nokså kortvarig affære, som toppet seg da Mosseborgerne tok beslag i
trelast som tilhørte borgere bosatt i Son og Hølen.
Tegningen inneholder flere påtegninger knyttet til
krigshandlingene på Moss i 1716, i forbindelse med Karl den 12.s felttog. Det
er sannsynlig at den opprinnelig har vært et vedlegg til én av de rapportene
som ble utarbeidet i etterkant av felttoget. Åstedet for «Torvslaget» den 23.
april er angitt, og likeledes de veier som de norske styrkene fulgte inn i byen
(oberstløyntant Huitfeldt nordfra langs Kongeveien, brigader Budde sørfra
gjennom – ifølge dette prospektet – tre av byens gater).
Den
eldste kjente fremstillingen av Moss, regnes gjerne for å være Jacob Conings
kjente maleri fra 1698/1699, hvis original befinner seg i Nasjonalmuseet i
Oslo. Hans omhyggelig utførte prospekt viser datidens bebyggelse sett fra
Verksåsen, og regnes for å gi et temmelig sannferdig bilde av bebyggelse og
landskap en tyve års tid før det «nye» prospektet som er tema her. Det gjør det
også interessant å sammenligne de to fremstillingene.
Annet perspektiv
Vårt
prospekt fra ca. 1720 viser til dels byen fra et annet perspektiv enn Conings
maleri, dels detaljer som ikke fremkommer på maleriet, og dels forhold som
tilsynelatende har endret seg mellom 1689/1699 og ca. 1720. Det kan derfor være
nyttig å ta utgangspunkt i maleriet.
Coning
viser oss en bebyggelse som i utpreget grad er konsentrert langs fossen, elva
og ned mot sundet. Dette mønsteret gjenfinnes på 1720-prospektet, men med flere
detaljer som bidrar til å nyansere bildet – og som først og fremst tyder på en noe
klarere bebyggelsesstruktur enn det som fremgår av Conings maleri. En viktig
forskjell på de to fremstillingene er nemlig at prospektet viser gater. Navnsattw er de dessverre ikke på
prospektet, men det er ikke vanskelig å kjenne dem igjen:
Foruten
Kongeveien (dagens Kongens gate og Klostergata, som på 1700-tallet gjerne ble
kalt den «øvre gade»), dreier det seg først og fremst om tre veiforløp
parallelt med Mossesundet – merket med «b», «c» og «d» på tegningen. «d» er den
nåværende Storgata, bokstavelig talt «den store gade», som den refereres til i
1700-tallskildene). «b» er dagens Skoggata («Skouger Gaden», heter den på et
kart fra 1740), mens «c», som går fra kirken og i retning elva, er den
nåværende Dronningens gate, som tidligere ble kalt Enggata («Engergaden» i
1740). Det er ellers tegnet inn en vei i forlengelsen av «b»/Skoggata, som mer
eller mindre svarer til den nåværende Høienhaldgata, og forbindelsen mellom
Skoggata og Kongeveien (mao. dagens Vogts gate, den tidligere «Bakkegade») er
også vist på prospektet.
Gatene
På
prospektet ligger bebyggelsen i stor grad langs to av disse gatene: Storgata og
Kongens gate. Men det er også vist tettbebyggelse liggende til de nordlige
delene av Enggata og Skoggata, dvs. i området rundt det nåværende Torvet
(Vincents Buddes plass). For øvrig er det bare spredte hus som vises – på
Verket, langs Skoggata, på Sanden og ved Kløfta. Det eneste unntaket er en
mindre husrekke sør for kirken; det må dreie seg om de øverste husene i den
nåværende Værlegata, nærmest Kransen.
Kirken
fremstår i samme skikkelse som på Conings maleri, men på prospektet ser vi
vestsiden, som ikke fremkommer på maleriet. Øverst oppe på takrytteren ses et
kors og det som vel er en værhane.
Nærmest
Mossesundet er det vist en del bygninger som står med gavlene mot sjøen. Det må
dreie seg om pakkhus og sjøboder. I bakkant ligger større bolighus, ofte bygd i
to etasjer. Dette er jo nærmest en rent middelaldersk struktur. Fra andre
kilder vet vi at de fleste kjøpmennene i byen bodde i dette området, altså i
Storgata. Bebyggelsen ellers består stort sett av énetasjes hus. En kan ane
dette skillet også hos Coning, men det er vesentlig tydeligere på det yngre
prospektet, og dokumenterer antagelig at det har funnet sted en utvikling i
løpet av de 20 årene som skiller de to fremstillingene.
Røde og gule hus
Når
det gjelder husenes utseende, er det én påtagelig forskjell fra Conings maleri.
Sistnevnte viser nemlig at bygningsmassen på ladestedet i 1698/1699 overveiende
bestod av upanelte, laftede trehus med bord- eller tegltak. Innimellom kan det
anes noen slike på prospektet fra ca. 1720 også, først og fremst i den øvre del
av byen. Men det som dominerer på prospektet, er panelte, malte hus, noen røde,
andre gule, og så å si alle med tegltekte tak. I forbindelse med Fredrik den
5.s Norgereise i 1749, fortelles det at en del hus i Moss er «beklædte med Bord
og malede, de fleste røde med hvide Pillarer eller Karme, andre gule».
Prospektet viser hvor utbredt de malte husene var allerede 30 år før den tid.
Conings
maleri viser klart at ladestedet utenfor selve bebyggelsen utgjorde et
jordbrukslandskap. Vi ser gjerder mellom de ulike teigene, og fargenyanser
indikerer at vi dels har å gjøre med åker, dels med eng (gress). Igjen kan
1720-prospektet bidra med nye detaljer. Flere steder på arket har nemlig
tegneren ført på opplysninger om vegetasjonstype og eventuell bruk i jordbrukssammenheng.
Enggata
fører for eksempel over et større område med påskriften «Enge», naturlig nok,
vil noen kanskje mene. Trolig var det dette som området som i eldre kilder
kalles «Herredstvet eng», etter den forsvunne gården Herredstvet, som i 1650
ble oppgitt å være «den plass hvorpå all Moss er bygd». Lenger sør, og opp mot
Skarmyra, er «Cronens Agrer» vist – kanskje er det helst de senere Bergløkkene
som er ment. Vel så interessant er de stedene som har påskriften «Skov». Det
gjelder høydedragene øst for tettstedet, men også bakkene mellom Værla og
Melløs. Det er vel denne skogen som er forklaringen på navnet Skoggata, får vi
anta.
***
Det skal nevnes at det finnes ytterligere ett «ukjent»
Mosseprospekt, og det er antagelig enda noen år eldre enn Conings maleri. Det
befinner seg i det franske nasjonalbiblioteket i Paris, har i sin tid tilhørt
Ludvig den 14., og er høyst sannsynlig utført av Louis de Chomond dit Boudan en
gang etter 1685. Dette prospektet fortjener en grundigere behandling, men det
får bli ved en senere anledning.