Sommeren 1906 ble det gjort et oppsiktsvekkende arkeologisk
funn på Ankenes i Narvik, og takket være dr. Astrup der i byen ble to
usedvanlige skåler eller fat av bronse innsendt til Oldsaksamlingen i
Kristiania. Siden kom flere tilsvarende funn for dagen i samme område. Men om
bronsefatene var spesielle, var funnomstendighetene minst like
bemerkelsesverdige. Det var nokså grunne, avlange graver på rad og rekke som
var kommet for dagen, og i hver av gravene var et bronsefat lagt som dekke over den dødes hode. En slik gravskikk er
det ikke så helt enkelt å finne verken forbilder eller sidestykker til i
samtiden, det vil si på 1100-tallet e.Kr. eller noe senere.
|
Det ene fatet fra Ankenes, C21857b. Foto: KHM |
|
|
At det var tale om
graver, er det ingen tvil om. Det ene av de to fatene som ble funnet i 1906, lå
over et menneskelig kranium, der håret dessuten var bevart. Det skal ha vært
mye av det, og det var rødgult, ifølge den samtidige innberetningen. O.
Nicolaissen, som var ansvarlig for den antikvariske samlingen ved Tromsø
museum, undersøkte flere lignende graver på Ankenes i 1911 og 1912 – ingen av
dem inneholdt «rødgult haar», men i flere av dem var ganske riktig et bronsefat
veltet over kraniet.
To ting er verdt å merke seg ved gravene fra Narvik. For det
første: de helt spesielle bronsefatene. For det andre: Gravskikken. La oss
begynne med begynnelsen – fatene.
Det best bevarte fatet fra Ankenes har flat bunn og er i
underkant av 30 cm i diameter. På innsiden av fatet er graver overdelen av fem
mannsfigurer; samtlige er fremstilt i profil, og de bærer side, bredbremmede
hatter og vide, folderike klær. Stilen er romansk. Det er bare kjent en
håndfull eksemplarer av disse gjenstandene her til lands, og bare på to
lokaliteter foruten Ankenes. Skjervøy i Troms er den ene, og det kunne jo for
så vidt tyde på at det er snakk om en gjenstandstype som først og fremst er
blitt spredt gjennom nettverk lengst nord. Men den tanken får et skudd for
baugen når det viser seg at det tredje funnstedet befinner seg i Tvedestrand på
Sørlandskysten.
Hanseatiske
produkter?
Internasjonalt er slike fat eller skåler derimot en nokså
utbredt funngruppe. De kalles gjerne «Hansaschüsseln», og er av flere blitt
satt i forbindelse med hanseatenes handel i tidlig- og høymiddelalder. Men
verken dateringen eller spredningen av funn er helt i overensstemmelse med en
slik tolkning. For selv om det nok kan vises at hovedmengden av funn er gjort i
tilknytningen til Østersjøen og Nordsjøen, han man støtt på disse gjenstandene
over det meste av Europa. Den opprinnelige bruken er heller ikke klarlagt, men
mange har villet sette fatene inn i en rituell, kristen sammenheng. Man er på
mye sikrere grunn når det gjelder fremstillingstidspunktet – 1100- og
1200-årene.
Det forekommer flere typer av «Hansaschüsseln». De norske
tilhører varianten som fremstiller dyder og laster, men motivene er – som en
dansk forsker har påpekt – «sunket ned til betydningsløshet». Det dreier seg om
massefabrikerte saker «som i kunsterisk henseende er av meget liten verdi,» for
å si det med arkeologen Sigurd Grieg, som har tatt for seg funnene fra vårt
land.
Gravskikken
Hva så med den spesielle gravskikken på Ankenes? Det er
utfordrende å finne noen direkte parallell til den, men så vel geografien, den
sene dateringen og andre forhold peker mot at vi har å gjøre med grunne,
samiske jordgraver fra middelalderen. Sammen med det ene fatet ble det funnet
en draktspenne av finsk eller østbaltisk opprinnelse, noe som kan peke i samme
retning. Det øvrige miljøet på Ankenes gir ikke noe entydig svar: Der er det
registrert en gårdshaug og et par (norrøne) gravrøyser, samt en (samisk)
gammetuft. Ingen av disse ligger imidlertid i tilknytning til gravene.
Det mest påfallende med gravskikken er jo det faktum at
fatene er satt på hodet og lagt som dekke over ansiktene på de gravlagte. Isolert
sett finner vi elementet med potter og kar som er veltet i graver til ulike
tider og på ulike steder. Det gjelder for eksempel en del kremasjonsgraver fra
vikingtidi østlandsområdet, der benrester og aske fra likbålet er samlet sammen
og lagt i et kleberkar som så er veltet over ende. Det kan tenkes flere
forklaringer på akkurat dette fenomenet – det kan ha sammenheng med en
forestilling om dødsriket som en opp-ned-verden eller være en handling for å
verge seg mot gjengangeri, for bare å nevne et par muligheter.
Men fat som er lagt over avdødes ansikt er en annen skål (!),
og det er grunn til å tro at forklaringen må være nokså spesifikk – og dette
fenomenet bør, om mulig, tolkes deretter. I klartekst betyr det å lete i yngre
gravtradisjoner i nærområdet. Og ettersom flere har ment at det sannsynligvis
er tale om samiske graver, er det innenfor samenes ritualer og
forestillingsverdener i senere tid at vi bør rette søkelyset.
Nils Storå, den finske etnologen, studerte i sin tid
skoltesamenes gravskikker. Han omtaler en skikk som det er spennende å tenke
seg har sammenheng med gravene ved Narvik. Noen mennesker som ligger for døden,
har en «lett» sjel, andre derimot en «tung» en, fortalte en skoltesamisk
informant til Storå. Noen dør med andre ord hurtigere enn andre. Dersom en
døende person ikke klarte å slippe taket, var det flere ting som kunne gjøres.
Én måte å fremskynde døden på, var å velve en kobberkjel ved siden av den
døende personen. Det var viktig at den var av kobber, og bare av kobber. Blant
samene lenger vest het det seg derimot at kjelen skulle plasseres over den døendes hode, «slik at det
mennesket som befant seg mellom verdenene, fikk dø».
At kobber- eller bronsekjelene etter at døden var inntruffet
så havnet i graven, er ikke så underlig. Det samme kunne i mange tilfeller både
redskapene som var blitt brukt til å grave selve graven og de remediene som man
hadde fraktet den døde til gravstedet med, gå i graven med avdøde.