Året etter at Olav Haraldsson døde på Stiklestad i et
mislykket forsøk på å vinne tilbake makten i Norge, ble det døde legemet hans
gjenoppgravd, erklært for hellig og båret inn i Klemenskirken i Trondheim og
plassert på høyalteret der. Etter sagatradisjonen var det biskop Grimkjell og
stormannen Einar Tambarskjelve som var de ivrigste talsmennene for Olavs translatio i 1031. Noen enestående
handling var det ikke – omtrent samtidig fikk nemlig en rekke europeiske riker
sine helgenkonger, St. Knud i Danmark, St. Stefan i Ungarn, St. Wenceslaus i
Böhmen og Den hellige Vladimir i Kiev. Men det er likevel et spørsmål om ikke
det er i England vi finner det
egentlige forbildet for helgenforklaringen av kong Olav.
Det har blant annet vært pekt på kulten rundt de russiske
proto-martyrene Boris og Gleb (d. 1015) som en mulig inspirasjon for
Olavsdyrkelsen, og likeledes på bysantinske krigerhelgener som St. Georg og
Demetrios. De senere kongene Magnus Olavsson og Harald Hardråde hadde jo som
kjent sterke forbindelser østover i Europa, og det er ingenting i veien for at
modeller derfra kan ha bidratt til Olavsdyrkelsen, som fikk stor og hurtig
spredning over hele Nord-Europa, med Olavskirker ikke bare i Norden, men også i
byer som Novgorod, London og York. Men det er vanskeligere å sette selve
helliggjøringen og skrinleggingen av den døde kongen i 1031 i forbindelse med
innflytelse fra Kiev og Bysants.
I Morkinskinna fortelles det at kong Olavs lik lå i jorden i
litt over et år, men at kroppen da var kommet helt opp i dagen. Man forsøkte å
grave liket ned igjen, men det kom til overflaten etter noen dager. Så tok man
et hårstrå fra den døde kongens bart, og det kom ut med blod på. Man prøvde å
brenne det opp, men hårstrået var like helt. Kong Sveins mor, Alfiva, var skeptisk,
og mente at dette ikke var noe bevis for at Olav var hellig, men Einar
Tambarskjelve satte henne bryskt på plass. Siden ble den døde kongen skrinlagt
«med mykje ære og fagre jarteikn», og ved alteret i Klemenskirken fikk blinde
synet tilbake og spedalske ble friske, og mange andre undre skjedde.
Flere av tegnene på Olavs hellighet er vanlige motiver i
helgenlegender, med klare paralleller ikke minst på angelsaksisk område.
Neglene og håret som fortsetter å vokse etter at Olav er død, har sin like i
tilfellet St. Edmund, og lyssøylen som markerer hvor kongens lik ligger,
kjenner vi igjen fra legenden om St. Oswald. Men dette er likevel ikke den
viktigste grunnen til å søke etter forbilder for begivenhetene i Trondheim i
1031, i England. Det skyldes først og fremst de to hovedmennene bak Olavs
translatio – biskop Grimkjell og Einar
Tambarskjelve.
Einar Tambarskjelve
Grimkjells bakgrunn er ukjent, men han var utvilsomt
angelsakser av fødsel, hadde vært kong Olavs hirdbiskop og endte sine dager som
biskop i Sussex, og ble stedt til hvile i Kristkirken i Canterbury. Også Einar
Tambarskjelve stod i nær forbindelse med England, der hans slektninger,
ladejarlene, besatt viktige politiske posisjoner under kong Knud den mektige. I
1023 hadde dessuten Einar besøkt sin fostersønn og Knuds jarl, Håkon Eiriksson,
i England, før han dro i pilegrim til Rom sammen med Håkons far, Eirik
Ladejarl. Selvsamme sommer foregikk en translatio
i Canterbury, som kong Knud var sterkt delaktig i, og som hans jarler – og
kanskje også gjesten fra Trøndelag, Einar – bivånte.
Den angelsaksiske krøniken forteller at Knud var i St.
Paul’s-katedralen i London, og at han der gav erkebiskopen av Canterbury,
Æthelnoth, tillatelse til å ta opp den hellige Ælfheah fra hans grav. Krøniken
sier videre:
«Og de gjorde det seks dager før midten av juni; den herlige
kongen, erkebiskopen, biskopene og jarlene, og en hel mengde andre, både
geistlige og verdslige, førte hans hellige legeme på skip over Themsen til
Southwark. Og der overleverte de den hellige martyren til erkebiskopen og hans
følgeslagere; og de tok ham med pomp og glede til Rochester. Dit kom fru Emma
med sin kongelige sønn Hardeknud på den tredje dagen, og de førte den hellige
erkebiskopen under lovsang inn i Canterbury, og tok ham inn i kirken på den
tredje dagen før midten av juni. Etterpå, på den åttende dagen og den syttende
før månedsskiftet, satte erkebiskop Æthelnoth og biskop Ælfsige og biskop
Britwin og alle de som var med dem, St. Ælfheahs hellige legeme ned på
nordsiden av Kristalteret…»
Ælfheah var en av Æthelnoths forgjengere som erkebiskop i
Canterbury, og det var ikke mer enn elleve år siden hans martyrium; han var
blitt torturert og drept i 1012 – og noen av Knuds nærmeste menn hadde hatt
både én og to fingre med i spillet. Ælfheah ble tatt som gissel under
vikingangrepet på byen i 1011, og han skal selv ha nektet å bli satt fri mot
løsepenger. Da pengene uteble, ble han i stedet drept i vikingenes leir ved
Greenwich året etter. Skildringen av Ælfheahs martyrium står i en versjon av
det angelsaksiske krøniken:
«Hæren la biskopen
for hat, ettersom han ikke ville gi dem penger, og dessuten forbød alle andre å
kjøpe seg fri. De var også svært fulle, fordi det var kommet vin sørfra. Så tok
de biskopen med seg til sitt husting, og der kastet de kubein og okseskaller på
ham; og en av dem slo han i hodet med den butte siden av en øks, slik at han
sank sammen og hans hellige blod rant ned på bakken, og slik havnet hans
hellige sjel hos Gud.»
Skrinlegningen av Ælfheah i Kristkirken i Canterbury må ha
vært dypt symbolske handlinger for den nye dansk-norske eliten i England. Det
er en nærliggende tanke at begivenheten i seg selv gjorde inntrykk på Einar
Tambarskjelve, og at heller ikke dens politiske implikasjoner unnslapp ham.
Begge deler kom til nytte i Trondheim åtte år senere, da Einar og Grimkjell
skaffet kongehuset en egen helgen og landet en evig konge.
Umake våpenbrødre
Flere av dem som senere kom til å spille viktige politiske
roller i England og Skandinavia, hadde vært direkte eller indirekte involvert i
drapet på erkebiskop Ælfheah i Canterbury i 1012. Det bidro naturlig nok til at
hans translatio sommeren 1023 kom i
et helt særskilt lys. Først og fremst gjelder det Torkjell Høge og Eirik
Håkonsson ladejarl, som var kong Knuts fremste jarler i England i 1023, men
også Olav Haraldsson som på det tidspunktet var ubestridt konge i Norge.
Kildene tyder nemlig på at de alle befant seg i vikinghæren i det sørøstlige
England i 1011-1012.
Torkjell Høges navn er knyttet til så vel jomsvikingslaget i
986 som slaget ved Svolder i år 1000. Ved Svolder kjempet han sammen med blant
andre Eirik Håkonsson mot Olav Tryggvason. Siden finner vi ham i vest. I 1009
angrep han England med en «umåtelig stor herjingshær». Det var denne hæren som
to år etter beleiret og tok Canterbury og fikk hele 48 000 pund sølv i danegeld
– tilsvarende nesten atten tonn, og mer enn ved noen tidligere anledning.
Drapet på erkebiskopen foregikk i etterkant av beleiringen.
I 1012 sluttet en desperat kong Æthelred fred med
vikinghæren, som deretter gikk i oppløsning. Torkjell ble imidlertid igjen i
England, og gikk med 40 skip i kong Æthelreds tjeneste. Olav Haraldsson sluttet
seg også til Æthelred, og fulgte ham i eksil til Normandie, der han ble døpt. I
1014 sloss både Olav og Torkjell på Æthelreds side mot danekongen Svein
Tjugeskjegg.
Det er en reell mulighet for at ladejarlen Eirik, som i
realiteten var norsk konge på det tidspunktet, også deltok i den store
vikinghæren i 1009-1012. Eiríksdrápa
nevner Eiriks kamper i England, deriblant beleiringen av London og et slag på
Ringmere Heath i East Anglia. At Eirik deltok ved Knuds beleiring av London i
1016, bekreftes av Encomium Emmae,
men noen kamp ved Ringmere hører vi ikke om da.
Det slaget fant nemlig rent faktisk sted i 1010, og stod
mellom Torkjells daner og angelsaksiske styrker under kommando av Ulfcytel
Snillingr. Olav Haraldsson
var også med i slaget, slik Sigvat beretter i Olafsdrápa og Ottar Svarte i Hǫfuðlausn.
Når så Tord i Eiríksdrápa
hyller Eirik Håkonsson og sier at «englendernes hær lot ofte den modige Eirik
minskes, rød da farget Ringmarehede blodet», er det rimelig å konkludere med at
også Eirik var med i slaget i 1010.
Dette gir et annet bilde av forholdet mellom Eirik ladejarl
og den senere kong Olav Haraldsson enn det sagatradisjonen formidler.
Sannsynligheten er stor for at de to var nære allierte på et tidspunkt. Av
større betydning er det at Eirik og Olav dermed blir implisert, på lik linje
med Torkjell Høge, i mordet på erkebiskop Ælfheah i april 1012.
Ettertiden var til en viss grad klar over koblingen mellom
drapet på Ælfheah og de sentrale politiske aktørene i England etter Knuds
erobring i 1017. Selv om han tar feil på dette punktet, skriver William av Malmesbury
(1080-1143) at «etter hvert… ble Torkjell og Eirik drevet bort fra kongeriket
og vendte tilbake til sine hjemland, og at «førstnevnte, som hadde stått bak
mordet på den hellige Ælfheah, ble tatt av dage av høvdingene i det øyeblikk
han gikk i land på Danmarks kyst».