Se på dette gamle postkortet, motivet er ikonisk og viser et
av Chicagos mest kjente – og kjære – landemerker: Michigan Avenue Bridge. Da
den stod ferdig i 1920, satte den en ny standard for klaffebroer i verdens
storbyer. Og den som var ansvarlig for hele vidunderet, var en bakersønn fra
Vadsø.
Thomas Georg Pihlfeldt het han, og var født i Midtbyen i
Vadsø. Faren var fra Piteå og hadde vært handelsmann i Kvænangen han tok med
seg familien og flyttet til Varanger. Moren var født i Gudbrandsdalen.
Thomas mistet faren da han bare var tolv, og ble sendt på
skole i Hammerfest og senere Trondheim og Christiania. Farfaren hadde vært
ingeniør, og kanskje bidro dette til at Thomas deretter havnet som student ved
de polytekniske høyskolene i Hannover og Dresden. Da han var ferdig
uteksaminert ingeniør i 1879, reiste han rett til Chicago. Den ekspanderte
voldsomt på det tidspunktet, og hadde 500 000 tusen innbyggere. I løpet av
de neste ti årene skulle den komme til å nå millionen.
Chicagoplanen
Det var en hypermoderne storby som var i ferd med å vokse
frem, og storskala utbygging av industri og infrastruktur gjorde Chicago til en
naturlig valg for mang en ung ingeniør. Få av dem skulle imidlertid komme til å
drive det så langt som Thomas G. Pihlfeldt.
I 1901 ble han sjefsingeniør og leder for byens viktige
broavdeling med myndighet over bygging og vedlikehold av broer, og etter hvert
havnet han også i sjefsstolen for havnevesenet og Chicagos arkitektkontor.
Mange av de vakre broene som den dag i dag krysser Michigan River og binder
Chicago sammen, er hans verk. Men finest av alle er nok Michigan Avenue Bridge,
som var en vesentlig del av den storstilte «Chicagoplanen» for å skape en
moderne metropol.
Thomas G. Pihlfeldt var ikke eneste nordmann, og heller ikke
eneste finnmarking, blant de ingeniører og teknikere som spilte en så viktig
rolle i utviklingen av Chicago til en verdensmetropol tidlig på 1900-tallet. En
annen ingeniør fra Vadsø, Gustave Storm Burgendahl, var en mye benyttet
brokonstruktør i byen, før han ble sjefsingeniør og visepresident for Koken
Iron Works i St. Louis, Missouri, som var en ledende produsent av bygningsdeler
i støpejern. Og den feirede mekanikeren, konstruktøren og oppfinneren Julius
Aars Dyblie i Chicago var fra Alta.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar