Vet du hva en skipsetting er? Eller at nesten halvparten av
skipssettingene i Norge befinner seg i Vestfold? Skipssettingene peker ut
bygdene vest for Oslofjorden som et hovedområde for denne typen kulturminner i
Norge – og i Skandinavia. Men det er ikke så ofte vi snakker om skipssettinger her
hjemme – de har en tendens til å «drukne» i andre funn og monumenter fra
jernalder og vikingtid. I Vestfold er det først og fremst tre lokaliteter der
skipssettingene er framtredende: Istrehågan (Tjølling), Kleppåker (Tjølling), Elgesem
(Sandefjord) og Agnes (Brunlanes). Skipssettingen på Elgesem er dessuten den
største bevarte i sitt slag i landet.
Istrehågan
I 1936 ble den andre internasjonale kongressen for forhistorie og
protohistorie avholdt i Oslo, med professor A.W. Brøgger i en av hovedrollene.
Minst 400 deltakere fra 35 land samlet seg i Oslo; de kom fra så godt som hele
Europa, men også fra fjernere steder som Hong Kong, Java og Sør-Afrika.
Kongressen ble avsluttet med en ekskursjon for deltakerne, og turen gikk til
Vestfold. Det var tre stopp på turen: Borre, Gokstadhaugen – og skipssettingen
på Elgesem. Det alene sier ikke så rent lite om betydningen av skipsettingene.
Skipsettinger i Norden
Skipssettinger er først og fremst et sørskandinavisk fenomen. De fleste
store – og kjente – skipssettinger finnes i Sverige og Danmark. Men Vestfold
har også en solid andel skipssettinger.
Skipssettinger er spissovale steinsettinger og steinlegginger som sett
ovenfra har form av et skip. I mange tilfeller har skipssettingene en høyere
stein plassert i «stavnen» i hver ende. Det hender også at sidesteinene
varierer i størrelse og øker i høyde fra midten fram til stavnene, slik at de
også sett fra siden fortoner seg som et vikingskip utført i stein. Noen ganger
finnes det også reiste steiner inne i steinsettingen, som utfra plasseringen
har vært tolket som symbolske framstillinger av rorbenker, mast osv.
De er et utpreget nordisk fenomen, med rundt regnet 2000 kjente «skip»
kjent i Sverige, Danmark og Norge, foruten mer spredte forekomster i Finland,
Tyskland og Baltikum, én eneste på Island. Sverige har klart flest, kanskje så
mange som 1500. Av Danmarks omkring 250 skipssettinger står den store
gravplassen på Lindholm Høje ved Limfjorden for godt over halvparten.
Det er bare rundt 100 av de kjente skipssettingene som har vært
gjenstand for arkeologiske undersøkelser, og slett ikke alle har gitt daterbare
funn. Rundt Østersjøen, og på Gotland spesielt, ser det ut til at det store
flertallet av skipssettingene er oppført i yngre bronsealder. På noen unntak
nær er skipssettingene fra bronsealderen relativt små, og de er gjerne bygd av
mindre, tettstilte stein. Ofte har de også en sammenhengende steinpakning
innenfor randsteinene.
De øvrige, og flertallet av de skipssettingene som befinner seg utenfor
Østersjøområdet, ser ut til å være fra yngre jernalder og vikingtid, dvs. fra
500-tallet og fram til slutten av 900-tallet. Slik er det også med de få
skipssettingene i Norge som kan dateres nærmere.
Mindre skipssettinger finnes sammen med gravhauger og andre
steinsettinger på mange gravfelt, ikke minst i Sverige. Der hender det at
skipssettingene utgjør flertallet av de registrerte kulturminnene på
gravplassene.
![]() |
| Blomsholm, Bohuslän |
De skipssettingene som er datert til yngre jernalder, skiller seg på
flere vis fra bronsealderskipene. Vanligvis er de bygd av reiste steiner som
står i en viss avstand fra hverandre, og de mangler oftest den indre
steinpakningen som mange av de eldre monumentene har. Noen av dem er også svært
store. Størst av alle er skipssettingen i Jelling, som kan ha vært hele 354
meter lang, og som sammen med de store gravhaugene der inngikk i et kongelig
monument fra 900-tallet.
Disse kjempene, samt andre med lengder på over 40
meter, utgjør en gruppe spesielt monumentale skipssettinger. Vi kjenner tjue,
tretti av dem, om lag likt fordelt mellom Danmark/Skåne og Sverige.
Arkeologen Peter Skoglund mener at både beliggenheten, den lokale
konteksten og det overregionale spredningsmønsteret viser at de store
skipssettingene har vært knyttet til et elitenettverk med omfattende kontakter
over store avstander, og at steinskipene ble oppført for å gjenspeile
langskipenes kraft og styrke.
Felix Vestergaards konklusjon når det gjelder tolkningen av
skipssettingene i Danmark, har relevans også for de øvrige steinsettingene:
De har været tolket som alt fra gravmonumenter,
billeder af fordums søslag, astronomiske observatorier og hyldestpladser for
konger til holmgangspladser beregnet for tvekamp, tingsteder, kultsteder og
kenotafer. På trods af mangfoldigheden af teorier er den stadig mest gængse
opfattelse, at skibssætningerne (store som små) er grave.
Vestfold
La oss se litt nærmere på de bevarte skipssettingene i Vestfold.
I 1869 kom antikvaren Nicolay Nicolaysen til Elgesem i Sandefjord, og
året etter var det duket for utgravinger. På det tidspunktet besto gravfeltet på
Elgesem av 18 gravhauger og en stor skipssetting. Nicolaysen lot det hele grave
ut. Det er ingen tvil om at gravplassen på Elgesem hadde vært én av største på
Raet.
Nicolaysen var fascinert av steinsettingen på
Elgesem, som han både gravde ut etter alle kunstens regler, helt ned til auren,
og deretter restaurerte. Utgravningen av arealet innenfor skipssettingen ga
ikke store resultater. Jorda besto av sand helt ned til auren, og ingenting
tydet på at det var blitt gravd der tidligere.
Men midt i skipssettingen kom han over en enkel branngrav, med trekull,
brente bein og et stykke jern. grav. Funnet forteller oss ikke annet enn at
grava må være fra jernalderen.
Skipssettingen på Elgesem er hele 41 meter lang og 8,5 meter på det
bredeste. Det gjør den til én av de største bevarte i Norge; bare en
skipssetting på Tingvoll i Steinkjer er større. I dag består «steinskipet» av
21 reiste steiner – hvorav 13 ble plassert der av Nicolaysen.
De to skipssettingene på Istrehågan ble undersøkt av Elizabeth
Skjelsvik på 1950-tallet, i samarbeid med Tjølling historielag.
Den største av skipssettingene er 24,5 meter lang, den andre 10,3
meter. I den store skipssettingen fantes en grop med bålmørje, som inneholdt brente beinstumper,
deler av en beinkam,
stykker av en
beinnål, fragmenter av spillebrikker av bein, noen jernnagler og en del
bjørneklør. Det ble funnet både menneske- og dyrebein. Det dreier seg om en
voksen person, som har fått følge av to hunder.
Begge skipssettingene på Istrehågan kan dateres til 500-tallet.
På Kleppåker i Larvik finnes en skipssetting i utmarka. Den er delvis
bevart, og har opprinnelig kanskje hatt så mange som 30-32 steiner. Lengden i
dag er 27 meter, og bredden 7 meter, men opprinnelig kan skipssettingen ha vært
noe lenger. På 1970-tallet forsøkte Tjølling historielag etter avtale med
Oldsaksamlingen å restaurere fornminnet, men dessverre uten at arbeidet ble
fullført.
Skipssettingen ligger sammen med flere gravhauger. I hellinga i sørøst
for den finnes flere bautasteiner som kan ha inngått i flere steinsettinger,
samt en rekke hulveier som alle fører ned til et tidligere sund mellom
Viksfjord og Hemskilen. Anlegget ble arkeologisk undersøkt i 1994, men det kunne
ikke påvises noen sikker grav.
Første gang vi hører om en skipssetting i Vestfold, er på begynnelsen
av 1700-tallet, kanskje i 1713. Da var islendingen Arni Magnusson på Agnes i
Brunlanes. Arni (1663-1730) var antikvar og filolog, og fremdeles i dag berømt
for å ha bygd opp den viktigste samlingen av islandske og norske
sagamanuskripter som finnes.
Arni noterte det han så og hørte på Agnes på et ark som er bevart. Det
han var opptatt av, var den skipsformete steinsettingen på gården. Han laget en
enkel skisse over skipssettingen, der han viser plasseringen av de fire intakte
steinene og dem som var fjernet noen år tidligere. Basert på tegningen har
steinskipet på Agnes opprinnelig bestått av ti steiner, inkludert de høye
stavnsteinene. Lengden som Arni oppga, tilsvarer rundt regnet 21 meter.
Nicolaysen
var på Agnes i 1870, og gravde ut arealet innenfor steinene. Noen store
funn ble ikke gjort: Han traff på en del trekull ved foten av den vestre
stavnsteinen, og noe mindre av det samme omtrent midt inne i.
Skipssettingen på Agnes var bokstavelig talt sagnomsust, og sagnet er
ganske sikkert forklaringen på at Arni Magnusson besøkte stedet for 300 år
siden. Arni fikk fortalt sagnet av bøndene på Agnes, og det dreier seg om en
variant av den gamle fortellingen om Hagbard og Signe.
27 skipssettinger i Vestfold
Sverre Marstrander pekte på det «påfallende» ved at det ligger tre
store skipssettinger «samlet innenfor et nokså begrenset område i det sørlige
Vestfold». Han undersøkte selv den ene av disse, på Mølen i Larvik, og ellers
viste han til steinskipene på Elgesem og Istrehågan. Kleppåker ser det ikke til
at han har vært klar over.
Men de nevnte skipssettingene er likevel bare toppen av kransekaka i
vårt fylke. Holder vi oss til mer eller mindre sikre skipssettinger, kommer vi
til et antall på 27 i Vestfold. Det betyr at fylket har klart flest
skipssettinger i landet, og står for 40 prosent av de norske monumentene.
Av skipssettinger som kan karakteriseres som «monumentale», altså 40
meter eller lenger, har vi bare Elgesem. Her er det Trøndelag som dominerer,
med seks store skipsettinger. Men samtidig må en ikke glemme at monumentalitet
ikke handler om størrelsen alene. Felles for de steinskipene som regnes som
monumentale, er den eksponerte beliggenheten langs ferdselsårer til lands og
til vanns, som vi har vært inne på. De ble rett og slett bygd for å ses, og
synlige har de største av skipssettingene også i Vestfold vært, og det på lang
avstand.

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar