Under en bestemt stor stein i Forbordskleiva i Malvik het
det seg på folkemunne, slik det ble gjenfortalt av trondheimsarkeologen Karl
Rygh, at «en ridder til hest i fuld rustning skulde være bleven knust» i et
fjellras. Rygh var tydelig forbauset over det lokale sagnet, ettersom han satt
med et spesielt funn som nettopp var kommet for dagen ved veiarbeid i den samme
ura. Under en svær steinblokk, i bunnen av et brattfjell med spor etter flere
steinras, hadde arbeiderne støtt på benrester etter både menneske og hest, samt
to spydspisser og et ildstål. Det hele lå under den 3-4 meter store
steinblokken, og det var ingen tegn til at det dreide seg om ordinær
begravelse. Men problemet for Rygh var hvorvidt funnet kunne sies å bekrefte
sagnet eller ikke, men at det sannsynlige raset som tok med seg «ridderen» i så
fall hadde funnet sted på 900-tallet, nesten tusen år tidligere.
Noen år senere kom et praktfunn av de sjeldne for dagen i en
myr på Vest-Jylland. De to Dejbjerg-vognene fra tiden kort før Kr.f. var
sannsynligvis en høvdings kjøredoninger, fremstilt av keltiske håndverkere og
importert fra Sentral-Europa, for så å bli demontert og lagt ned i en torvgrav
omgitt av et flettverksgjerde. Vognene fra Dejbjerg mose hadde vært så
overdådig utstyrt med bronsebeslag at de i sin tid må ha strålt som det rene
gull. I Dejbjerg fantes det også sagn om den hjemsøkte myra – om hodeløse
hester og om en «kongevogn» som skulle være gravd ned et sted… Men det var
altså nesten 2000 år mellom nedleggelsen av praktvognene og tidspunktet da
sagnet ble skrevet ned.
Begge disse funnene førte til en viss forundring hos
arkeologene, men ikke særlig mer. Perspektivene blir svimlende om man skulle se
for seg tradisjonsoverføring gjennom så lang tid. Og selvfølgelig, det kan godt
være tale om tilfeldige sammentreff, eller, mer tvilsomt i disse tilfellene, om
oppdagelser som er gjort i manns minne, men to ganger. Jeg nøyer meg med å peke
på det spesielle ved begge situasjonene.
Men fra mitt eget virke som arkeolog har jeg også selv av og
til latt meg forbløffe av lignende sammenfall mellom funn og sagn. Tydeligst
for en femten års tid siden i fjellbygda Åseral i Vest-Agder. Der var utgangspunktet
et gammelt bygdesagn om en kirke som i sin tid skulle ha stått på en slette med
det megetsigende navnet Kyrkjevollen. Det kunne for så vidt godt være at det
var dette navnet som hadde ført til at tradisjonen hadde overlevd, for noen
kirke var det ingenting i de bevarte kildene som tydet på at det hadde vært på
stedet siden Reformasjonen eller enda tidligere.
Men de lokale informantene, som vi kan regne med målbar
muntlig tradisjon tilbake et århundre eller så, kunne dessuten forteller hvor
på det flate jordet kirken hadde stått, selv om det ikke fantes antydning på
markoverflaten om at det skjulte seg noe utenom det vanlige på akkurat dette
stedet. Men – så å si på samme punkt fant vi altså spor etter en liten
stavkirke som var blitt oppført på Kyrkjevollen en gang på 1200-tallet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar