Rök-steinen
«Fordum
red Thjodrik den frygtløse konge, søkjæmpers styrer over Reidhavets Strand;
sidder paa gotiske ganger nu rustet med skjold over aksel, mæringers ædling».
Teksten på Rök-steinen fra 800-tallet, slik Sophus Bugge tolket den, inneholder
skjebnetunge referanser til maktkamp og dåd, rikers vekst og rikers fall, langt
der ute en gang for lenge siden. For Tjodrek er ingen ringere enn goterkongen
Teoderik, som fra sin hovedstad Ravenna styrte over et stort rike på
begynnelsen av 500-tallet.
Bengt Olof ÅRADSSON [CC BY 1.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/1.0)] |
Rök-steinen
ble reist øst for Vättern og sør for den mindre innsjøen Tåkern på 800-tallet
en gang. Den neste 4 m høye steinen fantes på 1600-tallet innmurt i en
tiendebod ved middelalderkirken i Rök. Med sine 170 ord fordelt på 760 tegn er
den kan verdens lengste kjente runeinnskrift, og den er dekket av runer på alle
sider. Ristningen er jevnt og fint utført, og er helt tydelig utført av en
ekspert.
Ifølge
den gjengse tolkningen av innskriften, forteller den en dunkel historie om
kjente og ukjente konger, og gjengir antagelig også mytologiske forestillinger
som er gått tapt. Den vanlige oppfatningen er at den Varin som nevnes på
steinen, viser til sagn og myter som var kjente i samtiden for å hedre sin døde
sønn, Vemod.
Det er
tale om en komplisert og vanskelig tolkbar tekst, mens komposisjonen er nokså
klar. Den består av tre hoveddeler, som hver og en inneholder to spørsmål/gåter
og tilhørende svar. Formen minner om den gåteleken som i Snorre-Edda går under
navnet greppaminni.
Særlig
Teoderik-strofen har vært gjenstand for mye oppmerksomhet og diskusjon, men i
innskriften nevnes f. eks. også 20 konger som satt på Sjælland i fire vintre
(«med fire navn, født av fire brødre»), nemlig fem Rådulfssønner, fem
Rugalfssøner, fem Hordssønner og fem Bjørnssønner.
Karl den store i Aachen
Karl den
store var konge over frankerne fra 768 og over langobardene fra 774, og i 800
ble han formelt det verdslige overhode for den vestlige kristenheten, da han
ble kronet til «romersk» keiser av pave Leo. I hans og sønnen Ludvigs
regjeringstid opplevde karolingerriket en kulturell oppblomstring, en
«gjenfødelse» av klassiske idealer innenfor kunst, litteratur, arkitektur og
annet.
Keiser
Karl var klar over sin egen betydning som kristendommens forsvarer; kroningen
juledag år 800 hadde tross alt funnet sted i Peterskirken i Roma, og det var
ingen ringere enn pave Leo som hadde satt St. Peters krone på Karls hode. På
hjemmebane var Karl i full gang med å etablere palasskomplekset i Aachen som
det «nye Rom». Kapellet i palasset var planlagt og utformet som et bilde på Det
himmelske Jerusalem, med en symbolikk som tydelig spilte på parallellen mellom
Kristi himmelske rike og Karls eget imperium.
Regisole i Pavia, oppr. fra Ravenna |
Palasset
i Aachen ble utstyrt med gjenbrukte bygningsmaterialer og dekorasjoner fra den
tidligere keiserbyen Ravenna i Nord-Italia. Det keiserlige kapellet fikk søyler
av grønn porfyr og rød egyptisk granitt hentet fra goterkongen Teoderiks palass
i Ravenna, etter tillatelse fra pave Hadrian. Den såkalte «Karl den stores
trone» i det bevarte kapellet er også spolia fra Antikken.
Plyndringen
av Ravennas senantikke bygningsarv var utbredt på 800-tallet. Andreas Agnellus
forteller I sitt historieverk om Ravennas biskoper at han selv plukket ned et
av Teoderiks palasser i byen og brukte materialene til å bygge sitt eget hus,
og ulike biskoper hentet og gjenbrukte både bygningsmaterialer og gravminner.
Karl den store var heller ikke den siste av de karolingiske keiserne som hentet
spolia i Ravenna.
Rytterstatuen
Agnellus
skildrer også en rytterstatue som forestilte Teoderik. Statuen var antagelig én
av to rytterstatuer av Teoderik i Ravenna; den andre var den såkalte Regisole,
som ble flyttet til Pavia og til slutt, i 1796, ble fullstendig ødelagt av den
stedlige jakobinerklubben. Den første statuen ble – på keiser Karls ordre –
hentet fra Ravenna til Aachen i 801, der den ble satt opp i parken mellom
kapellet og palasset, som et håndfast bevis for det gjenskapte imperiet. I
Aachen stod den forgylte Teoderik-statuen på en søyle eller pidestall, omgitt
av andre, mindre statuer («følgesvenner», ifølge en samtidskilde).
Rytterfiguren holdt spyd (eller lanse) i sin høyre hånd og et skjold i den
venstre, mens hesten var fremstilt i galopp. En fontene inngikk også i
arrangementet.
Valget av
nettopp Teoderik-statuen er likevel ikke innlysende, for arianeren Teoderik var
uglesett i den katolske ettertiden. Men det er grunn til å tro at det var en
bevisst handling fra keiserens side – han fikk nemlig en sønn som også ble døpt
Teoderik i 807. Kan hende var det nettopp den blandingen av romersk og germansk
som goterkongen representerte, som også appellerte til keiser Karl?
Et langt
allegorisk dikt fra 820-årene, De imagine Tetrici (Om Tetricus-statuen),
kretser rundt statuen, og gir et innblikk i hvordan Theoderik – og den da
avdøde keiser Karls forhold til ham – kunne oppfattes. Dikteren, Walahfrid
Strabo, oppsøker palasset i Aachen og går inn i en drømmeaktig tilstand ved
synet av fontenen med statuene. Han innleder en dialog med en muse (Scintilla),
som svarer på spørsmål fra dikteren om det han ser.
«Først vil jeg gjerne vite hvorfor denne
statuen og figurene som omgir den, og som vi ofte spaserer forbi, ble laget?»
heter det innledningsvis. Og Scintillas respons levner ikke den gamle
goterkongen mye ære:
«Theoderik,
som en gang hersket I Italia, var gjerrig og holdt mye av sin store rikdom for
seg selv. Men den elendige mannen vandrer nå alene langs den kullsvarte
Avernus; han har ingenting igjen i verden foruten et dårlig rykte… Dersom
håndverkerne gav ham statuen mens han levde, så vær sikker på at det var for å
mildne en rasende løve gjennom sin kunst. Eller – og det finner jeg mer
sannsynlig – bestilte den fryktelige mannen selv portrettet, slik stolthet ofte
leder en til.»
Selve
navnet på diktet, Tetricus, er et ordspill med Teoderiks navn og det latinske
begrepet «taeter» (dyster, ond, rå). Det er liten tvil om at Walahfrid på denne
måten kritiserte Karl den stores forhold til det forgangne og hans omgang med
fortidens germanske helteskikkelser. I et annet arbeid fra Walahfrids hånd,
visjonsdiktet Visio Wettini, plasseres for øvrig den senere helgenkårede keiser
Karl i skjærsilden.
Hva som
siden skjedde med statuen, er uvisst. Etter at Karls rike ble delt mellom hans
sønner, mistet Aachen posisjonen som «det nye Rom», og Teoderik-statuen
forsvinner ut av sagaen.
Ravenna – Aachen – Norden
Men
hvordan kunne kunnskapen om keiserens rytterstatue vandre helt til Östergötland
og foreviges på runesteinen fra Rök?
Karl den stores palass i Aachen, rekonstruksjon,
Pfalzmodell_1981_Leo_Hugot.tiff: Irehuro derivative work:
Hic
et nunc [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)]
|
Tidvis
forteller kildene om skandinaver som oppholder seg i Karolingerriket. I 807
hører vi at en «normannisk» leder, Halfdan, kom med et stort følge til
keiseren, underkastet seg ham og lot seg kristne. I 826 gjentok danekongen
Harald Klak den samme bedriften, i Ingelheim. Den frankiske munken Ansgar
fulgte med Harald til Jylland, og i 829 begynte han misjonsvirksomheten i
Birka. Det var med andre ord nok av anledninger der fortellingen om
rytterstatuen i Aachen kan ha blitt tradert.
Selve
Aachen ble herjet av vikinger i 881. Den gangen var byen fremdeles et
ideologisk og rituelt fikspunkt for ulike karolingiske tronpretendenter, men
vikingenes angrep satte en stopper for det. De stormet byen, brente ned
keiserpalasset og de keiserlige badene, brukte Mariakirken (den nåværende
katedralen) som hestestall og vanæret Karl den stores gravmæle. Om ikke før, så
ville grusomhetene dette året ha gitt mang en nordbo førstehåndskunnskap om
forholdene i Aachen.
Om Rökstenen" skall behandlas så bör även Troels Brandt och http://www.gedevasen.dk/roekstone.html studeras. Nämns Herulerna, så bör hans sammanfattning om dessa studeras http://www.gedevasen.dk/heruls.html
SvarSlett