Historien om Sigmundr, eller «Chimon», som han benevnes der,
fortelles I huleklosterets paterikon fra første halvdel av det 13. århundre. Et
paterikon er en samling fortellinger om helgener, martyrer og andre hellige, og
Huleklosterets paterikon er nedskrevet av en tidligere munk ved navn Simon
omkring 1230, etter at han var blitt biskop i Vladimir-Suzdal. En av de
oppbyggelige historiene som fortelles, handler om en norrøn stormann, «Chimon»,
og om hans omvendelse.
Et krigerdynasti
«I væringenes land,» heter det i paterikonet, «var det en
stormann som het Afrikan, en bror av Yakoun den blinde, som i et slag som han
ledet sammen med Jaroslav mot Mstislav den rasende, mistet sin gyldne kappe».
Ifølge legenden foregikk slaget om natten, mens stormen raste. «Afrikan»
oppfattes vanligvis som det norrøne Alrekr (eller Alfrikr), mens «Yakoun» helt
sikkert er det norrøne navnet Hákonr. Slaget det er tale om, fant sted i 1024,
da Mstislav forsøkte å erobre sin bror, Jaroslavs, Kievrike.
Huleklosteret (Abraham van Westerveldt, 1651) |
Om «Afrikan» heter det videre at han hadde to sønner,
«Chimon» (vanligvis tolket som Sigmundr) og «Friand» (som ikke er like enkelt å
oppfatte som et norrønt navn, men har vært oppfattet av enkelte som ordet
«frende»). Uansett, da «Afrikan» døde, jaget Håkon de to brødrene fra landet,
«og Chimon kom til vår fromme fyrste Jaroslav», som sendte ham til sin sønn,
Vesvolod, der han fikk stor makt som krigerhøvding.
Så, «i året 6576» - det vil si i 1068 – «da den store og
fromme fyrst Iziaslav regjerte i Kiev», trengte kumanene, et tyrkisk
nomadefolk, inn i landet. De ble møtt av Jaroslavs tre sønner, Iziaslav,
Sviatoslav og Vsévolod, og sammen med dem var Sigmundr. Før slaget oppsøkte de
Antonius i Huleklosteret for å få hans velsignelse. Den hellige mannen fortalte
at de ville lide nederlag, og Sigmundr kastet seg ned foran ham og tryglet ham
om å bli spart fra en slik ulykke. Antonius svarte:
«Min sønn, mange kommer til å falle for lansen og sverdet.
Du vil flykte fra dine fiender, som kommer til å trå deg under sine føtter,
såre deg og drukne deg. Men du skal bli frelst, og du skal hvile i en kirke som
kommer til å bli reist her» (i klosteret).
Mirakelet
Da slaget begynte og de to hærene stod mot hverandre, gikk
det som Antonius hadde spådd. De kristne tapte «på grunn av Guds sinne», og da
de flyktet hals over hode, lå en mengde krigere igjen på slagfeltet. Sigmundr
lå igjen, døende. Han løftet sine øyne mot himmelen, og der så han en kirke. Så
utbrøt han: «Herre, fri meg fra denne fryktelige døden ved Din mors og ved de
hellige Antonius’ og Theodosius’ bønner!». Da ble han grepet av en mystisk
kraft, unnslapp døden og ble fri for sår. Han vendte tilbake til Kiev og
fortalte sin historie til Antonius.
Den hellige mannen priste Gud for dette mirakelet og sa til
Sigmundr: «Min sønn, fra nå av skal du ikke hete Chimon, men Simon». Til
Theodosius sa han: «Denne Simon vil bygge en kirke», og Simon gav munkene en
forgylt belte og en halsring av gull, som «Afrikan» hadde gitt ham, og som han
hadde hatt med seg fra væringenes land. Gaven hadde en verdi av femti grivnas.
Siden gav han også store rikdommer til klosterets behov.
Da Sigmunds døde, ble han gravlagt i Huleklosteret, som en
av de første. Før den tid, fikk han syndsforlatelse for seg og sine
etterkommere fra munkene. Hans sønn, Georgi, som bodde i Suzdal, gav også rike
graver til Huleklosteret i Kiev. Fra ham regnet den mektige russiske
Vorontsov-familien sin slekt. Bojaren Feodor Vorontsov var den egentlige
herskeren i Russland mens Ivan den 4. var umyndig i 1540-årene. Mikhail
Vorontsov var visekansler to hundre år senere, og Russlands mektigste mann.
Hvem var Sigmundr?
Flere har forsøkt å identifisere Sigmundr og hans nærmeste
slektninger, slik de er nevnt i Huleklosterets paterikon, med personer som er
kjent i skandinaviske kilder, men ikke med særlig hell.
Omeljan Pritsak mente at «Yakun» var identisk med Håkon
Eiriksson jarl, og at Alrekr var en for øvrig ukjent bror av ham. Håkon
Eiriksson var sønn av Ladejarlen Eirik, og da han ble borte på havet i 1029
eller 1030, hadde han vært de facto konge i Norge i ett år. Han spilte ellers
en sentral rolle blant skandinavene i England, slik faren også gjorde.
Problemet er at Håkon Eiriksson vanskelig kan ha deltatt i noe slag i Russland
i 1024, ettersom han opptrer som vitne, og i egenskap av Knut den mektiges jarl,
i England samme år.
Andre har tatt utgangspunktet i navnet «Afrikan», og har
villet se ham som den Alrekr som opptrer i to runeinnskrifter i Södermanland,
blant annet i den såkalte Sigurdsristningen på Ramsundsberget. Verken Håkon
eller Sigmundr er imidlertid omtalt i noen av disse innskriftene.
En annen mulig identifisering av Håkon er han er den samme
som har risset navnet sitt, Yakun, med usikre kyrilliske bokstaver i St.
Sofiakatedralen i Kiev.
Sannheten er antagelig at verken «Chimon», «Afrikan» eller
«Yakoun» har satt spor etter seg i de sparsomme skandinaviske kildene fra denne
perioden – helt sikkert på lik linje med de aller fleste av de nordboer som
søkte lykken hos Jaroslav i Kiev, hos Knut i England eller hos keiseren i
Konstantinopel den gangen. De bevarte skriftlige kildene gir selvsagt bare et
fragmentarisk innblikk i datidens persongalleri.
Chimon/Simon/Sigmundr og hans spesielle historie kan vi
derfor først og fremst lese som en for så vidt tilfeldig overlevert beretning
om livet til én av de mange skandinaver som dro østover for snart tusen år
siden. Fortellingen om Sigmundr er kanskje også typisk, i den forstand at den
kaster lys over hvordan stormannssønner fra Skandinavia i løpet av få
generasjoner gikk fra å være fremmede leiekrigere hos Jaroslav og andre fyrster/,
og av og til hedninger, til å være stedegne, ortodoks fromme og russisk-talende
aristokrater.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar