At sjøfolk av utenlandsk opphav døde og ble gravlagt i
havner og uthavner på Sørlandet, var en heller dagligdags foreteelse i
seilskutetiden. Havnene på sørlandskysten var jo godt besøkte punkter på det
som er blitt kalt for «Nord-Europas viktigste handelsrute». I så måte var det
ikke noe usedvanlig som foregikk da fremmedskipperen Jan Hansen ble gravlagt i
Mandal mot slutten av januar 1761.
J.W. Edy: Olavsundet, Ny-Hellesund. Foto: Nasjonalmuseet |
Skipet han førte var nederlandsk. Jan Hansens bakgrunn vet
vi mindre om, men på tross av det skandinavisk-klingende navnet var han
antagelig ikke av lutheransk religion, i hvert fall. Han må nemlig ha blitt
gravlagt enten på kirkegården i ladestedet, men i så fall uten seremoni, eller
på en av uthavnskirkegårdene i området på grunn av smittefare. I kirkeboken
står det ingenting om begravelsen.
Mandal og uthavnene der omkring (Kleven, Skjernesund) var
velkjent for sjøfolk over hele Europa, og mandalittene tok selv like stor del i
den arbeidsdagen som innebar et liv på havet, ofte i utenlandsk tjeneste. I
kirkebøkene fra ladestedet finner vi av og til egne lister over sognebarn som
er døde utenlands. «Fra Holland», «fra København i Kongens tieneste», «i Vestindien»
osv.
Når vi vet at Jan Hansen faktisk døde og ble begravd nettopp
i Mandal, skyldes det en opplysning i de omfattende notarialarkivene i
Amsterdam, som tidligere har vært tema i Kringla heimsins. Våren 1761 troppet
nemlig seks sjømenn, som alle hadde seilt med skipet «de Stantvastigheijd», opp
hos en notar i Amsterdam for å redegjøre for det som må ha vært en lang og
strabasiøs sjøreise.
I løpet av den 13 måneder lange turen hadde «de
Stantvastigheijd» hatt tre forskjellige kapteiner, og mange av mannskapet hadde
omkommet av sykdom. De to første døde allerede mens skipet lå i Texel, utenfor
Amsterdam. På ferden fra Texel til Berbice (i Sør-Amerika) døde flere av
sjøfolkene, og etter å ha tatt om bord en last av sukker, kaffe, kakao og
bomull, var de så i mangel på folk at de måtte ha hjelp av 11 svarte slaver for
å få skipet seilingsklart.
Derfor besluttet man å gå til Sint Eustatius (i Det
karibiske hav) for å mønstre nytt mannskap. På veien dit ble fartøyet oppbragt
av først en fransk, og deretter en engelsk kaper. Først den 11. oktober nådde
de Sint Eustatius. Her døde skipper Carsten Hartman, og overstyrmann Jan Hansen
overtok som skipper. Etter at seks matroser og en byssegutt hadde mønstret på,
forlot de Sint Eustatius den 19. oktober. Den 5. november ble skipet oppbragt
av nok en engelsk kaper. På grunn av uvær og sykdom blant mannskapet kunne de
ikke anløpe Texel. Det ble bestemt å sette kursen mot Norge, og den 1. juledag
nådde de havnen i Mandal. Her døde så Jan Hansen den 22. januar, og Marten Fredrik
Bergman ble hyret som skipper. De blant mannskapet som var syke, ble igjen i
Mandal, og ble erstattet av friske folk. Den 15. mars reiste skipet fra Mandal,
og ankom endelig Amsterdam den 28. mars. I løpet av reisen var tolv mann døde.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar