I 1629 var Nederlandene på høyden av sin økonomiske og
militære makt, midt i sin «Gouden Eeuw» innenfor kunst og kultur, og Det
ostindiske kompani (VOC) var kanskje det fremste eksempel på den unge
republikkens fremganger. VOC var blitt etablert noenogtyve år tidligere, og var
et verdensomspennende forretningsimperium som hadde monopol på den lukrative
krydderhandelen. Kompaniet var konger på havet, med rett
til ikke bare å drive monopolhandel, kolonisere og bygge fort og festninger,
men også inngå avtaler med andre stater, gå til krig, slutte fred – det hele på
vegne av de nederlandske Generalstendene. Kompaniet sysselsatte titusenvis av
mennesker til enhver tid, og mange av sjøfolkene og soldatene var utlendinger,
også nordmenn.
VOCs virksomhetsområde strakte seg fra Afrika til India og
Japan, men Batavia (dagens Jakarta) var selve juvelen i kronen. Og det var med
kurs nettopp for Batavia at det nybygde fartøyet med samme navn begynte sin
ferd i 1628. Skipet hadde 341 mennesker om bord, med mannskap, soldater og en
mindre gruppe vanlige passasjerer, og Fransisco Pelsaert, en av kompaniets mest
erfarne og meritterte kjøpmenn, hadde kommandoen. Blant «Batavias» offiserer
var også den nokså spesielle figuren Jeronimus Cornelisz – apoteker fra Leeuwarden
og tilhenger av libertineren Torrentius, som et par år tidligere var blitt
fengslet for kjetteri. «Enhver religion begrenser nytelse. På den måten går de
mot Guds vilje, for Han satte oss på jorden for at vi, i løpet av vår korte,
tilmålte tid, skal kunne nyte alt som gir oss glede, uten noen form for
begrensninger», hadde kunstmaleren Torrentius blant annet skrevet.
Flåten kom ut i uvær alt i Nordsjøen, og da den nådde Cape
Town var det bare tre av skipene som fremdeles var samlet. De gjenværende fartøyene
mistet hverandre av syne et sted ute i Det indiske hav, og Batavia fortsatte i ensom majestet mot Java. Imens ulmet det om
bord i flaggskipet. Cornelisz og styrmannen, Ariaen Jacobsz, uttrykte fra
første stund sterk misnøye med Pelsaerts ledelse, og da kjøpmannen ble syk og
sengeliggende, planla de to mytteri. Før de kom så langt, grunnstøtte Batavia ved
Abrolhosøyene utenfor vestkysten av Australia. Over 200 overlevende klarte å ta
seg i land på koralløya som i dag heter Beacon Island, men som i mange år etter
1629 var kjent som «Batavias kirkegård». En del forsyninger I form av noen
tønner med skipskjeks og med vann var blitt reddet i land, men det var ikke nok
til å holde liv i så mange mennesker i særlig lang tid, mente Pelsaert. Han tok
med seg alle offiserene, inkludert Jacobsz, og dro av gårde med den eneste
gjenværende skipsbåten i et forsøk på å hente hjelp i Batavia.
Nyheten om hva som sden skjedde, skulle komme til å skrekkslå
Europa. Situasjonen på koralløya var desperat, og mange var bitre etter å ha
blitt forlatt av den øverste ansvarlige, Peltaert. Jeronimus Cornelisz som var
den eneste av skipets offiserer som ble igjen på øya, lyktes i løpet av kort
tid å samle en gruppe på rundt 40 menn og gjøre seg til leder for dem. En del
av dem hadde vært involvert i planleggingen av mytteriet, andre ikke. Felles
for dem alle var at de valgte å slutte seg til Jeronimus plan om å kapre det
første og beste skip som måtte komme de skipbrudne til unnsetning, og ellers
følge sine lyster, uten moralske eller andre begrensninger.
Jeronimus’ skrekkregime begynte nokså umiddelbart. En gruppe
soldater som han ikke stolte på, ble sendt til en naboøy, der tanken var at de
skulle omkomme uten mat og vann. Det viste seg imidlertid at det faktisk fantes
en vannkilde på øya, slik at lojalistene overlevde. På Beacon Island hadde
imidlertid Jeronimus og kumpaner full kontroll, men manglet forsyninger. De
gjorde en del av de overlevende kvinnelige passasjerne til sexslaver og begynte
systematisk, først i det skjulte men etter hvert helt åpenlyst, å drepe sine
medskipbrudne. Ofrene ble slått i hjel, knivstukket, hogd i småbiter eller
druknet. Myrderiene, som pågikk i tre uutholdelig lange måneder før
unnsetningen kom, gikk først og fremst ut over de svakeste – barn, kvinner og
eldre.
Da redningen til sist kom, hadde godt over hundre mennesker
mistet livet på de mest grufulle måter. Predikanten om bord, Gijsbert
Bastiaensz overlevde massakren, og kunne vitne om hva som hadde foregått. Hans
egen kone og hele barneflokken, med unntak av en datter som var blitt misbrukt av
Jeronimus & Co., døde på øya.
Etter tre måneder var mareritter over for de overlevende.
Lojalistene på naboøya sørget for at Cornelisz’ plan om å lure til seg fartøyet
som kom til unnsetning – med Pelsaert ved kommandoen – ble forpurret. Pelsaert
og VOCs hevn fulgte umiddelbart, den 2. oktober 1629: Jeronimus fikk begge
hender hogd av før han ble hengt, mens flere av de andre «slapp unna» med å
miste én hånd før selve henrettelsen. Et par andre av mytteristene ble satt i
land på det australske fastlandet, mens resten ble tatt med tilbake til
Batavia. Underveis ble de sistnevnte, som ble ansett for å være mindre farlige
enn Jeronimus og hans nærmeste krets, pisket og kjølhalt. Vel fremme i Batavia
ble også disse hengt. Jacop Pietersz, Jeronimus nestkommanderende, ble
radbrukket.
VOC var ikke overbevist om at Pelsaert ikke hadde en viss
del av skylden for forliset og mytteriet. Kompaniet beslagla av den grunn alle
hans tilganger, og Pelsaert døde som en fattig og knust mann allerede året
etter.
Gjenoppdagelsen
Da nok en hollandsk ostindiafarer, Zeewijck, forliste utenfor Abrolhosøyene hundre år etter Batavia, la besetningen merke til vraket
av sistnevnte på revet, og fra den engelske kartleggingen av området i 1840
kunne kaptein Stokes om bord på HMS
Beagle rapportere om at tømmer fra et større skip fremdeles var å se, at
han antok at det var vraktet av Batavia, og at han derfor navngav stedet han
ankret opp, Batavia Road, og øygruppen Pelsart Group.
Pelsaert hadde ført dagbok under reisen, og i 1647 var det
utkommet en pamflett om det som fulgte i kjølvannet av Batavias forlis, Ongeluckige voyagie van 't schip Batavia. Utgivelsen
førte, selvsagt i kombinasjon med hendelsenes skrekkelige karakter, til at
forliset aldri ble helt glemt.
I 1890-årene var Abrolhosøyene blitt åsted for en
livskraftig guanoindustri, og F.C. Broadhurst var en av de mer betydningsfulle
eksportørene. På en av øyene kom Broadhursts arbeidsfolk over en mengde
gjenstander som han mente måtte skrive seg fra Batavia. Broadhurst ble svært interessert i forliset 250 år
tidligere, og fikk tak i et eksemplar av pamfletten fra 1647 som han så fikk
oversatt.
Funnene, som Broadhurst etter hvert overlot til myndighetene,
viste seg til slutt å stamme fra Zeewijck,
og ikke fra Batavia. Men nå hadde det
seg slik at den engelske oversettelsen av forlisberetningen også gikk som
føljetong i en avis i det vestlige Australia, slik at interessen for å
lokalisere også Batavia, ble vakt. I kjølvannet fulgte romaner og et
radioteater. Forfatteren Henrietta Drake-Brockman, som var en venn av
Broadhurstfamilien, gikk til kildene og hevdet med styrke at vraket måtte
befinne seg på Wallabiøyene (en del av Abrolhosøyene).
Restene av Batavia
ble gjenoppdaget i 1963. På det tidspunktet hadde hummerfiskere oppdaget det
rike farvannet rundt øyene, og slik tilfellet ofte er, var det koblingen mellom
detaljert lokalkunnskap og vitenskapelige arkivstudier som førte til
gjennombruddet: Hummerfiskeren Dave Johnson kunne fortelle at han hadde sett et
anker ved Beacon Island da han satte ut teiner der, og ved å dykke på stedet
fant Drake-Brockman og hennes samarbeidspartnere restene av det skjebnesvangre
forliset i 1629.
Fra 1970 til 1974 ble det gjennomført marinarkeologiske
undersøkelser av funnstedet, og en rekkke gjenstander, blant annet flere
kanoner og deler av selve skroget, ble tatt opp. En del av funnene er utstilt
ved Western Australian Museum i Freemantle, men det meste ligger igjen på
bunnen.
En replika av Batavia
var ferdig i 1995. Den kan besøkes på Bataviawerf
i Lelystad nordøst for Amsterdam.