En
vaskeekte gullskatt som ble funnet og nesten mistet igjen, og gjenstander som
snur opp-ned på vante arkeologiske oppfatninger. En forsmådd sjøsamisk finner
og en sunnmørsk fiskeskipper som gjorde et varp av noe uvant slag, og museer
som i snart hundre år har diskutert hvem som egentlig har rettighetene til
funnet. Rykter og ulike versjoner av hvordan det hele egentlig gikk til. Noen
historier har alt. Denne har i hvert fall mye.
Vi skal
til Laksefjord i Lebesby i Øst-Finnmark. Året er 1929, og inne i fjorden bor
sjøsamen Erik Johnsen, som ror fiske og driver gården Vestre Eikvika. En dag
han er opptatt med å utvide potetlandet sitt, støter han på en helle nede i
torva. Under hella blinker det i metall, og det går etter hvert opp for Erik at
de ringene som delvis ligger hektet i hverandre der i jorda, ikke er noe gement
ruststreng, men av edelt metall.
Seks
delvis store gullringer, en enda større snodd ring av sølv og en gjennomhullet
og sirlig dekorert skive av gull blir plukket opp, rengjort og studert. Erik
prøver å skrape i metallet for å se om det er ekte saker, og det er det. Men
hva skal han gjøre med funnet? Selv har han ikke bruk for gjenstandene, men
forstår selvsagt at de kan ha en viss økonomisk verdi. Så han forsøker å selge
dem til folk i nabolaget for en liten pengesum. Men ingen er interessert, og Erik
spikrer etter hvert ringene opp på fjøsveggen.
Etter en
tid får folket i Eikvika høre at en skipper sørfra har ankret opp i Ifjord, et
par timers båttur unna. Eriks halvbror, Lars, får oppgaven med å kontakte
skipperen, og denne gangen lykkes det: Skatten skifter eier til en pris av 10
kroner og en kasse sild, og Erik er godt fornøyd.
Dette var
i 1930, og søringen var skipper Lars Ask på fiskedamperen Kverve av Ålesund, som var på hjemtur fra Bjørnøya. Året etter
solgte han gjenstandene videre til Ålesund museum – for 1000 kroner.
Nyheten
om det store gullfunnet i Laksefjord nådde etter hvert også Eikvika, og kanskje
var det da ryktene begynte å gå om omstendighetene rundt salget, hvor
gullringene egentlig var funnet osv. Til Lars Ask skal selgeren ha fortalt at
gjenstandene var funnet på en holme i fjorden, mens familien og lokale
informanter altså har vært like sikre på at funnstedet var i Eikvika, ikke så
langt fra familiens gamme. Sistnevnte opplysning skriver seg nok fra Erik
Johnsen selv. Det er også uklart om det fantes menneskebein eller ikke sammen
med ringene.
Vi skal
straks se nærmere på selve funnet, men er ikke helt ferdig med forholdene rundt
salget. For den gangen, som nå, tilhørte jo jordfunne oldsaker staten, slik at
Erik Johnsen egentlig ikke hadde anledning til å selge funnet i det hele tatt.
Men det visste han neppe, og ingen var heller klar over at gjenstandene kunne
være så gamle som de etter hvert viste seg å være. Siden 1905 hadde landet vært
delt inn i arkeologiske museumsdistrikter, hvert av dem med et landsdelsmuseum
som på statens vegne skulle ta vare på slike gjenstander. Laksefjord var en del
av Tromsø museums distrikt, og normalt skulle gullskatten ha havnet der.
Men nå
var altså gjenstandene blitt solgt og videresolgt, og var havnet på Sunnmøre.
Ålesund museum hadde ingen formell rolle i det arkeologiske kulturminnevernet,
men hadde fra gammelt av en ikke ubetydelig oldsaksamling, og museets folk
forstod snart at det var oldsaker de var kommet i besittelse av. Via
Oldsaksamlingen i Oslo ble det derfor nokså snart sendt en henvendelse til
Tromsø museum, med spørsmål om sistnevnte ville benytte sin rett som
arkeologisk landsdelsmuseum til å erverve funnet. Henvendelsen forble
imidlertid ubesvart. En ny mulighet fulgte I 1938, men Tromsø museum så seg på
det tidspunktet ikke i stand til å innløse funnet av økonomiske grunner.
Tidlig på
60-tallet var en byttehandel mellom museene på trappene, uten at den ble noe
av, og i 1970 var Laksefjordskatten midlertidig utstilt i Tromsø. Den ble
deretter returnert til Ålesund, men ikke uten komplikasjoner. Tromsø museum
varslet nemlig at de ville få laget kopier av gjenstandene, og sende disse tilbake til Sunnmøre og beholde
originalene. Forslaget møtte ikke særlig stor velvilje i Ålesund, som en jo kan
ha en viss forståelse for. Men Tromsø-arkeologene pekte på sin side på at
funnet rent faktisk og formelt burde høre hjemme i landsdelsmuseet i nord, og
at det var vanskelig å se hvordan akkurat disse gjenstandene kunne være
relevante i formidlings- eller forskningssammenheng på Sunnmøre. Og også det
kan man godt forstå.
For en ti
års tid siden var skatten og eiendomsretten til den atter et tema. Da var det
lokalmuseet i Gamvik som brakte et nytt moment inn i debatten ved å be om
tilbakeføring – ikke til Tromsø, men til Finnmark. Noe senere fulgte Tromsø
museum opp med å be Riksantikvaren om å avgjøre saken om hvor funnet hører
hjemme. Det endte til slutt med en utredning som konkluderte med at spørsmålet
enten måtte løses i minnelighet eller ved å bruke bestemmelsen om ekspropriasjon
av løse kulturminner i Kulturminneloven.
Det er et
merkelig funn, Laksefjordskatten. Både opprinnelse og datering av gjenstandene
er omdiskutert, og minst én av dem er uten gode paralleller i det arkeologiske
materialet, det være seg i Norge eller utenfor.
De seks
gullringene er i utgangspunktet nokså uproblematiske – det ser ut til å dreie seg om såkalte «betalingsringer» som vanligvis dateres til sen folkevandringstid, helst til 500-tallet. Dette er en vanlig
gjenstandstype, og mange av skattefunnene fra folkevandringstid inneholder
slike ringer. De er trolig fremstilt av omsmeltet romersk mynt, er gjerne av
standardisert vekt, og kan ha vært brukt som betalingsmiddel i forbindelse med
bøter osv. Men gullskatter fra folkevandringstid er svært sjeldne i Nord-Norge,
og det nærmeste sikre og bevarte skattefunnet i nord er gjort helt nede i
Vefsn. Fra samisk område, som Laksefjord var for 1500 år siden som i
mellomkrigsårene, kjenner vi ingenting tilsvarende.
Den siste gullgjenstanden, den gjennomhullede,
nærmest ovale «skiven», har stempeldekor med motiver som i og for seg er typiske for
folkevandringstiden, slik at det kan være god grunn til å regne med at den er samtidig med,
eller helst noe eldre, enn betalingsringene. Men gjenstanden er unik – vi
kjenner ikke helt tilsvarende saker i det øvrige arkeologiske materialet,
og vi vet ikke hva slags funksjon den har hatt.
Hva med
sølvringen? Den er av størrelse som en stor armring, nærmest som en halsring,
men mangler den lukkemekanismen som slike ringer oftest har. Som type tilhører
sølvringen vikingtiden, og passer dårlig inn med de mye eldre gullringene. De
som har studert funnet nærmere, har derfor kommet til to ulike konklusjoner:
Enten at Laksefjordfunnet er fra vikingtid eller tidlig middelalder, men
inneholder eldre «antikviteter», eller at ringen faktisk er eldre. Arkeologen
Gutorm Gjessing, som forsket på og skrev om funnet fra Laksefjord, holdt det
for sannsynlig at sølvringen var fra det østlige Baltikum, der tilsvarende
ringer ser ut til å dukke opp i materialet allerede på 600-tallet.
Men vi
har få eller ingen skattefunn fra perioden mellom 500-tallet og 800-tallet
også, så spørsmålene blir ikke færre om vi omdaterer ringen (og dermed funnet
som helhet) til denne perioden. Mest sannsynlig er det vel at skatten er
nedlagt i sen vikingtid eller tidlig middelalder, som de øvrige skattefunnene i
Finnmark. Men blandingen av gull- og sølvgjenstander og dominansen av saker som
må ha vært flere hundre år gamle på det tidspunktet, representerer uløste
problemer.
I dag
blir det som er en av landets største gullskatter fra forhistorisk tid, trygt
oppbevart i et museumsmagasin i Ålesund, men funnet er dessverre så å si «dødt» som
formidlings- og forskningsobjekt. Det er kjedelig at situasjonen er slik, for
Laksefjordfunnet fortjener så mye bedre, og alle gode krefter burde gå sammen
for å finne en løsning.
Samtidig
spør en seg om hvorfor det kunne gå slik, og om det bare er tilfeldighetenes
spill som har ført frem til dagens situasjon? Ville historien og utfallet av
den ha vært det samme dersom skatten var kommet for dagen i mer sentrale strøk,
og ikke i Finnmark? Og hva om finneren hadde vært norsk, og ikke same? Kan
hende er det symptomatisk at da A.W. Brøgger skrev om Laksefjordfunnet kort tid
etter at det hadde havnet i Ålesund, var han påpasselig med opplysninger om
navnet på skip og kaptein og hvor fartøyet hørte hjemme, mens Erik Johnsen ikke
navngis. Professoren nøyde seg med å opplyse at «finneren var en lapp».
Et unikt fund, som burde vært bedre kartlagt. Heldigvis verserer det flere historier om mulige funnsted, som gjør det vanskelig for lykkejegere med metall detektor. Sett i ettertid var det en lykke at Eirik solgte skatten til Lars Ask. Han hadde ihvertfall vett og forstand til å selge skatten videre til museet. En arkologi student besøkte området for noen år siden. Hun hadde noen interessant teorier. Daværende Fylkeskonservator skulle besøke området, men ble forhindret av dårlig vær. Eneste gang at Fylket har vært på banen, såvidt jeg vet.
SvarSlett