Gjellestadskipet
fra Halden er ikke den første skipsgraven som er funnet siden Osebergskipet ble
gravd ut i 1904, og det er ikke bare ved Oslofjorden at det er funnet
skipsgraver, selv om en av og til kan få det inntrykket gjennom mediene i disse
dager. Men at skipsgraver som den nyoppdagede i Østfold er sjeldne som tenner
på høns – det er det ingen tvil om. Og Østfold og Vestfold er like utvilsomt
ett av kjerneområdene for denne høyst spesielle og eksklusive gravskikken – men
ikke det eneste.
Omkring
1860 var det utskiftning av fellesskap på storgården Austhassel på Lista; den
store «Skibhaugen» ute i marka ble delt mellom brukerne på gården, og
gravhaugen skulle kjøres bort i løpet av fem år. Haugen viste seg å inneholde
et skip, og tømmeret var så godt bevart at det ble brukt til å bygge en sjøbu
nede i stranden. En del år senere kom arkeologen Anders Lorange til Lista, men
rakk aldri å se nærmere på funnstedet – eller på sjøbua, for den del. Likere gikk det ikke med de "skibsmateialene og skibsnaglene av jern" som ble dratt ut av Skipshaugen på Tregde i Mandal omtrent på samme tid; sammen med mynter av gull og sølv, en runestein (!) og en "båtmodell av gull", for bare å nevne noe.
Osebergskipet transporteres til Kristiania. Foto: Ukjent/Oslo Museum (CC BY-SA 4.0) |
Nå var
ikke Lorange ukjent med skip i gravhauger; tre år tidligere hadde han funnet et
gravskip, riktignok et som var brent, i en gravhaug på Myklebust i Nordfjord.
Og han skulle få sjansen igjen i 1887, da han gjøv løs på den mektige Storhaug
på Karmøy og fant nok et skip.
I det vi
får kalle «moderne tid», i 1852, kom den første skipsgraven fra vikingtiden for
dagen på Borre i Vestfold. Og den som fikk æren av å grave ut funnet, var en
annen av arkeologiens nestorer på 1800-tallet, Nicolay Nicolaysen. I likhet med
Lorange skulle han få flere muligheter til å grave ut vikingskip – nemlig
Gokstadskipet, i 1880. I mellomtiden rakk han å grave ut flere av de mer
ordinære gravhaugene enn noen annen norsk arkeolog, det være seg før eller
siden.
Men i
1852 var Nicolaysen fremdeles ikke overbevist om at utgravninger var det rette,
og i forbindelse med Borrefunnet skrev han bl.a. at «allermindst vilde vor
forening have bidraget til at forstyrre den» (gravhaugen). Nå kan det nok hende
at den umiddelbare bakgrunnen for skipsfunnet på Borre bidro til Nicolaysens
lunkenhet. Bare noen måneder tidligere var en ny veilov blitt vedtatt i
Stortinget, og gjorde gjeldende fra 1. januar 1852. i denne het det at
«Oldtidslevninger maa i Anledning af
Veiarbeider i intet Tilfælde tilintetgjøres eller beskadiges, uden at Eierens
Samtykke og Amtmandens Bestemmelse i Forveien er indhentet».
Men det
var nettopp dette man hadde gjort på Borre – gått løs på en av de store
gravhaugene der for å hente veigrus. Av selve skipet var det ingenting tilbake.
Nicolaysen kunne imidlertid berge et rikt gravutstyr for Oldsaksamlingen i
Kristiania.
Mange år
tidligere, og lenge før det fantes profesjonelle arkeologer, hadde man også
støtt på skipsgraver fra tid til annen. Fra Østfold hører vi f. eks. om et
«Sørøverskib» som ble funnet så tidlig som midt på 1700-tallet – om det da ikke
er identisk med Tuneskipet, funnet i en gravhaug på gården Haugen i Rolvsøy i
1867 og transportert til Kristiania under stor festivitas. Fra Huseby i Lier
fortelles det i 1820-årene om en «skipshaug», «hvoraf kjølen af et skib 100 aar
tilforn skulde være opskudt». Kanskje var det også en skipsgrav man fant i den
store Herlaugshaugen på Leka på trøndelagskysten da den ble åpnet på
1770-tallet.
Men det
var utgravningen av gravene i Rolvsøy (Tuneskipet) og Sandefjord
(Gokstadskipet) som for alvor avdekket vikingtidens skipsgravskikk i all sin
prakt og overdådighet, og som dessuten for første gang gav sikker kunnskap om
hvordan vikingskipene faktisk hadde sett ut.
Loranges skisse av skipet i Storhaug. Foto: Bergen museum. |
Da Storhaug
på Karmøy ble undersøkt av Lorange i 1887, var lokale krefter allerede godt i
gang med utgravningen, inspirert av Gokstadfunnet noen år tidligere. Storhaug
var regnet for å være Karmøys største gravminne, og lå på en terrasse der
Karmsundet er på det smaleste. Selv om utstyret i Storhaug trolig hadde vært
fullt på høyde med gravene fra Tune og Gokstad, vakte ikke funnet like stor
oppmerksomhet.
Og da den
neste skipsgraven på Karmøy, Grønhaugfunnet, ble avdekket i 1902, havnet den i
skyggen av Osebergfunnet (1904). Den overdådige Oseberggraven kom raskt til å
sette standarden for hva en skipsgrav kunne være. Det godt bevarte gravskipet
ble selve symbolet ikke bare for skipsgravskikken, men for Norges vikingtid i
stort. Oppstillingen av de tre skipene – Oseberg, Gokstad og Tune – først i
Universitetshagen og etter hvert på Bygdøy, sementerte oppfatningen av den
ekstraordinære gravskikken og dens utbredelse. Restene av karmøyskipene fristet
tilværelsen i museumsmagasinet i Bergen, mens de eldre skipsgravene var tapt
for alltid.
Målt mot
Oseberg bleknet også de neste skipsgravene som kom for en dag, utenfor Norges
grenser; i Normandie (1906), i Schleswig-Holstein (1908) og på Fyn (1935).
Sutton Hoo-graven (1939) i Suffolk fikk riktignok stor oppmerksomhet, men ble
bare i liten grad sett i lys av de yngre skipsgravene.
Mindre
oppmerksomhet, også fordi disse gravene var dårlig bevart, fikk skipsgraver som
ble arkeologisk undersøkt i Trøndelag senere på 1900-tallet, i Stjørdal i 1927
og i Steinkjer i 1970. I begge tilfeller var gravfartøyene virkelige skip,
15-20 meter lange.
På
Vestlandet og nord i landet ble størrelsen på bruksbåtene tradisjonelt regnet
etter antall årer, og sannsynligvis gikk skillet mellom båter og skip alt i vikingtiden
ved tolværingen med seks par årer.
Det er
dette som er grunnlaget for å skille mellom skipsgraver og de langt mer
utbredte ordinære båtgravene. Særlig i kystnære områder i Sverige og Norge er
båtgravene en karakteristisk skikk, og vi kjenner flere enn 300 slike graver
bare fra vikingtiden. Båtene i disse gravene er vanligvis fra 3 til 6 meter
lange.
Likevel
finnes det graver som kan være vanskelig å plassere i den eller den andre av
disse «boksene». Selv når det gjelder et så karakteristisk trekk ved
skipsgravene som de tømrede kamrene som er plassert oppe i skipet, er det en
glidende overgang vi har med å gjøre. For i det arkeologiske materialet møter
vi store båtgraver med kammer flere steder på norskekysten, blant annet på
Kaupang i Vestfold.
Den
arabiske forfatteren Ibn Fadlan som beskrev gravskikker hos nordiske folk han
møtte ved nedre Volga, forklarte at de for den fattige laget en mindre båt, la
ham i den og brente den, men at høvdingbegravelsene i skip var langt mer
omfattende og spektakulære.
Skipsgravene
representerer kulminasjonen av mer storslagne, mer omfattende og mer langvarige
seremonier enn båtgravene – så som de omfattende dyreofringene; 15 hester og 4
hunder i Oseberggraven. Dette er et av argumentene for at de store skipsgravene
hører hjemme på samfunnets høyeste nivå.
Tidsmessig
ligger skipsgravene fra slutten av 700-tallet til litt etter år 900 (Sutton Hoo
er en del eldre enn dette). Holder vi oss til Norge, og til de gravene som er
presist datert ved hjelp av dendrokronologi, er Storhaug og Grønhaug på Karmøy
de eldste (ca. 780), og Tune og Gokstad de yngste (900/910).
Vel så
interessant er imidlertid den geografiske spredningen av skipsgravene i det
nåværende Norge, med konsentrasjoner (altså flere enn én skipsgrav) ved
Oslofjorden, på Karmøy og i Trøndelag. Det er nærliggende å tenke seg at disse
«klyngene» representerer ulike maktområder («riker») i vikingtiden, og ulike
herskerslekter.
Ser vi på
sagaer og andre kilder til den politiske geografien i Norge i sen vikingtid,
fremstår Trøndelag med Hålogaland og Vestlandet som to separate maktområder med
forbindelser vest over havet til De britiske øyer og vesterhavsøyene – de to
opptrer tidvis sammen samlet, tidvis hver for seg, og er tidvis formelt under
dansk overherredømme. Oslofjordområdet, Viken, er derimot styrt mer direkte av
danske underkonger, mens Opplandene har tydelige forbindelser østover.
Det er
neppe en for radikal tanke å knytte skipsgravene i Trøndelag til Ladejarlene og
miljøet rundt disse, gravene på Karmøy til hårfagreætten og gravene ved
Oslofjorden til danenes underkonger der.