I 1901 begynte en langvarig diskusjon i Vardø om hvor og hvordan pomorer som døde mens de oppholdt seg i byen, skulle gravlegges. Frem til da hadde russerne gjerne benyttet en egen gravplass på Rødmoen, og denne ville de nå gjerde inn og formalisere bruken av.
Utenfor Pomormuseet har det i lang tid stått to gravsteiner
med russisk innskrift; når de kom til museet, vet vi ikke, men det har vært
antatt at de i sin tid har stått på pomorgravplassen ute på Steglneset.
Innskriftene viser at steinene er fra henholdsvis 1901 og 1906, og at de er
reist over Mikhail Vasiljevich Kotov og Ignatij
Ivanovich Kotov. Sistnevnte finner vi igjen i kirkeboken – han er anført som
skipper fra Arkhangelsk fylke, og det står at han er gravlagt på den «gamle» kirkegården,
altså dagens kirkegård i Midtbyen, og altså ikke på den antatte
pomorgravplassen på Steglneset.
Steglneset
Når debatten om pomorgravene dukker opp i Vardø i 1901, er
det heller ikke da snakk om noen gravplass på Steglneset. Kildene fra den
gangen samstemmer derimot i at pomorenes vanlige gravplass i byen lå på
Rødmoen. Museet vil gjerne komme i kontakt med dem som måtte ha opplysninger om
gravene på Steglneset. Er gravene der ute, seks eller syv i tallet, overhodet
knyttet til pomorer? Eller har de muligens sammenheng med retterstedet som lå
på neset? Tradisjonen om pomorgraver på Steglneset er imidlertid gammel; på
Brox’ bykart fra 1890 er stedet merket med «russegraver».
Når det gjelder Rødmoen, vet vi at de siste som med
sikkerhet ble stedt til hvile der, var bakeren Kyprian A. Wasilioff (som var
bosatt i Vardø) og arbeideren Ieleves Taigin fra Kola. Begge døde i 1901. Før
den tid inneholder kirkebøkene bare et fåtall russiske dødsfall, og sjelden
eller aldri sies det noe om hvor de døde er gravlagt.
Striden om pomorgravene 1. juni samme år, med et skriv fra russisk visekonsul Rasmus Holmboe til Vardø bys
formannskap. Han søker «det ærede formannskap» om tillatelse til å inngjerde
den russiske gravplassen på Rødmoen, og mener at et stykke på 20x30 m vil være
stort nok for lang tid fremover. For den ortodokse kirken var det ikke
et krav med gravlegging på kirkegård; det var nok at litt kirkegårdsjord ble
lagt i graven, eller at man tok seg jord fra graven til en prest og fikk den
velsignet, før man fraktet den tilbake og la den i graven.
Allerede etter én uke forelå
svaret fra ordfører Martin Olsen: «Formandskabet har ikke lovlig adgang til at
indvilge andragelset, men enhver russer, som her afgaar ved døden, kan nu som
før begraves paa den almindelige kirkegaard,» skriver han.
Holmboe melder tilbake 13. juni
at russerne er takknemmelige for å få lov til å bruke den ordinære kirkegården,
men at de gjerne vil ha anledning til å stå for gravingen selv, siden det
vanligvis er tale om fattige arbeidere om matroser som ingen vil kjøpe gravsted
til. Han forteller videre at kisten oftest betales gjennom bidrag fra
landsmenn, som også står for gravingen. Året før, da en fattig matros skulle
begraves, hadde imidlertid kirketjener Sundkvist krevd dem for 5 kroner og
hevdet at han var den eneste som hadde rett til å kaste opp graver. Kommunen
ville ikke vite av at russerne tok seg til rette på dette viset, og skrev
tilbake at «sundheds- og ordenshensyn kræver, at kirketjeneren udfører alt
gravningsarbeide paa kirkegaarden».
Gravplassen på Rødmoen
16. februar 1903 søker Karl Holmboe, på vegne av avdøde
arbeider Kusma Paakidins forlovede, om å få gravlegge liket på Rødmoen, «der
flere andre russere er gravlagt». Enken ønsket å besørge gravingen selv.
Kirkeboken anfører at han ble gravlagt 20. februar samme år, men sier ikke noe
om hvor hen.
Diskusjonen har uansett fortsatt, og sommeren 1903 griper amtmann Graff inn i saken, som da har
fått bred omtale i Finnmarken. Han henstiller 19. august stiftsdireksjonen i
Tromsø om å tillate at russerne selv får begrave lik på «vore kirkegaarde», men
må likevel gå helt til kirkedepartementet for å få støtte for sitt syn.
Resultatet var at flere og flere
russere ble gravlagt på den ordinære kirkegården, og fra og med 1902
heter det om døde av «russisk» tro at de er gravlagte på Vardø kirkegård,
senere også på den nye kirkegården på Steglneset.