Den som har lest – eller hørt – André Bjerkes psykologiske kriminalroman,
Døde menn går i land, glemmer det vel
aldri. I fortellingen, som utspiller seg et sted på Sørlandskysten i moderne
tid, spiller den for lengst døde, men høyst tilstedeværende kaperkapteinen Jonas
Korp en viktig rolle. Flere uforklarlige begivenheter inntreffer på den gamle
Kapergården, og i sjøen utenfor dukker etter hvert Korps kaperfartøy, «Krebsen»,
opp igjen. Hun er et spøkelsesskip med
forrevne, sorte seil og et fryktinngytende mannskap av daudinger – men tar vi
vekk staffasje og litterære virkemidler, står vi tilbake med et fartøy ikke
ulikt Uggerbyskipet.
Det var i 1983 at et godt bevart skipsvrak ble funnet i
sanden ved Uggerby strand, like ved Hirtshals. Fartøyet var 11 meter langt og
3,5 meter bredt og bygd av eik. Det danske Nationalmuseet foretok en utgravning
på funnstedet, og fartøyet ble berget. Etter en omskiftelig tilværelse havnet
det for et par år siden i Vest-Agder, og det inngår nå i utstillingen på
Listeskøyta kystkultursenter i Farsund. I mellomtiden var det nemlig blitt
utført årringsanalyser av tømmeret i skipet, og denne viste to ting: Fartøyet
er bygd i 1810 eller 1811 – og byggestedet skal søkes på Sørlandskysten, helst
mellom Arendal og Kristiansand.
Uggerbyskipet er relativt fyldig i forskipet og tilsvarende
slank akterut. Fartøyet har en liten luke i akterspeilet som røper at det på et
tidspunkt har fraktet trelast. Ellers bærer skroget preg av å være bygget etter
tegning på et større verft. Bare i Kristiansand gikk det av stabelen et stort
antall «slupper» av denne typen under Napoleonskrigene (1807-1814), da
«engelske krydsere stængte hver havn». Da korntilførselsen stanset, var
resultatet hungersnød i kystbygdene, som jo var avhengige av importert korn fra
Jylland. Det ble bygget båter i stor stil – foruten å skaffe mat og andre
nødvendige forsyninger, skulle fartøyene frakte post mellom Norge og Danmark.
Trolig var skipet fra Uggerby strand bygget for å delta i
denne viktige farten. I så fall er Uggerbyskipet det eneste gjenværende av den
flåten som reddet Sørlandet under nødsårene for 200 år siden.
Men kaperfarten var jo også en viktig del av
krigsinnsatsen i disse årene. Og kaperskutene var sjeldent noe annet enn
mindre, skarpseilende fartøyer som i fredstid ville ha gått i ordinær fart.
Utstyrt med en kanon eller to, kunne imidlertid disse små, kjappe skutene
utgjøre en reell trussel mot skip som førte varer som kunne komme fienden til
gode.
Kan det tenkes at Uggerbyskipet har vært benyttet i
kaperfarten? Er hun vår eneste gjenværende kaperskute også? Det er kanskje å
trekke det litt langt, men tanken er faktisk ikke helt uten grunnlag i
virkeligheten. For å gjøre Uggerbyskipet i stand til å tåle transporten fra
Hirtshals til Lista, måtte vi rette opp skroget og plassere fartøyet i et
«stativ» av stål. Det var i forbindelse med dette arbeidet at en av
håndverkerne gjorde et funn – en liten arkeologisk sensasjon, kan man godt
kalle det: Klemt under et av spantene lå en liten kule av jern. Vekt og
utseende røper at det er tale om en kule fra en kardesk eller drueskudd. Kardesk var en form for haglladning som
frem til begynnelsen av 1800-årene ble benyttet i glattborede kanoner. Det er
derfor en rimelig tanke at det på et tidspunkt har stått en liten kanon om bord
i Uggerbyskipet. Og da er ikke veien til kapertid og kaperfart lang…
Jakten på Uggerbyskipets identitet går videre – på dansk så
vel som på norsk side. Vi har ikke gitt opp håpet om at vi en dag skal bli i
stand til å fortelle hele historien om fartøyet – fra verftet, via kaperfart
(?) og trelasthandel til endeliktet på stranden i Vendsyssel.
Kan Uggerbyskipet stamme fra Lillesand? Her bodde kaperreder Stenersen fra Møglestu....
SvarSlett