Maritime ristninger i form av navnetrekk, årstall, bumerker,
våpenskjold og kompassroser utgjør en spesiell kulturminnetype som finnes på
havnelokaliteter mange steder langs kysten i Norden. Dateringsmessig ligger
disse ristningene vanligvis fra slutten av 1500-tallet og et par hundre år
fremover, men forekommer også både før og etter den tid. De over 600 ristningene
på Gäddtarmen ved Hängö i Finskebukta er kanskje best kjent, men gode eksempler
finnes også flere steder i Bohuslänsskjærgården, på Sørlandskysten og ved
Kråkvåg på Ørlandet. Færre er nok kjent med at det finnes en stor samling maritime
ristninger av samme type og fra samme periode på Kolahalvøya i Russland.
Lokaliteten ligger på den vesle Anikievøya like utenfor Tsypnavolok,
nordøst på Fiskerhalvøya. Frem til 2. verdenskrig var Tsypnavolok kjent som den
største og viktigste bosetningen for kolanordmennene. Før den tid var Anikiev
en kjent havn for vesteuropeiske skip som skulle til Kvitsjøen og drive handel
på Arkhangelsk eller andre steder.
Det finnes et trettitalls ristninger på øya, alle ligger
samlet på en flate. De tilhører perioden fra slutten av 1500-tallet og
fremover. Navn og språkform avslører at de eldste ristningene tilhører personer
med dansk bakgrunn.
«Berent Gundersen» har risset inn årstall i berget for hvert
besøk i havnen. Han har tydeligvis kommet tilbake gang på gang – det eldste
årstallet knyttet til hans navnetrekk er 1595, og det yngste er 1615. I
forbindelse med sistnevnte årstall har han risset inn følgende melding: «Blef
ieg frataget skip». Tidlig ute var også «Iens Hvide», som skrev inn årstallet
1610 sammen med sitt navnetrekk. Ellers var «Iacob Paler» på Anikiev i 1613, «Iacob
Hansen» fra Haderslev i 1615 og «Christen Skabo» i 1623.
Fra 1550-årene av begynte engelskmenn, skotter, hollendere
og andre å drive handel på de forskjellige havnene mellom Varangerfjorden og
Dvinamunningen. Engelskmennene dannet
allerede i 1555 sitt Muscovy Company, mens hollenderne fulgte opp med et
arktisk handelskompani 20 år senere. Bakgrunnen var et ønske om å finne
alternative ruter til de russiske pelsressursene, blant annet for at man skulle
unngå danskenes øresundstoll.
De norske kongene hadde fra gammelt av gjort krav på
territoriet helt øst til Svjatoj Nos, men både russere og svensker hadde egne
krav i de samme nordområdene. Svenskekongen Karl den 9. gav for eksempel ( i
1608) Gøteborgs borgere privilegium på å hande med samene i alle fjorder i
Finnmark, og et skip ble endatil sendt til Vardø i dette ærend. På Christian den
4.s tid var kampen om nordområdene særlig intens.
Christian hadde selv reist til Finnmark med en stor flåte i
1599 for å hevde dansk-norsk overhøyhet. Han ville gjøre Bussesundet mellom
Vardø og fastlandet til et nordlig Øresund med tilhørende toll, og Vardøhus
festning til et nytt Kronborg. I årene som fulgte ble det utstedt en rekke
reisepass mot avgift til folk som ville handle på Finnmark eller videre
østover.
To av de tidlige «taggerne» på Anikievøya finner vi igjen i
de bevarte kildene blant folk som søkte og fikk pass i Christian den 4.s tid.
Jens Hvide var borger i København og er mest kjent for at han i 1609 utrustet en
ekspedisjon til Novaja Semlja sammen med nordmannen Jens Munk. Mens Jens Munk
forliste og bare med nød og neppe berget livet, drev kompanjongen handel på
Arkhangelsk. Men alt året etter ser vi at Jens Hvide var tilbake i Ishavet. I
februar dette året får Michel Vibe og Thomas Lorck pass for å reise «paa
Nordland» med skipet Den blaae Due på
40 lester. Skipper var Jens Hvide. I
1614 er han tilbake igjen; da fører han skipet St. Michel.
Likeledes kan flere av Bernt Gundersens reiser nordover
følges i de samme kildene. Både i 1614 og 1615 førte Bernt skipet Jonas på vegne av flere borgere i
København. Det må ha vært dette fartøyet, som var på rundt 30 lester, han ble «frataget»
i 1615. Året etter er han nemlig kaptein på et mye større skip, Den røde Løve, som Brede Rantzau og
Michel Vibe får kongens tillatelse til å «besøge vore og Norges Krones Strømme
udi Nordland eller Finmarken» for å drive hvalfangst. Denne gangen blir det
presisert at dersom man traff på fribyttere, skulle de jages og drepes, og skip
og gods føres til København.
Sjørøverplagen var betydelig på Finnmarkskysten i disse
årene, og danske flåtestyrker ble stadig sendt nordover på piratjakt. I 1615
tok Jens Munk den beryktede sjørøverkapteinen Jan Mendoza, som hadde herjet på
norskekysten i en årrekke, ved Kapp Kanin. Det er grunn til å tro at det
nettopp var Mendoza Bernt Gundersen hadde vært ute for. Jens Munk var ikke
nådig mot sjørøverne: Jan Mendoza selv og to av hans nærmeste kumpaner ble
hengt i København, mens 55 av sjørøverne ble slengt over bord i Ishavet og 24
andre skutt på stedet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar