«Og jo mere hovmodige Husene er, desto
længere springer Gadetrappene frem, de trænger sig uden videre langt ud paa
Fortaugene; ‘vær så god gå ud i Rendestenen med Dig,’ siger Gadetrappene».
Ordene er Vilhelm Krags, og det var sin barndoms gate i Kristiansand, Østre
Strandgate, han mintes på denne måten. Han skildret det han kalte
«Gadetrappens anmassende Hensynsløshed», og livet på trappene – og på de faste
benkene som var integrert i rekkverket oppe på reposet:
«Paa
det øverste Trin, der er bredt som et lidet Gulv, er der Bænker på hver Side,
men det er ikke ofte, der sidder nogen paa disse Bænkene. Det er nesten bare på
varme Sommeraftener de tillukkede Portaler aabner sig og bliver staaende aabne
ind til de ukjendte Helligdomme indenfor og Husets fjerne Beboere virkelig
viser sig spillevende for Folket. Der sidder Papaen i sin hvide Støvfrakke og
Mamaen med en koket liden Blondekappe over Haaret. Papaen læser Morgenbladet,
Mamaen pusler med et fint lidet Haandarbeide. Hvis Papaen er af de lidt mere
gemytlige, røger han paa en Merskumspibe, som har så langt Rør at det
sølvslagne Hode magelig kan ligge ned paa Trappetrinet…»
Krags bysbarn og samtidige, Wladimir Moe,
mintes også de karakteristiske benketrappene i de «finere» gatene i
stiftsstaden:
«Om
Dagen kunde der være noget øde dernede, men naar Aftenen kom med lange
Bølgeskvulp mod Stranden, og naar Maanen indbød til Vederkvægelse efter Dagens
Prosa, da aabnedes de brede Gadedøre, og i maleriske Grupper samledes Venner og
Naboer paa de store Trapper. Da vekslede Sang og Musik med munter Samtale, mens
de yngste Generationer fyldte Gaden med Lystighed og Liv…»
Byhusene i tre på høy grunnmur og med murt
trapp fra gaten til inngangsdøren i hovedetasjen var vanlig i de fleste norske
byer i første halvdel av 1800-tallet, fra svenskegrensen i sør til Vardø i nord. Trappen forbinder hus og gate, og mange steder har den rekkverk av
smijern. Enkelte steder lengst sør er imidlertid trappene utstyrt med den
karakteristiske detaljen som dikteren Krag la spesielt merke til, nemlig benker
som består av en enkel, liggende treplanke som er innbygd i rekkverket. Benkene
er alltid plassert vinkelrett på husveggen, og noen trapper har benk på én side
av døren, andre på begge. Posebyen i Kristiansand har flere benketrapper, og
det samme har Mandal, og de forekommer også i uthavnene på Sørlandet og her og
der ellers, men mest utbredt ser de ut til å være i Flekkefjord og Egersund. I
bykjernen i Flekkefjord er det et tyvetalls, og flere har det vært, før behovet
for større gatebredde meldte seg med den økte biltrafikken. I Egersund
sentrum er antallet like høyt.
De bedre strøkene av Kristiansand som Krag
og Moe hørte hjemme i og skildret, er borte i dag; de gikk med i bybrannen i
1892, og husene som ble oppført etter brannen ble ikke utstyrt med monumentale
gatetrapper av den gamle typen. Det var heller ikke lenger tillatt etter loven,
slik vi om litt skal gå nærmere innpå. Og av samme årsak er fritrappene senere
fjernet fra paléene som overlevde bybrannen i Kristiansands andre gamle
hovedgate, Vestre Strandgate.
I dag er det bare i trehusmiljøet i
Posebyen, de gamle arbeider- og håndverkerkvartalene i Kristiansand, at
benketrappene utgjør et særegent innslag i bybildet. Men det er grunn
til å anta at benketrapper er et relativt nytt fenomen i denne delen av byen.
Husene i bevaringsområdet i Posebyen mangler de høye grunnmurene som
opprinnelig forårsaket de utvendige trappene, og i eldre fotomateriale er det
vanskelig å finne spor etter benker så vel som gelendre i Posebyen. I ett
tilfelle (Henrik Wergelands gate 109) viser kildene at dagens trapp med
rekkverk og benk først ble bygd i 1920, da magistraten påla huseieren ombygging
av den gamle, enkle trappen fordi den stakk for langt ut på fortauet. Det er
nærliggende å oppfatte denne og andre trapper i bydelen som påvirket av
gatetrappene i de finere gatene i Kristiansand, altså som en form for
«gesunkenes Kulturgut». Andre benketrapper i Posebyen er oppført så sent som på
1980- og 1990-tallet, helst fordi man har oppfattet dem som typiske for
Sørlandet, og kanskje fordi de er vanlige i uthavnene, selve prototypen på «det
sørlandske».
Det er i det hele tatt ikke så enkelt å
avgjøre hvor langt tilbake i tiden benketrappene kan føres. I Egersund er denne
typen trapper konsentrert i de kvartalene som ble gjenoppbygd etter bybrannen i
1843. Der stilte nye lokale byggeforskrifter riktignok krav om at trapper og
kjellernedganger ikke skulle gå lenger ut enn byggelinjen, men det ble åpnet
for å gi dispensasjon mot at huseier betalte en viss sum i forhold til
gatearealet som ble brukt. Mange har tydeligvis benyttet seg av denne
muligheten, og det kan tyde på at både trapper og benker var en vel etablert
praksis i Egersund før brannen. For Kristiansands del, er det tenkelig
at det nettopp var benketrapper Pehr Kalm beskrev etter sitt opphold i byen i
1747: «Utom den ordinaira porten for hvar gård, är gemenligen en annen dör på
byggningen ut åt gatan, med trappor dervid, högre eller lägre, på åskilligt och
artigt sätt byggde.» I så fall skal vi kanskje se for oss at de murte
benketrappene har hatt forløpere i tre, slik det finnes eksempler på i uthavner
som Ny-Hellesund?
Hollandsk
påvirkning
Inspirasjonen til de høye, monumentale
fritrappene av stein må delvis ha kommet fra panelarkitekturen, og for
Sørlandets del fra lystgårdene og tilsvarende anlegg. Men de faste benkene
mangler på lystgårdene – og er overveiende knyttet til gater og havner. Akkurat
dette poenget får vi komme tilbake til. Modellen for benketrappene er det
likevel ikke vanskelig å finne: Den finnes utvilsomt i Amsterdam og andre byer
i den nordvestlige delen av Kontinentet, og var i utgangspunktet uten direkte
sammenheng med høye grunnmurer og monumentale trapper.
Benketrapper (stoepbankjes) var tidligere et karakteristisk trekk ved husfasader
i nederlandske byer, og i Amsterdam er de fremdeles vanlige, mens de i en by
som Utrecht var borte og ble omtalt som kuriositeter fra en forgangen tid så
tidlig som i 1875. Bakgrunnen for dem finnes i middelalderens byforordninger,
som påla huseierne vedlikeholdet av området mellom husveggen og rennesteinen.
Til gjengjeld fikk huseierne rett til å benytte dette offentlige arealet. I
praksis resulterte ofte denne kombinasjonen av forpliktelse og rettighet i at
man etablerte et opphøyd dekke av tre eller stein (stoep). Videre ble det gjerne montert benker langs husveggen eller
i rett vinkel på denne. I de tilfeller der en trapp førte fra
«stoep’en» og opp til inngangsdøren, kunne rekkverket gi ryggstøtte til en benk
plassert i rett vinkel på døråpningen. I Nederlandene på 1600-tallet var slike
opphøyde stoeps assosiert med
bygårder som tilhørte rike kjøpmenn.
En parallell til stoeps fantes i de hanseatiske østersjøbyene i form av
«Beischläge». Slike fantes som opphøyde trekonstruksjoner foran gatedøren
allerede i senmiddelalderen, og var ment å skulle beskytte mot flom, men også
lette ilandsetting av varer. I løpet av renessansen ble de videreutviklet til
forseggjorte og påkostede sandsteinskonstruksjoner som var forsynt med
gelender, og som gjerne kunne ta opp hele fasadens bredde. Av og til er slike Beischläge utstyrt med kunstnerisk
utformede vanger, slik som i Frauengasse i Danzig/Gdansk (fig. 10) eller ved
Lübecks rådhus, sistnevnte støpt i bronse i 1452. Et interessant eksemplar med
familievåpen og benk er bevart ved Am Sande i Lüneburg. Chr. Molbech observerte
benker av tre eller stein på mange Beischläge
i Kiel og Hamburg omkring 1820, men det er tydelig at han alt den gang
oppfattet dem som et gammeldags innslag. I sin enklere utforming står
hansabyenes Beischläge nær stoeps, slik de kjennes fra Amsterdam og
andre hollandske byer, og de er nærliggende å oppfatte dem som varianter over
samme tema. Selv om de bevarte, som i Gdansk, gir et mer lukket og privat
inntrykk enn så vel stoeps som våre
hjemlige benketrapper, er det samme ikke tilfelle med f. eks. den nevnte i
Lüneburg – som i så måte har mye til felles ikke bare med benketrappen på Jan
Steens kjente maleri fra Delft, men også med den som pryder Langfeldts
hus i Ny-Hellesund.
Det var selvsagt gamle og nære
forbindelser mellom Norge på den ene siden, og østersjøbyene og de hollandske
byene på den andre. Særlig tette bånd var det imidlertid mellom Nederlandene og
Sørlandet, og det er rimelig å tenke seg at trappene med faste benker skyldes
denne kontakten. Befolkningsveksten i det daværende Christianssands stift bare
var en sjettedel av det den var i landet for øvrig i perioden 1650-1750, og
årsaken var masseutvandringen til Holland. 40 prosent av de 12 000 nordmennene
som giftet seg i Amsterdam på 1600- og 1700-tallet, kom fra det nåværende
Vest-Agder. Skifter og tingbøker forteller om en utpreget flyttelysten
befolkning på Sørlandet, og vi hører regelmessig om sønner og døtre som er i
Amsterdam eller «ude paa Fahrten fra Holland», som sjøfolk, dagarbeidere eller
hushjelper.
Søren Bugge, som var prest på Lista i en
årrekke, fortalte at det fremdeles i 1770-årene var vanlig praksis at sønner og
døtre reiste til Holland straks de var konfirmerte, og at de gjerne ble der i
flere år for å tjene penger til å skaffe seg sin egen gård der hjemme. Det
berettes på slutten av 1700-tallet om kystbygder i Vest-Agder der hjemvendte
«hollændsker» med sine særpregede drakter var et karakteristisk innslag, og i
Mandal skulle de kondisjonertes stuepiker helst ha erfaring fra Amsterdam. At
denne kulturkontakten også brakte de særpregede benketrappene til sørlandske
byer og uthavner, er som forventet.
Et
rom mellom det private og det offentlige
«Zo even hoorde ik van ee zeker Man, die
ik echter niet kende, maar die met een ander hier vor der Deur, terwyl ik op
myn Stoepbankje zat..,»,[1]
heter det i en av datidens almanakker rettet mot et kvinnelig publikum i
Nederland. Nicolaas Beets skildrer i «Camera Obscura» (1839) «en brennhet
fredags ettermiddag i en viss hollandsk by», der stillheten råder, «med unntak
av enkelte gamlinger i sine blå nattluer og svarte tresko, som med bena
utstrakt på benketrappen patter på sine tobakkspiper, bare omgitt av fioler og
flittig-liser, mens de gleder seg over det gode været».
Benketrappene var ikke bare et utemøbel,
men inngikk i en bestemt sosial omgangsform som for de velhavendes del egentlig
tilhørte en tid forut for «oppdagelsen» av naturen; den nye naturfølelsen kom
til å bety at man om sommeren foretrakk å oppholde seg i sine private hager, og
ikke sittende på gatetrappen. For øvrige deler av borgerskapet og
småborgerskapet levde denne omgangsformen imidlertid videre til ut på
1800-tallet. Den spesielle «trappe-kulturen» som Krag skildrer fra oppveksten i
Kristiansand, er slående lik den som beskrives fra blant annet Amsterdam, og
fra nederlandske oversjøiske besittelser som Nieuw Nederland, dagens New York
State.
Vår gamle kjenning, Pehr Kalm, var
egentlig på vei til Nord-Amerika da han var innom Kristiansand i 1747. I de
delene av Hudsondalen som med hensyn til språk og kultur fremdeles var for
nederlandske å regne, observerte han hvilken rolle stoeps spilte. Om New Brunswick skrev han:
«Vid ingången af husen emot gatan var
gemenligen en bro med trappor giord, som en liten Altan med bänkar å ömse
sidor, der de om aftnarna satta sig, at taga frisk luft, och hafva det nöje at
se de forbigående.»
Kalm kom nærmere inn på bruken av
benketrappene når han besøkte Albany, der befolkningen i godvær gjerne kunne
«sitta mäst hela dagen utanför sina dörar». Særlig var benketrappene
«fulle
med folk af bägge könen om aftnarna. Dette var besvärligt för en, som skulle
passera förbi alle dessa Altaner; ty för en Mans-person måste hatten vara i
ständig oro; emedan folket här ej voro Qväkare, hvilkas hattar äro likasom
fastspikade på hufvudet, utan här hölts för en stor ohöflighet, om en ej tog
hatten af sig, och hälsade på alla.»
På denne måten fungerte benketrappene som
den mest offentlige delen av huset, et sted der beboernes og de
forbipasserendes livsverdener møttes og kontakten med det offentlige rom var på
det mest direkte. Ikke helt en del av huset og ikke helt del av det offentlige
rom var benketrappene innrettet mot en regelbundet og intens utendørs
omgangsform. Mens Kalm oppfattet benketrappene som en bygningsmessig tilpasning
til klimaet, dog med visse sosiale fordeler, var det i realiteten motsatt:
benketrappene var først og fremst en materialisering av en bestemt sosial
omgangsform.
På samme måte er det med benketrappene i
det sørlandske. De er i stor utstrekning knyttet til gater og havner, og ikke
f. eks. til lystgårdene eller de aller mest fornemme byhusene. Det tyder jo på
at det ikke var behovet for oppholdsareal utendørs som var hovedmotivet bak
benkene, men heller ønsket om et areal i overgangen mellom det private rom og
det offentlige, et sted for å se og bli sett, slik Krag skildret det i «Vår
Barndoms Have». Det var med andre ord ikke bare benketrappene som kom fra
Holland, men kulturen som hørte til.
Langvarig
kamp om fortausretten
Også her hjemme inneholdt lovverket fra
middelalderen av bestemmelser som forpliktet huseierne i byene når det gjaldt
renhold, vedlikehold og istandsetting av gatene nærmest husene. Dette vedvarte
middelalderen igjennom, og i Oslos vedtekter fra 1595 ble det truet med bøter
for dem «som findes modvillige og ikke vil renholde og færdiggjøre deres broer
og gader, hver for sin fortaa og gaardstomt». For Kristiansands del bekrefter
flere politiplakater fra 1780-årene at forholdet var det samme der. I 1781
heter det:
«Iligemaade
advares alle Huus-Ejere, at de stedse holde Fortogene for deres Huse rene og i
behørig Orden, særdeles at de som have steenlagte Gader, lade de løse Steene
bortkaste saalænge, indtil de behørigen kan blive nedlagte.»
Fra et tidlig tidspunkt ble det også satt
begrensninger for hva en huseier kunne tillate seg på fortauet, uten at dette i
lengden forhindret at «Byens megtige Folk i Fortiden bemegtiget sig
Fortougsretten», som det heter fra Kristiansand i 1860-årene, med hensyn til
byens brede og høye trapper. I 1707 heter det fra Bergen at nødvendige trapper
heretter skal være av stein, ikke tre, og at «Bislag uden for Dørrene, deslige
de saakaldede Stubber, Stakitter, Pothuse og Tralværk» skal avskaffes.
Begrunnelsen var dels at trapper, bislag og mindre tilbygg på fortauene hindret
ferdselen, og dels at de økte brannfaren.
Regulering av trapper og fortau var et
viktig anliggende da det fra slutten av 1820-tallet ble vedtatt lover om
«Bygningsvæsenet» i de største byene. For Christianias del (1827) ble det
fastslått at «ingen Trappe og ingen Kjeldernedgang maa indrettes saaledes, at
den gaaer udenfor Husets Gadelinie ud paa Fortouget». Man aksepterte dog ett
trappetrinn, som ikke måtte være bredere enn 18 tommer (tilsv. 47 cm). Når
eksisterende trapper skulle utbedres, ble de tillatt å legges maksimalt 1,5
alen (94 cm) inn på fortauet.
Loven møtte motstand på dette punktet, og
i 1833 vedtok Stortinget å øke tillatt trappebredde fra 18 til 36 tommer (94
cm), med den begrunnelse at dette ville «være til Gavn for vedkommende
Bygningseiere». Da en ny lov for Christiania ble behandlet i Stortinget i 1842,
konkluderte innstillingen igjen med at 18 tommers bredde var tilrådelig, men
nasjonalforsamlingen vedtok at tillatt trappebredde skulle være 1,5 alen. At
forslaget om å begrense trappenes bredde engasjerte, understrekes at det også
fantes et forslag om å øke bredden til 24 tommer. Det er interessant at begge
forslagene ble fremmet av representanter for sørlandsbyene – henholdsvis biskop von der Lippe fra Kristiansand
og tollkasserer Lange fra Arendal/Grimstad.
Men det kunne saktens være grunn til å «ta
tilbake» fortauet, også i hovedstaden. En innsender i Morgenbladet beskrev
høsten 1839 forholdene for de gående i Christiania, under overskriften «Fodgjængernes
Besværligheder». Vedkommende peker på at fortau i byen knapt kan kalles noen
gangvei, «men kun en Grændse for Rendestenen, som man etsteds maatte have», og
at det «fordrer omtrent ligesaa megen Kunst at gaae paa dem i Mørket uden at
brække Arm eller Been, som for den, der ikke er Linedandser, at gaae paa et
virkeligt Toug med Hovedet i en Sæk.»:
«Den
som i Mørket, det er naar Lygterne ere tændte eller skulle være tændte, vilde
gaae der, maatte hvert Øieblik med det ene Been ned i Rendestenene for at
undgaae et Karnap, en Trap, en Kjælderlem eller en Dynge Steen, som en christen
Sjæl har lagt udenfor sit Huus til noget Slags Bygning, men som tillige ere en
Art Menneskefælder, da Eierne hverken have kostet paa at sætte et Plankeværk
omkring dem eller en Lygte.»
Innsenderen viste til lovendringen i 1833,
og skrev at resultatet av den var blitt «at det saakaldte Fortoug er ganske
upassabelt i Mørke, da det heelt afskjæres af Trapperne, og altsaa egentlig kun
bestaaer i Mellemrummene mellem disse.»
Den reviderte bestemmelsen om trappebredde
på 36 tommer/1,5 alen ble videreført da den første landsomfattende
bygningsloven kom i 1845, riktignok begrenset til gater med bredde på 12 alen
eller mer. I smalere gater skulle den nyopprettede reguleringskommisjonen
avgjøre spørsmålet i hvert enkelt tilfelle. Kristiansand skilte seg ut igjen;
ifølge byens kronikør, Karl Leewy, bestemte man der at trappene kunne springe
2,5 alen (1,57 m) frem foran vegglinjen…
De senere bygningslovene reduserte
fremspringet ytterligere. I 1896 ble fremspringet fastslått til maksimalt 1 m,
under forutsetning av at det var minst 1 m mellom nederste trinn og
fortauskanten. Samtidig kom kravet om at gatetrappene ikke fikk ha skarpe
hjørner. I 1899 kom så en ny lov som gjaldt Kristiania, der fremspringet ble
redusert til 40 cm. Den landsomfattende bygningsloven fra 1924 tillot 60 cm bredde,
men bare for gater bredere enn 12 m; i smalere gater kunne ikke trapper ha
større fremspring enn 30 cm.
Med dette var gatetrappenes epoke i
praksis forbi, sammen med det ikke helt offentlige og ikke helt private rommet
foran husene. I den ene byen etter den andre forsvant trappene. «De høie
Opgange fra Gaden til Butikerne, er nu helt forsvundne,» kunne Gudbrandsdølen melde i 1906. Da var den
siste gatetrappen i Storgata nettopp fjernet. Hensynet til fotgjengerne og
fremkommeligheten ble avgjørende. Da så bilene kom, ble fortauene gjort smalere
og de eksisterende trappene måtte fjernes for ikke å stenge dem helt.
Slik var den generelle utviklingen. Men
det fantes unntak, i form av steder som enten ikke var omfattet av lovverket
(dvs. som ikke lå i bykommuner eller var egne bygningskommuner, eksemplifisert
med de sørlandske uthavnene), eller der gatetrappene ble beholdt, og eventuelt transformert
for å være i tråd med lovverket og lokale forskrifter. Det siste
forholdet ser særlig ut til å ha gjort seg gjeldende i sørlandsbyene. Trolig er
noe av forklaringen at trappene her hadde fått en særlig sosial funksjon – og
benkene med dem.
Det siste understrekes vel av debatten i
formannskapet i Kristiansand i 1886, da nye politivedtekter stod på dagsordenen.
Den gangen gikk både forslaget og den politiske diskusjonen langt i å sette
grenser for innbyggernes bevegelsesfrihet; man ville få bukt med unge mennesker
som hang på gatehjørnene, bybud og sjauere som slo seg ned på andres
gatetrapper, fattigfolk i Posebyen som ikke passet godt nok på smårollingene
sine og personer som gikk på fortauene med vedbører. Men gatetrappene som i
realiteten hindret fremkommeligheten på fortauene? Nei, et sted måtte grensen
gå. «Skal man tage alt væk fra Gaden, som En kan slaa sig imod, saa blir det
nok mangt og meget, som maa væk,» som en av representantene uttrykte det.
***
I dag er situasjonen en annen. I takt med
at bysentrum etter bysentrum omformes på de gående og syklende sine premisser, er
rommet mellom husveggen og fortauskanten på ny i spill, og spørsmålet om
eierskap til og status for dette arealet er igjen blitt et diskusjonstema.
Kanskje kan noen av erfaringene fra den gang da benketrappene var en integrert
del av bylivet i Kristiansand og andre sørlandsbyer, fremdeles gi inspirasjon
og retning?
Litteratur
A. Boeken 1950. Amsterdamse stoepen. Amsterdam: Van Saane en Havelaar.
T. Bratberg 1995. Bygningsloven 150 år, 1845-1995. Lovens opprinnelse og utvikling. Steinkjer: Kommunal og
arbeidsdepartementet og Forvaltningsmuseet.
H.J. Broers 1875. Utrecht. Historische wandelingen. Utrecht: J.L. Beijers.
Bygningslov,
Politi- og Sundheds-Vedtægter for Christiania.
Christiania 1878: J. Chr. Gundersens Bogtrykkeri.
J.E. Crowley 2003. The Invention of Comfort: Sensibilities and Design in Early Modern
Britain and Early America. Baltimore: John Hopkins University Press.
Den
almindelige Bygningslovgivning ved Arne Carlsen, Bureauchef. Kristiania 1900: H. Aschehoug & Co.s Forlag.
R. Hauglid et al. 1963. Byborgerens hus i Norge. Oslo: Dreyer.
P. Kalm 1753. En resa til Norra America, b. I. Stockholm: Tryckt på L. Salvii
kostnad.
P. Kalm 1756. En resa til Norra America, b. II. Stockholm: Tryckt på L. Salvii
kostnad.
V. Krag 1926. Min barndoms have. Oslo: Aschehoug.
K. Leewy 1956. Kristiansands bebyggelse og befolkning i eldre tider 3.
Kristiansand: Christianssands Sparebanks Historiefond.
K. Leewy 1956. Kristiansands bebyggelse og befolkning i eldre tider 4.
Kristiansand: Christianssands Sparebanks Historiefond.
C. Lesger 2013. Het winkellandschap van Amsterdam. Stedelijke structuur en
winkelbedrijf in de vroegmoderne en moderne tijd, 1550-2000. Hilversum:
Uitgeverij Verloren.
Lov
angaaende Bygningsvæsenet. Christiania den 6te
September 1845. Christiania: Trykt hos Chr. Grøndahl.
Lov
om bygningsvesenet av 22 februar 1924 og vedtekter stadfestet av
Arbeidsdepartementet av 1 oktober gjeldende for Oslo. Forskrifter av 6 oktober
1928, utferdiget av Arbeidsdepartementet i henhold til § 6 i lov om
bygningsvesenet av 22 februar 1924 til supplering av denne lov. Oslo 1928: Grøndahl & søns forlag.
Lov
om Bygningsvæsenet i Kristiania af 26de Mai 1899. Udgivet med Anmerkninger af
Arne Carlsen, Bureauchef. Kristiania 1899: H.
Aschehoug & Co.s Forlag.
Love,
Anordninger, Kundgjørelser, aabne Breve, Resolutioner m. V., der vedkomme
Kongeriget Norges Lovgivning og offentlige Bestyrelse, for Aaret 1845. Christiania 1846: Chr. Grøndahls Forlag.
J. Manca 2005. On the Origins of the
American Porch: Architectural Persistence in Hudson Valley Dutch Settlements. Winterthur Portfolio 40, s. 91-132.
W. Moe 1900. Kristianssand. I B. Loftfield
(red.): Norge, s. 394-399.
Minneapolis: Norge Publishing Company.
C. Molbech 1821. Reise giennem en Deel af Tydskland, Frankrige, England og Italien i
Aarene 1819 og 1820, 1. Kiøbenhavn: Gyldendalske Boghandling.
K. Mæsel, I.J. Mæsel og J.J. Munksgaard
2014. Rusleturer i Kvadraturen 10.
Posebyen, del 1. Kristiansand: Eget forlag.
S.E. Rasmussen 1949. Byer og bygninger. København: Forlaget Fremad.
Samling
af Love, Tractater, Kundgjørelser, Resolutioner, Departementsskrivelser m. m.,
som siden 1814 ere udkomne, i tidsfølgende Orden og udtogsviis udgiven samt
forsynet med alphabetisk Register. Anden Deel, indeholdende Aarene 1827 til
1838 inclusive. Christiania 1838: Guldberg &
Dzwonkowski.
C. Schellenberg 1948. Beischlag. Reallexikons zur Deutschen Kunstgeschichte, 2. München: Druckenmüller.
C. van der Sijs 2010. Cookies, Coleslaw, and Stoops. The Influence of Dutch on the North
American Languages. Amsterdam: Amsterdam University Press.
S. Sogner 2012. «Og skuta lå i Amsterdam...». Et glemt norsk innvandrersamfunn i
Amsterdam 1621-1720. Oslo: Aschehoug.
F.-A. H. Stylegar 2016. Nieuw Amsterdam. Nordmenn i det hollandske
Amerika, 1624-1674. Sandnes: Commentum.
T.D. Visser 2012. Porches of North America. Lebanon, New Hampshire: University Press
of New England.
G. Kiesow 2007. Von Freitreppen und
Bürgerstolz. I: Monumente. Magazin für
Denkmalkultur in Deutschland, Juni 2007.
[1] «Så hørte jeg også fra en viss mann som jeg ikke kjente, men som
var utenfor min dør sammen med en annen, mens jeg satt på benketrappen min...».
I: Het vrouwen almanakje van Diewertje en
Grietje, 1783.