Gjennom flere hundre år av var det standhaftige ryktet om at
det fantes et mektig kristent rike i Østen med en like mektig hersker,
Prestekongen Johannes, en kilde til trøst og oppdagelseslyst i Europa. Marco
Polo omtalte Johannes som en samtidig realitet fra sin reise til Kina i
1270-årene, mens Vasco da Gama mente at han var på sporet av Prestekongen i
Afrika – mer enn 200 år senere. I mellomtiden hadde jakten på den usedvanlig
seiglivede kongen – og med det en alliert i kampen mot først mongolsk og siden
tyrkisk ekspansjon – vært en del av bakgrunnen for de portugisiske oppdagelsene
under Henrik Sjøfareren (død 1460).
Da Bartolomeu Dias rundet Kapp det gode håp i 1488 – som den
første kjente europeer – var oppdraget fra kong João (med tilnavnet «Den fullkomne»)
først og fremst å finne sjøveien til India. Men han skulle også finne den
kristne kong Johannes’ rike – som man på det tidspunktet mente måtte ligge i
Øst-Afrika. Da Vasco da Gama noen år senere seilte samme vei og ankret opp i
Mosambikbukten, fikk han høre at Prestekongen Johannes levde i beste velgående
og residerte lenger inn i landet, men hadde anlagt kystbyer og eide store skip.
Nyheten «gjorde oss så lykkelige at vi jublet av glede og ba Gud skjenke oss
sunnhet, slik at vi kunne nå det så høyt ettertraktede mål», står det å lese i
oppdagerens dagbok fra ferden. Og så hører det jo med til historien at verken
Bartolomeu eller Vasco klarte å komme i kontakt med kongen…
I tiden som hadde gått fra Marco Polo skrev om sine
fantastiske kinareiser og frem til Vasco da Gama trodde at han hadde funnet
Prestekongen Johannes, var den europeiske kunnskapen om det asiatiske
fastlandet økt betydelig, og det var knapt plass til noen mektig kristen
statsdannelse i Asias geografi, slik den etter hvert fremstod for Europas
lærde. Men Afrikas indre var fremdeles terra incognita, så da flyttet man
ganske enkelt Prestekongens rike fra «India» til «Etiopia».
Det skulle enda gå mange år før Johannes’ legendariske rike
forsvant fra krøniker og kart, og fremdeles på 1600-tallet kunne man treffe på
forestillingene om Prestekongen, hans avstamning fra Bibelens hellige tre
konger og hans mektige kongedømme, fullt av rikdommer og fantastiske vesener.
Men hvordan kunne forestillingen om «prestekongen» i Øst
oppstå, og hva – om noe – var den realhistoriske bakgrunnen for det? For å
nærme oss et svar, må vi søke enda lenger tilbake, for historien om
Prestekongen Johannes begynner på ingen måte med Marco Polo.
Senest midt på 1100-tallet må ryktet om Johannes og hans
uovervinnelige, kristne rike ha blitt spredt i Europa, for kronikøren Otto av
Freising (død 1158) omtaler ham. Prestekongen Johannes skulle ha overvunnet
muslimene i et voldsomt slag, og nå var han på vei vestover for å slutte seg
til korsfarerne og kampen om Det hellige land. For en kristenhet som fryktet og
følte at «hedningene» var i ferd med å få overtaket, gav nyheten fra Øst nytt
håp.
Ryktet om Prestekongen hentet næring fra et brev – utvilsomt
forfalsket, og kanskje skrevet i den hensikt å gi moralsk styrke til et nytt
korstog – som skulle være mottatt av pave Aleksander, av keiseren i
Konstantinopel og av flere europeiske konger, og være skrevet av Johannes, som
i brevet kaller seg «kongenes konge, som i all jordisk rikdom, kraft og makt
overgår alle verdens konger», og som «hersker over alle tre Indier», helt fra
«det ytterste India, der den hellige Thomas hviler, til Babylon ved Babels
tårn». Ikke småtterier, altså. I brevet nevnes mange av de vidunderlige tingene
som finnes i Prestekongens rike, så som okser med syv horn, fugler så store at
de kan løfte en voksen mann og menn med horn og øyne i nakken, ja selv en
ungdomskilde.
Samtiden ser ut til å ha festet stor lit til opplysningene
om Prestekongen, og det angivelige brevet fra ham ble oversatt til en rekke
språk. Pave Aleksander skrev faktisk et svar til den mystiske Johannes i 1177,
stilet til «min kjære sønn i Kristus, Johannes, Indias berømte og herlige
konge». Sendemannen kom imidlertid aldri tilbake til Roma.
Det forfalskede brevets direkte bakgrunn er uklar, men
forfatteren – og den senere legenden – trakk store veksler på eldre
reisebeskrivelser og andre skriftlige kilder. Selve essensen i legenden om
Johannes – altså tanken om at det et sted i «India» fantes et mektig kristent
kongedømme – har man tenkt seg har vært influert av tekster som den apokryfe
Acta Thomae om apostelen Tomas’ misjonsvirksomhet i India, så vel som faktiske
begivenheter som Den østlige kirkens (nestorianernes) store fremganger både i
Perserriket og blant mongoler og tyrkere i Sentral-Asia, og i særdeleshet
keraitenes omvendelse til nestorianismen på 1000-tallet.
Noe mektig kristent rike, slik ryktet fortalte om, var det
likevel ikke tale om. Som en følge av den økte kontakten med mongolene under
Djengis Khan i tiden like år 1200, og derav bedre kjennskap til forholdene i
Asia, gikk dette også opp for Europas lærde. Men det betydde ikke at man
avskrev Prestekongen Johannes. Man bare flyttet ham. Marco Polo kunne således
fortelle at Johannes hadde kjempet mot mongolene og tapt, men kunne likevel
trøste sine lesere med at det fantes et annet mektig kristent rike i øst,
nemlig på vestsiden av Det indiske hav, i Abessinia.¨
Og i Abessinia mente altså oppdagelsesreisende som Vasco da
Gama fremdeles at den legendariske kongen befant seg, et par hundre år senere.
Det var først når europeerne hadde lært også det afrikanske innlandet å kjenne,
at Prestekongen Johannes og riket hans forsvant over i legendenes verden for
godt.