Hvordan kan svaret på spørsmålet om hva som er forbindelsen
mellom en 700 år gammel islandsk saga og en runeinnskrift fra Nordfjord, være Vardø? Jo, hør bare:
Runeinnskriften er én av flere på en stein på Hennøy i
Bremanger kommune. Oversatt til moderne norsk lyder den: Her lå de menn som kom fra Risaland med skipet lastet med gull. Og det
(gullet) er i denne steinen. Innskriften er fra middelalderen en gang, og
noen har tydeligvis tatt teksten på ramme alvor, for steinen er delt i to ved
hjelp av en kraftig slegge.
«Risaland» er et navn som først og fremst opptrer i den sene
og legendariske sagalitteraturen. Det er et rike langt mot nord og øst, og bebodd
av overnaturlige skapninger. I middelalderen forestilte man seg nemlig at det var
fast land nord og øst for Finnmark, i form av en landbro til Grønland. Trollenes
rike mente man måtte ligge ved den havbukta, Trollebotnen, som følgelig fantes
øst for Varanger et sted.
I sagaene er Risaland et rike der farer truer over alt, men der
store rikdommer venter på den som klarer å overvinne ville dyr, trollkyndige og
kjemper. Likevel er runeinnskriften fra Hennøy så vidt spesifikk at den helst
viser til en bestemt hendelse i en saga. Denne sagaen handler om den norske
helten Orvar-Odd.
Orvar-Odds saga er sannsynligvis forfattet på slutten av
1200-tallet, men med senere tillegg. Den handler altså om Orvar-Odd (Pile-Odd),
som arver tre magiske piler som treffer alt han sikter på, og så vender tilbake
av seg selv. Hovedpersonen lever et omflakkende liv; drar i viking, slåss mot
kjemper og troll, blir døpt i Frankrike, reiser til Det hellige land osv., før
han til slutt dør av et ormebitt på sitt fødested. Ved Jordanelva blir
Orvar-Odd tatt av en gribb, som fører ham i klørne helt til reiret sitt i
Risaland.
Der blir helten berget av risen Hildir, som drømmer om å bli
konge i Risaland på bekostning av sine brødre. Orvar-Odd vil hjelpe ham på
veien, og det er her Vardø kommer inn i sagaen, bokstavelig talt. Han forteller
at det finnes et dyr, en bjørn, som kan beseire brødrenes hunder. Denne
bjørnen, fortsetter Orvar-Odd, ligger i hi hele vinteren, og når den står opp
på sommeren er den så grådig og stygg at ingen motstander kan beseire den. Og
bjørnehiet befinner seg «í Vargeyjum» - på
Vardø. Navnet er en flertallsform, og Vargøyene («Ulvøyene») må være hele
øygruppa, altså både Vardø, Reinøya og Hornøya. Vargøy er jo også navneformen
som brukes om Vardø i forbindelse med at øya får kirke i 1307.
Sagaen skildrer deretter hvordan Hildir og Orvar-Odd seiler
til Vardø, der de går i land et sted der det fantes en stor ur. I ura er hiet, og Orvar-Odd trekker den
sovende bjørnen ut. Han blir rikelig belønnet av Hildir, som kommer tilbake til
Vardø på avtalt tidspunkt med to kister med gull og en kjele full av sølv. Men
Orvar-Odd tør ikke å vise seg, og Hildir gjemmer i stedet skatten under en stor
steinhelle. Da risen har seilt av gårde igjen, klarer ikke Orvar-Odd å flytte
hellen, og riseskatten blir liggende på øya.
Sagaen om Orvar-Odd blander myter og gamle sagn med rene
eventyrmotiver. Som historisk kilde er den av liten verdi, men den er faktisk
en av eldste skriftene som omtaler Vardø, noe som nok først og fremst forteller
oss at øya nå var i ferd med å få ny betydning som følge av det første
festningsanlegget. Og fortellingen om riseskatten som lå skjult et sted på øya,
appellerte altså til fantasien langt nedover kysten, slik runeinnskriften
viser.