I Mariakirken i Lübeck kunne man tidligere beskue en fane
som var opphengt over Bergenfarernes stol. Den var en suvenir fra hanseatenes
seier over den fryktede piraten Marten Pechlin utenfor Mandal i 1526. Farene
som truet de tyske kjøpmennene på sørlandskysten og videre til Bergen
understrekes like tydelig i teksten som ledsager et bilde i den samme kirken:
«La dem som står på farten, skrifte. Det tok så kort tid for oss å miste
livet», heter det under et bilde av en forulykket Bergenfarer.
Det var blitt høst i 1526 da tre hansaskippere – Karsten
Tode «den gamle» fra Lübeck, Claus Went fra Wismar og Michel Here fra Rostock –
la ut på den lange reisen fra Bergen til Trave. Det var vel kjent at pirater
hjemsøkte farvannene lenger sør på kysten, og skipperne våre ble enige om å
holde sammen. Dersom de kom bort fra hverandre, skulle de henge en lykt langs
skutesiden som kjenningsmerke. Det gikk som fryktet, den vesle flåten kom ut i
storm, og mens Michel Here søkte inn til Selør vest for Lindesnes, reddet
Karsten Tode og Claus Went seg inn til kysten lenger øst, der de satte kursen
mot den velkjente havnen Skjernesund utenfor Mandal.
Da de nærmet seg havnen, ble de klar over lå en kreiert i en
bukt like ved. Ifølge en samtidig beretning, nedskrevet av Gert Korfmaker, som
selv var om bord i et av hansaskipene, fryktet tyskerne at det dreide seg om et
sjørøverfartøy, fordi en av dem mente at dette var et velkjent piratrede. Men
andre sa: «Måtte Gud se i nåde til oss, og la det heller være en skotte som tar
inn trelast». Sjørøvere var det imidlertid; det fant tyskerne nokså snart ut.
De la seg i en annen bukt, i kildene kalt «Hyltung», som må være neset som i
dag heter Hilletunga. Av lokalbefolkningen fikk de snart bekreftet sine
mistanker, og i en vik i nærheten observerte de en forhugget holk som
sjørøverne hadde kapret og lagt der, og hvis skipper var i Tønsberg, der skipet
hørte hjemme, for å skaffe løsepenger.
At det nettopp var på sørlandskysten, og akkurat ved Mandal,
at piratene dukket opp, er ikke så merkelig. Alle skip som seilte mellom øst og
vest i Europa, mellom Nordsjøen og Østersjøen, måtte passere denne strekningen.
Gitt datidens navigasjonskunnskap, skipenes seilbarhet, rådende vind- og
strømforhold og de geografiske betingelsene, der den danske vestkysten så å så
ikke hadde havner å by på, var det naturlig at trafikken stort sett fulgte
sørlandskysten, Agdesiden. Den klart største mengden av registrerte
seilskipsvrak i Norge, befinner seg av samme grunn på sørlandskysten. Das
Seebuch fra omkring 1470, den eldste bevarte navigasjonsbeskrivelsen i Nord-Europa,
regner da også Lindesnes som det viktigste landkjenningsmerket for den som
kommer sørfra og vil inn i Østersjøen.
Undalspresten Peder Claussøn Friis, som holdt til i dette området på slutten av 1500-tallet, sa det slik:
Undalspresten Peder Claussøn Friis, som holdt til i dette området på slutten av 1500-tallet, sa det slik:
«Dette Næs vide all Siøfarendes folck i dette Vesterhaff at
sige aff, thi af det have de Landkienning her under Landet, oc derfra oc
derefter vide de at sette deres Koes til andre Lande».
Men medaljen hadde en bakside, og Hr. Peder legger til:
«Ingen
Landsort i Norrige hafuer værit saa plagit af Sørøffuere oc Fribyttere i gammel
Tiid som denne Part, baade fordi den ligger saa nær ved Haanden, oc for de
beleylige Haffner, her under landet ere…»..
Hva presten så mente med «I gammel Tiid», kan jo diskuteres.
Trolig hadde han ikke kjennskap til den store pirataktiviteten som hadde
utspilt seg i hans egen skjærgård to hundre år tidligere, i ufredsperioden
rundt 1400. Da hadde blant andre vitaliebrødrene fra Mecklenburg gjort kysten
utrygg, og kapret skip etter skip i havner som Skjernesund, Langesund og Selør.
Marinarkeologien har frembragt mange vitnesbyrd om denne epoken, i form av
brente vrak som ligger på grunt vann inne i datidens havner – som de
overnevnte. Det er vel helst skip som har lidd samme ubilde skjebne som den
holken fra Tønsberg vi hørte om tidligere.
Men hendelsene i 1526 er det grunn til å tro at Peder
Claussøn var informert om, og de har da også levd på folkemunne frem til i dag.
Det var nemlig ikke noen hvilken som helst kaptein Sabeltann våre hanseater
hadde støtt på. Nei, det var selveste Marten Pechlin fra Fehmarn, en av
datidens mest fryktede pirater. Pechlin var en svoren fiende av hanseatene. Ifølge
kilder fra samtiden tok han ved én anledning 12 hansafartøyer på vei til
Sverige, og kastet alle sjøfolkene over bord. Nå, i 1526, var Pechlin i
tjeneste hos den landflyktige kong Kristian den 2., og en viktig brikke i
dennes spill mot sitt tidligere rike og dets hanseatiske allierte. På kongens
vegne plyndret han kirker og klostre, blant annet Værne. Til sjøs var altså
strategien hans den vanlige i samtiden: Kapre skip, kreve enorme løsepenger for
dem og eventuelt senke fartøyene dersom pengene uteble.
Gert Korfmaker og de andre hanseatene forstod at det bare
var et spørsmål om tid før de selv ville bli utsatt for denne lumpne
behandlingen. Men: De var tross alt to mot én, og valgte å kjempe – og vinne. Gamle
Karsten Tode tok kommandoen, og ved en blanding av list og en god porsjon flaks
klarte tyskerne å få has på den kraftig bestykkede sjørøverskuten. Gesellen
Gert Korfmacher fikk has på Marten Pechlin som stod på dekket og ropte til sine
folk at de skulle borde tyskernes skip, mens han svingte sabelen og – ifølge en
vise som ble utgitt om trefningen ved Skjernesund i Lübeck senere samme år –
gjorde grimaser med utrakt tunge («He
stoch de tunghen ut synem munth/Van spotte vnd uth falschkem grund./Dat dede
dem volcke vordretten»).
De seirende hanseatene viste de overlevende ingen nåde. Det
ventet neppe sjørøverne seg heller. Av det 80 mann sterke mannskapet overlevde
bare 19 bataljen ved Mandal. Seks ble tatt til fange, summarisk dømt til døden
og kastet på sjøen. 13 andre klare i første omgang å komme seg unna i to
skipsbåter; fire av dem ble senere plukket opp av et skip fra Rostock og
druknet. De øvrige ble senere halshogd i Varberg av den eneste overlevende
piraten, som ble satt fri mot å utføre bøddelens jobb.
For hanseatene ble det en lykkelig utgang på det hele. Lite
visste de at de akkurat i 1526 neppe kunne ha valgt et verre sted enn
Skjernesund å søke nødhavn i. Skjernesund viser seg nemlig å ha vært selve
sentralen for Kristian den 2.s operasjoner på norskekysten. I 1525 hører vi, i
et brev fra Vincents lunge til erkebiskop Olav, at den store kravellen Peter
van Høll, som var blitt kapret i København, rett for nesen på kong Fredrik, på
det tidspunktet befant seg i Skjernesund. Året etter berettes det at en annen
av Kristian den2.s allierte, skipper Clemet, ligger med fem skip i Skjernesund,
og at de der har oppført to blokkhus og stengt havnen med jernkjettinger. Fremdeles
i 1531, da ekskongen selv kommer til Norge og skriver sitt åpne brev til
nordmennene at han nå er kommet til landet for å befri det fra de som med urett
har bemektiget seg det, er Skjernesund en av de havnene han oppholder seg i, og
blant annet skriver brev derfra til den danske adelen.
Skjønt helt uvitende kan ikke Bergensfarerne ha vært I 1526.
Vi husker jo at de var i tvil om skipet de støtte på i nærheten av Mandal var
et sjørøverskip eller et fredelig lastefartøy fra Skottland. Det spørsmålet må
ha opptatt sjøfarende nærmest fra tidenes morgen når man møtte andre, ukjente
skip: Venn eller fiende? Kjøpmann
eller pirat?