|
Foto: Kulturhistorisk museum, Oslo | | |
|
Fra og med yngre romertid opptrer spinne- eller snellehjul
hyppig i kvinnegraver her til lands, og dette forholdet vedvarer helt frem til
kristen gravskikk gradvis overtar for førkristen i sen vikingtid. Oluf Rygh
presenterte i Norske Oldsager (1885) flere typer av snellehjul av bergart som
han plasserte i eldre jernalder, i praksis i folkevandringstid. Tre av disse
typene, R-167-169, oppfattet Rygh som formet i en dreiebenk. I det følgende vil
jeg se nærmere på disse typene med hensyn til datering, opprinnelse og
distribusjon. Hovedmengden av disse snellehjulene er av bergart, og samtlige er
etter min oppfatning modellert etter importerte forbilder i materialer som
bronse, glass og rav. De er dessuten utpreget regionale typer, der
tyngdepunktet av funn skriver seg fra Sørvestlandet – fra Rogaland og
Vest-Agder.
Den teknologiske bakgrunnen for at snellehjulene finnes i
gravene, ligger selvsagt i spinning av tråd med håndten eller snelle (gno.
snælda) til sying og veving. Håndtenen var enerådende frem til hjulrokken ble
alminnelig utbredt i Norden fra 1600-årene av. Snellen var en tynn og spiss
trepinne som midt på var utstyrt med et rundt og relativt tungt svinghjul –
snellehjul – av stein eller annet materiale. På gammelnorsk ble snellehjulet
kalt snúðr. Ordet finnes fremdeles i islandsk, men er for lengst borte i de
fleste norske dialekter, der snellehjulet i stedet heter f. eks. rennel eller,
på Østlandet, snåld.
Gravfunne snellehjul
Gården Sande i Herad, Farsund kommune i Vest-Agder, ligger
sentralt passert på Briseid, det vil si landet mellom Åptefjorden i øst og
fjorden Framvaren i vest. Sande var i nyhetene for noen år tilbake da
arkeologer under ledelse av Wenche Helliksen (†) avdekket omfattende
bebyggelsesspor og graver fra folkevandringstid og merovingertid. Størst oppmerksomhet vakte en rik
jordfestegrav fra sen folkevandringstid; den inneholdt blant annet en praktfull,
forgylt relieffspenne med Stil I-ornamentikk. Graven slutter seg på flere
punkter til de rike kvinnegravene fra tiden omkring 500 e.Kr. i denne delen av
landet. Det gjelder så vel gravgodset som gravskikken. Sandefunnet hører med
andre ord til det som Wencke Slomann kalte folkevandringskomplekset, der
kvinnegravene er karakterisert ved relieffspenner ornert i Stil I,
hektespenner, gullbrakteater, spannformede kar, vevsverd, nøkler og annet belteutstyr
etc. I graven på Sande fantes det dessuten to snellehjul, innbyrdes svært
forskjellige. Det ene er skiveformet og av en rød bergart, det andre
dobbeltkonisk og av en mørk, nesten sort, serpentinaktig bergart. Mens det
førstnevnte er helt uten dekor, er det dobbeltkoniske snellehjulet prydet med
de konsentriske linjene som særlig utmerker R169.
Snellehjul av denne typen, og av de nærstående typene R167
og R168, er i realiteten en integrert del av «folkevandringstidskomplekset».
Snellehjul forekommer i kvinnegraver mange steder i Europa, men først og fremst
i germanske og sarmatiske graver fra og med yngre romertid. Flere har pekt på
at snellehjul og håndtener har spilt en symbolsk rolle i denne perioden. Holder
vi oss til Norge, viser både materialbruk og grad av forarbeidelse at
folkevandringstidens snellehjul i mange tilfeller har vært statusgjenstander.
Det gjelder ikke minst de antatt importerte snellehjulene av glass, bronse og
rav. Mest påfallende i så måte er et funn fra Innbjoa i Kvinnherad (B4208a).
Det er av formen R171, som vanligvis er utført i bronse, og som i alminnelighet
minner om de berlokkformede ravperlene fra yngre romertid. Bronsehjul er
sjeldne og forekommer særlig i yngre romertidskontekster, mange i rikt utstyrte
gravfunn. Hjulet fra den også for øvrig rikt utstyrte Innbjoagraven er
imidlertid av sølv, og det har et presset gullbånd rundt «halsen».
Brorparten av de bronsehjulene som er kommet for dagen her
hjemme, er av den nærmest kuleformede type R166, mens enkelte er av typen R171.
Snellehjulene av bronse er i Norge et utpreget vestlandsfenomen. Snellehjul av
rav er svært sjeldne her til lands, så vidt meg bekjent er det bare tale om to
funn (C 6992 Nordre Fevang, Sandefjord, Vestfold og S4446 Erga, Klepp,
Rogaland). Det samme er tilfelle med snellehjul av glass, med kun fire funn
(C22170 Stokke, Vanse, Vest-Agder; B2498 Tjøtta, Klepp, Rogaland: B11475 Fosse
indre, Alversund, Hordaland; B9283 Blindheim, Vigra, Møre og Romsdal).
Regionale typer
Slike funn hører imidlertid til unntakene, og i
folkevandringstid er langt de fleste snellehjul i norske funn enten av keramikk
eller av bergart, særlig kleber. I vikingtiden er det et nokså klart skille
mellom Oslofjordområdet på den ene siden og landet for øvrig (Vestlandet,
Trøndelag og Nord-Norge) på den andre hva materialbruken angår. I førstnevnte
område, som i så måte slutter seg til Sør-Skandinavia, er det vanlig med
snellehjul av keramikk, mens kleber dominerer som råstoff i det meste av Norge.
I Birkamaterialet er nesten halvparten av noe over 400 snellehjul som er
funnet, av bergart, men kun to av disse er av kleber, mens bare 33 av de 930
snellehjulene fra Hedeby er av bergart. I hovedsak ser det ut til at
fremstillingen av snellehjul har foregått i det enkelte hushold, slik at så vel
snellehjul som tener er blitt produsert etter hvert som behovet oppstod, og av
de råmaterialer som til enhver tid var tilgjengelig lokalt.
For Norges del, er bildet delvis det samme i eldre
jernalder, men innslaget av andre bergarter enn kleber er større i
folkevandringstid enn i vikingtid. Går man materialet nærmere etter i sømmene,
viser det seg at dette innslaget av andre bergarter først og fremst er et
fenomen som gjelder Vest-Agder og Rogaland, og som kanskje derfor ikke er uten
sammenheng med at kystområdet fra Kristiansand til Stavanger er noe av et
særsyn fordi utnyttbare kleberforekomster glimrer med sitt fravær her.
Innenfor den store, heterogene gruppen av snellehjul fra
folkevandringstid er de profilerte, dreide hjulene av bergart et karakteristisk
innslag, selv om de utgjør et lite mindretall innenfor det samlede bildet. Som
nevnt, er det Ryghs typer 167–169 som er mitt anliggende i denne sammenheng,
men til de dreide typene med konsentriske riller hører også enkelte eksemplarer
av den sjeldne typen R435, som Rygh oppfattet som en yngre jernaldersform, men
som trolig i realiteten hører hjemme i sen folkevandringstid og merovingertid,
og som kun skiller seg fra R169 ved å være noe flatere. Et illustrerende
eksempel tør være B5478 fra Drange i Herad, Farsund, Vest-Agder, som ut fra
funnkombinasjonen må tilskrives tiden omkr. 700 e.Kr., og som er fremkommet
gjennom en vitenskapelig undersøkelse i regi av Alexander Salvesen.
R167 har konkave sideflater, R168 er flatt og skiveformet,
mens R169 er dobbeltkonisk med flate topp- og bunnflater, og ofte med en vulst
rundt tenhullet. R435 er i prinsippet identisk i utforming med R169. Det er
viktig å påpeke at det også forekommer varianter av samme form som de nevnte,
men uten de konsentriske rillene som kjennetegner typeeksemplarene, eller
eventuelt med riller, men utført i et annet materiale enn bergart. Først og
fremst gjelder dette unntaket R168 og R169, som – dersom en ser bort fra de
konsentriske rillene som kjennetegner typeeksemplaret – til dels har en noe
videre distribusjon enn de «rene typene» som er temaet her. Ikke minst
snellehjul av bergart av form som R169, men med varierende dekor, forekommer
nemlig spredt både østover til Oslofjorden og vestover (nordover) på
vestlandskysten.
Det er viktig å ha i mente at avbildningene hos Rygh ikke
viser «typer» i typologisk forstand, men utvalgte enkelteksemplarer som ut fra
funnkombinasjoner ble antatt å tilhøre den ene eller andre delen av
jernalderen. «Typene» er heller ikke entydige, og i den tiden som er gått siden
Ryghs plansjeverk utkom, har det dukket opp mange snellehjul som kan være
vanskelig å sammenligne med noen av hans avbildninger. Men i mangel av noe
annet system, var én konsekvens at man i mange år katalogiserte snellehjul ut
fra hvilket av Ryghs eksempler de lignet mest på. I denne sammenhengen har jeg
valgt å forholde meg til denne svært overordnede inndelingen, fremfor det langt
mer finmaskede systemet som Ellen Høigård Hofseth har utarbeidet. Det skyldes
flere forhold. Dels er mitt anliggende ikke av typologisk art, og dels er jeg her
opptatt av det som forbinder de ulike variantene fremfor det som skiller. I
Hofseths system vil hjul som tidligere er blitt katalogisert som R169, fordele
seg på flere ulike typer, enda om typeeksemplaret hører hjemme i hennes type
IB/II I (snellehjul med rett basis og toppflate og sideflater som en rett
avskåret kjegle).
Hovedmengden av materialet er gravinventar, men det er
funnet slike hjul også i andre kontekster. Snellehjul av typen R169 er således
påtruffet så vel i forbindelse med undersøkelser av hustufter – så som i tuft
II i Sosteli eller i tuft I på Ullaland – som på bygdeborgen Salslottet på
Lista. Den geografiske fordelingen av funnene er verdt å merke seg: Så langt
min oversikt rekker, kjennes 56 eksemplarer av R169 med konsentrisk dekor. Av
disse er det kun 7 som ikke er fra Rogaland eller Vest-Agder.
Hva R167 angår, kjenner jeg bare fem eksemplarer, fordelt på
tre funn fra Vest-Agder og to fra Hordaland. Typeeksemplaret til R168 er C7403
fra Fevang i Sandefjord, og dette snellehjulet er i motsetning til de
foregående av keramikk. Som sådan er det imidlertid en sjelden fugl, og
hovedmengden av R168 er utført i stein. Paralleller til typeeksemplaret, men i
bergart, vet jeg kun om syv eksemplarer av, derav ett fra Uppåkra i Skåne. Av
de seks norske, er tre fra Vest-Agder og to fra Rogaland.
Den karakteristiske dekoren med konsentriske riller
forekommer også på enkelte snellehjul av andre typer, først og fremst på
Vestlandet, og dessuten på vikingtidens s.k. bikubeformede snellehjul av
sandstein, samt på en del hjul fra middelalder og nyere tid.
«Strays»
Holder vi oss til R169, er det Vest-Agder og Rogaland
(Jæren) som er typens egentlige hjemstavn. Det er også til en viss grad slik at
de spredte eksemplarene utenfor denne landsdelen har en noe mer tilfeldig
utførelse enn f. eks. typeeksemplaret C7460 fra Gyland i Flekkefjord,
Vest-Agder. Eksempler tør være C8710 fra Holm i Skedsmo og C21598 fra Store-Dal
i Skjeberg, Østfold.
På den andre siden forekommer det snellehjul til dels langt
utenfor kjerneområdet som har sine nærmeste paralleller på Sørvestlandet.
Hjulet C53639 fra Lundteigen i Re, Vestfold, er av sandstein og en nær
parallell til typeeksemplaret. Helt over i det sørlige Bohuslän er det
fremkommet et særdeles kraftig profilert snellehjul av kleber i en rik
skjelettgrav (Tolleby i Stenkyrka socken, se Niklasson 1928). De nærmeste
parallellene til denne avvikende utformingen i forhold til typeeksemplaret er
nettopp fra Vest-Agder og Rogaland, med C27939l-m fra Sosteli i Åseral, Vest-Agder,
som gode eksempler (figur 6). Det er også andre berøringspunkter mellom
Tollebyfunnet og denne delen av Norge, både når det gjelder gravskikk og
gravgods.
Strays kaller man det innenfor slektsforskningen når det i kildene
forefinnes personer på «avveie», i den forstand at de opptrer i sammenhenger
som dåp, bryllup eller begravelse langt hjemmefra. Flere forskere har på
bakgrunn av utbredelsen av enkelte gjenstandstyper forsøkt å påvise slike
«strays» i det arkeologiske materialet fra eldre jernalder. Det er ingen
urimelig tanke at eksempelvis det godt utførte snellehjulet i Tollebyfunnet på
samme vis er et minne om direkte forbindelser, kanskje i form av ekteskap,
mellom Vest-Agder/Rogaland og Bohuslän.
Kronologien
Tre av de snellehjultypene som Rygh plasserer i eldre
jernalder, er altså i sin konkrete utforming først og fremst regionale,
sørvestnorske typer. Kan de da dateres nærmere? Høigård Hofseth har i nyere tid
utarbeidet en typologi for Rogalandsmaterialet basert i første rekke på
morfologiske attributter som utformingen av basis, side- og toppflate, og i
noen grad også dekor.
I hvilken grad er det grunn til å forvente at disse
formelementene endres, for ikke å si endres systematisk, over tid? Når det
gjelder bruken av håndten, ble ullen som skulle spinnes, festet rundt snellen,
som så ble satt i sving, slik at fibrene ble tvinnet til tråd. Snellehjulet gav
snellen tyngde og jevn rotasjon. Generelt er det slik at snellehjulets tyngde
og diameter påvirker tenens rotasjonsfrekvens og -varighet, og dermed
kvaliteten på den ferdige tråden. Kort sagt brukes små snellehjul til å spinne
tynn tråd, og tunge spinnehjul til å spinne tykkere tråd/garn. Ut fra et mer
eller mindre rent teknologisk synspunkt har det vært vist til at enhver
husholdning har hatt behov for ulike typer snellehjul, og at det derfor vil
være vanskelig å påvise noen formmessige endringer over tid. Mot dette kan man
alltids innvende at også høyst funksjonelle gjenstander kan endres over tid,
ikke minst med hensyn til dekor, farge, materiale osv., uten at det
nødvendigvis går ut over funksjonaliteten. I Hofseths materiale er det dessuten
klare kronologisk betingede forskjeller også med hensyn til form. Hun finner f.
eks. at snellehjul med hvelvet basis og hvelvet toppflate utelukkende hører
hjemme i eldre jernalder, mens den vanligste vikingtidsformen, med krumme
sideflater og største bredde ved basis, ikke forekommer overhodet i materialet
fra eldre jernalder (Hofseth 1985:34ff.). Når det gjelder de dobbeltkoniske
typene (herunder R169), bekrefter Hofseths undersøkelse Ryghs datering til
eldre jernalder.
Spørsmålet er om det går an å komme nærmere enn det, og det
mener jeg at det gjør. 22 gravfunn der R169 inngår, kan dateres, og samtlige
tilhører folkevandringstid. Det er med andre ord ingen grunn til å regne typen
(fremdeles R169 av bergart og med konsentriske riller) til eldre jernalder i
betydningen (yngre) romertid/folkevandringstid. Det er en ren folkevandringstidstype.
Alle de fem funn som kan dateres nærmere innenfor folkevandringstid, viser seg
dessuten å tilhøre den yngre del av perioden (D2), uten at vi skal legge altfor
stor vekt på det. Men sammen med det faktum at den nærstående typen R435 helst
bør dateres til merovingertid, er trolig sen folkevandringstid et brukbart bud
med hensyn til dateringen også av R169. Det er verdt å merke seg at på gravfelt
i Vest-Agder og Rogaland der flertallet av gravene ligger i romertid, glimrer
R169 gjerne med sitt fravær. I så måte er det nok å minne om de store feltene i
Spangereid, der snellehjulene er av andre typer, og av keramikk.
Det siste poenget kan gjerne gjentas: Snellehjul av typen
R169 (og implisitt også R167 og R168) erstatter i (sen) folkevandringstid, og i
den sørvestlige delen av Norge, andre typer hjul av til dels andre materialer,
dvs. keramikk. Utviklingen er delvis den samme i tilstøtende områder, men der
er dekoren på de nye snellehjulene en annen. Hva kan ligge bak denne
utviklingen?
Fremmede forbilder?
Vi befinner oss i en del av landet der keramikkhåndverket
har vært høyt utviklet i romertid og folkevandringstid; det kommer til uttrykk
så vel i den rike floraen av leirkarformer i Agder og Rogaland, som i det
nærmest «industrielle» omfanget av det undersøkte pottemakerverkstedet fra
denne perioden på Augland i Kristiansand. Vi kan derfor neppe søke forklaringen
på den delvise overgangen fra leirgods til bergart hva råmateriale angår i
forhold innenfor keramikkproduksjonen. Heller ikke er det noe grunnlag for å
anta at snellehjul av bergart rent funksjonsmessig har andre egenskaper enn
slike som er av keramikk, og dermed bortfaller trolig muligheten for at det er
spinnetekniske endringer som ligger bak. Et eventuelt oppsving i aktiviteten i
kleberbrudd e.l. kan heller ikke være en årsaksfaktor: For som nevnt finnes det
knapt egnede kleberforekomster i dette området, og det er dessuten betydelig
variasjon med hensyn til hvilke bergarter som er blitt benyttet til de nye
snellehjulstypene.
Hofseth nevner gneis, sandstein, leirskifer, jaspis,
klorittskifer, serpentin og kleber blant de bergartene som er blitt brukt til
snellehjul i Rogaland i eldre jernalder. Variasjonen er stor også når det
gjelder de dreide typene spesielt. Både myke og temmelig harde bergarter er
blitt benyttet, og det er ingen tvil om at råstoffet til snellehjulene må komme
fra mange ulike kilder. Fellesnevneren for utvalget synes nærmest å ha vært
estetiske hensyn, og noe av det mest slående med hjul av typene R167-169 er
fargen. Uavhengig av typen bergart er det visse farger som går igjen – først og
fremst sort og rød, men i noen grad også hvit, grønn, blå og brun. Til dels er
det de samme fargene som gjenfinnes på ildslagningssteinene i en del samtidige
mannsgraver, dvs. rød, hvit, og brun, eller på krigerdrakten i enkelte
høystatusgraver, dvs. rød og blå/grønn. Det er grunn til å tro at nettopp
snellehjulenes farge har vært meningsbærende, og dette understreker disse
gjenstandenes symbolske og statusindikerende rolle i kvinnegravene.
Ved siden av den karakteristiske rilledekoren og fargen, er
det den blankpolerte finishen som særmerker disse snellehjultypene. De kan i så
måte gi inntrykk av å være laget av glass, metall eller rav, og det er kanskje
også poenget. Forbildene for de sørvestlandske hjultypene mener jeg nemlig må
søkes i de noe eldre, importerte snellehjulene i disse materialene fra yngre
romertid. Det er på disse i alle fall til dels romerske importgjenstandene, som
altså har et betydelig nedslagsfelt i det samme området, at en finner igjen så
vel form som dekor, overflate og til dels farge på bergartshjulene. Det er ikke
utenkelig at spinnehjul i bronse har gitt inspirasjon til alle de dreide
hjulene av typene R167-169. Bronsehjulet B5375a fra Kvassheim minner for
eksempel om R167, og den karakteristiske falsen rundt tenhullet på en del eksemplarer
av R169 gjenfinnes på bronse- og ravhjul med karnissprofil (R171). Det samme
gjør den konsentriske dekoren. R169 har ellers en klar parallell i spinnehjul
av glass som UM28871:165 fra Kville i Bohuslän. Selv R171 kunne bli
etterlignet, jf. det særdeles fine eksemplaret i keramikk fra Knapegården i
Hålta, Bohuslän (GAM7029).
Den relativt sene dateringen av de dreide spinnehjulene gjør
det også relevant å peke på en viss likhet dels med samtidige merovingiske
snellehjul og særlig sverdperler av rav og glass, så som den sorte sverdperlen
i Lavoye grav 319b, og dels med sverdperler eller -anheng lenger øst. De
sistnevnte forekommer blant annet i kalsedon, bergkrystall, jaspis, agat, rav
og serpentin. Forholdet mellom snellehjul og sverdperler er komplisert, og
temaet er for omfattende til å gå nærmere inn på i denne sammenheng.
Er snellehjulene
dreide?
Så et siste spørsmål: Er de snellehjulene som Rygh for mer
enn hundre år siden oppfattet som dreide, faktisk det? Dette er relatert til
hvorvidt man virkelig hadde teknologi her hjemme i folkevandringstid som gjorde
det mulig å dreie også relativt harde bergarter. Fremdeles i vikingtiden er jo
dreide snellehjul av bergart relativt sjeldne. For sammenligningens skyld kan
nevnes at av 92 hjul fra vikingtidens York, er bare om lag fjerdeparten dreide.
R435-hjulet S3748 fra Lode i Nærbø, Hå, er av mørk rød
bergart og dekorert med konsentriske riller på begge sider. I Arkeologisk museums
tilvekst heter det at «sirklene er så perfekte at de må være laget i
dreiebenk». Samme vurdering kan man gjøre når det gjelder mange av de andre
snellehjulene som er nevnt, og i noen tilfeller avbildet, i det foregående.
Enkelte hjul jeg har hatt anledning til å studere under mikroskop, har også
vist klare tegn til å være dreide. For så vidt kan utvalget av bergarter i seg
selv delvis forklares ved de krav en må stille til stein som skal dreies. Når
det gjelder kleber til dreiing, for eksempel, trenger man relativt god kleber;
ikke for myk slik at den sprekker, men heller ikke for hard. Det kan være
derfor tilvekstene til stadighet bruker en term som «serpentin», men sjelden
«kleber» om snellehjul av typen R169.
For Middelhavsområdets del skriver Theoprastus (371–287 f.
Kr.) at man brukte dreiebenker for å bearbeide mykere steinarter. Opplysningen
gjelder trolig en kleberforekomst på øya Siphnos, og den gjentas av Plinius,
som legger til at det samme gjelder en grønn stein i Como i Italia. I
Nord-Europa er det funnet spor etter dreiing i York i vikingtiden, og i
Skandinavia viser funn av en medbringerpinol (spindeldelen som fester
arbeidsemnet til den roterende aksen i en dreiebenk) i de eldste bylagene i Ribe
fra 700-årene at man hadde en form for dreiebenk senest ved vikingtidens begynnelse.
Det er videre mulig at sandsteinskiver fra smedgravene C1878-1886 fra Mela i
Gjerpen og C28292 fra Kursmose i Eidsberg kan ha vært montert i dreiebenker og
benyttet til sliping.
Den tradisjonelle svarvestolen eller vippedreiebenken kan per
i dag ikke føres lenger tilbake enn til middelalderen, men noen av dens
forløpere kan ha vært kjent i Norden alt i eldre jernalder. Den enkleste og
antagelig eldste dreiebenken bestod av et stativ med to pinoler der emnet var
oppspent og ble trukket rundt ved hjelp av en rem eller en drillbuestreng direkte
på emnet. Til finere arbeider og mindre emner kunne man benytte en mer utviklet
dreiebenk, der drivsnoren i stedet ble festet rundt en spindel som via en
medbringerpinol trakk emnet rundt, som i Ribe.
Trolig fantes det dreiere som også behersket kunsten å
arbeide med visse bergarter alt i vår egen folkevandringstid. De har vel i så
fall gått frem omtrent som den indiske dreieren John Holtzapffel observerte for 150 år siden:
«He
commences by digging two holes in the ground at a distance suitable for the
length of the work, and in these fixes two short wooden posts, securing them as
firmly as he can by ramming earth and driving in wedges and stones around them.
The centres, scarcely more then round nails or spikes, are driven
through the posts at about eight inches from the ground, and a wooden rod for
the support of the tools, is either nailed to the posts or tied to them by a
piece of coir or coconut rope. The bar if long is additionally supported ... by
one or two vertical sticks driven into the ground. During most of his
mechanical operations the Indian workman is seated on the ground ... The boy, who gives motion to the
work, sits or kneels on the other side of it holding the ends of cord wrapped
around it in his hands, pulling them alternately […]».