Er diktet Ynglingatal fra
vikingtiden, eller er det tale om et litterært produkt fra middelalderen? Er
det diktet av den hedenske skalden Tjodolv den kvinværske – eller av den lærde
og kristne islendingen Snorre Sturlason? Innenfor disse ytterpunktene har den
faglige diskusjonen om Ynglingatals alder og kildeverdi beveget seg i godt over
hundre år, og siste ord er helt sikkert ikke sagt. For det som ved første
øyekast kan virke som en rent filologisk øvelse, har i praksis stor betydning
for hvordan vi oppfatter vikingtiden og kildene til kunnskap om denne perioden.
De sagaene som omhandler vikingtiden, er forfattet lenge
etter at begivenhetene de omhandler fant sted. Det som står tilbake som
egentlige samtidskilder som kan belyse politiske og samfunnsmessige forhold i
Norden på 800- og 900-tallet, er av svært begrenset omfang. Og gjennom de siste
hundre år eller så er det ikke-arkeologiske kildematerialet til og med blitt
mindre, fordi en mer stringent metodisk og kritisk forskning har avvist
vesentlige deler av det eldre historikere gjerne oppfattet som samtidskilder.
Man har, for å si det med arkeologen A.W. Brøgger, måttet «rense historien for
historier … for at kunne skrive historie». Dersom en så sentral kilde som
Ynglingatal også må renses bort, er det de kortfattede opplysningene i
frankiske, irske og engelske annaler som sammen med runeinnskrifter og
arkeologisk materiale blir hovedkildene til vikingtidshistorien.
Hva er så Ynglingatal? Jo, et dikt i versemålet kviðuháttr med genealogisk innhold;
gjennom 27 slektsledd følges ynglingekongene fra Fjolne som druknet i et ølkar,
til kong Ragnvald heidumhære. Strofene omtaler først og fremst hvordan kongene
døde, og i noen grad også hvor de er gravlagt. Forholdet er påfallende nok til
at Brøgger kalte Ynglingatal for et «gravdikt». De første 20 kongene synes å ha
vært knyttet til Gamla Uppsala, mens Ragnvald og de fem generasjonene
umiddelbart forut for ham var vestfoldkonger. I Heimskringla så vel som senere
sagatradisjon spiller Ynglingatal og Ynglingesaga en viktig rolle fordi det er
samtidens regjerende kongeslekt– Hårfagreætten – sine røtter som her blir
presentert, ettersom Snorre hevder at den ellers ukjente Ragnvald heidumhære
var en fetter av Harald Hårfagre.
Ynglingatal er kun overlevert sammen med Ynglingesaga i Snorre
Heimskringla fra omkring 1230. Snorre skriver i fortalen at kvadet ble diktet
av skalden Tjodolv til ære for Ragnvald. Tjodolv knyttes i Skáldatal, en
fortegnelse over konge- og fyrsteskalder fra 1200-årene, så vel til Harald
Hårfagre som til Håkon jarl Grjotgardsson, og han har trolig vært aktiv på
slutten av 800-tallet og begynnelsen av 900-tallet. Fra samme periode må
Ynglingatal være – dersom Snorre har rett i at det er diktet av Tjodolv, vel å
merke.
En strofe, her i Gustav Storms eldre oversettelse, gir et inntrykk
av hvordan det knappe og av og til dunkle språket i Ynglingatal er rikt på
poetiske omskrivninger (kjenninger):
Og Visburs
vilje-borg (:kropp)
søens broder (:ilden)
sluge kunde
da sæde-vergerne
mod sin fader
hidsede skovens
skade-tyv (:ilden),
og glo-hunden (:ilden)
hylende bed
hærkongen
i eget hus.
vilje-borg (:kropp)
søens broder (:ilden)
sluge kunde
da sæde-vergerne
mod sin fader
hidsede skovens
skade-tyv (:ilden),
og glo-hunden (:ilden)
hylende bed
hærkongen
i eget hus.
Alt i 1850 undret P.A. Munch seg over «en saadan kunstig
Sammensætning af et Slægtregister» som diktet representerer, men det var først
på slutten av århundret at egentlig kritiske røster løftet seg mot Snorres
datering av Ynglingatal. Blant kritikerne var Sophus Bugge, som i 1894
argumenterte for at det fantes spor etter kristen innflytelse i diktet, og at
det derfor måtte skrive seg fra tiden etter kristningen. En del år senere
utfordret også Gustav Neckel den tradisjonelle dateringen og ville plassere
opprinnelsen på Island i kristen middelalder. Han mente dessuten at diktet var en
poetisk sammenfatning av sagaen, og altså ikke grunnlaget for den. I 1939 la
imidlertid Walter Åkerlund dateringsdiskusjonen foreløpig død, blant annet ved
å vise til det som da var nye arkeologiske resultater fra Mälardalen – ikke
minst Sune Lindqvists da nylig utkomne avhandling om storhaugene i Gamla
Uppsala, som kunne dokumentere at dette hadde vært et sted utenom det vanlige
nettopp i den perioden da Ynglingatal så ut til å peke det ut som sete for de
første generasjonene av ynglingekonger. Hvordan kunne en forfatter i kristen
middelalder vite dette, dersom tradisjonen ikke var blitt overlevert muntlig
gjennom atskillige generasjoner?
Når det gjelder de yngste generasjonene av konger, som
Ynglingatal ser ut til å plassere i Vestfold, hadde den norske fagdebatten for
lengst gått i samme retning som den svenske. Funnet av først Gokstadskipet og
så, i 1904, Oseberggraven, vitnet om et overordentlig rikt vikingtidsmiljø
nettopp i Vestfold og bidra sterkt til troen på Ynglingatals høye alder. Toneangivende
forskere som Alexander Bugge og Brøgger var sikre i sin sak. Det er lett å
forstå at arkeologer har vært – og er – noen av diktets ivrigste «forkjempere».
Det er selvsagt fordi Ynglingatal ser ut til å gi opplysninger som kan knyttes
til arkeologenes primærmateriale. Det skal man ikke kimse ad i en ellers
temmelig skriftløs periode, og det skal svært gode argumenter til for å
kullkaste en slik kilde.
Den som likevel fikk den etablerte konsensus til å knake i
sammenføyningene, var historikeren Claus Krag – først i et par artikler fra
sent på 1980-tallet, og så på bred front i avhandlingen Ynglingatal og Ynglingesaga i 1991. Senere har han utdypet
kritikken i flere arbeider, sist i et nylig utkommet nummer av Historisk
tidsskrift.
Krag fører ulike argumenter til torgs for at tradisjonen om
ynglingekongene ble utformet innenfor norsk-islandske lærde miljøer på 1100- og
1200-tallet, selv om deler av innholdet gjerne kan bygge på eldre stoff a la de
eventyraktige fornaldersagaene. F. eks. anfører han at Snorre i sin Edda, som
han skrev før Heimskringla, verken siterer eller nevner Ynglingatal. Ikke
mindre problematisk er det at Snorre tilsynelatende vet mye mer om
ynglingekongene enn det hans forgjengere gjør. Theodricus monachus, som forfattet sin latinske historie om
de gamle norske kongene i 1180-årene, konkluderer eksempelvis med at «siden det
er på det rene at ingen klarlagt kongerekke foreligger i dette landet før
Harald Hårfagres tid, begynner vi med ham».
Krag vil dessuten knytte selve Ynglingatal til denne lærde
middelaldertradisjonen, og han viser til flere mulige anakronismer i diktet.
Kort fortalt dreier det seg om at diktet etter hans oppfatning tar opp i seg
synspunkter som vanskelig kan ha hjemstavn i en før-kristen kultur. Således
mener han å kjenne igjen den middelalderske, kristne fire-elementlæren i
Ynglingatal, mens uttrykket «viljes borg» om Visburs kropp i den strofen vi
siterte innledningsvis også vitner om kristen tankegang.
Flere – historikere, norrønfilologer, religionshistorikere
og arkeologer – har svart på kritikken og tatt den tradisjonelle dateringen av
Ynglingatal i forsvar. Mot-kritikken retter seg mot ulike sider av Krags
analyse, men det er få som på bred basis har gått i rette med grunnlaget for
Krags oppfatning av ynglingetradisjonen som et fenomen som klart tilhører
perioden etter vikingtiden. Det betyr ikke at det ikke finnes ubesvarte
spørsmål, for det gjør det. Koblingen mellom Harald Hårfagre og hans ætt på den
ene siden og slektsrekken i Ynglingatal på den annen er høyst tvilsom, slik
Krag og andre før ham har gjort rede for, og likeledes Haralds tilknytning til
Vestfold. Men kan vi være sikre på at Ynglingatal
likevel ikke er gammelt? Nei, det kan vi ikke. For bare å ta ett påfallende
forhold: Dersom diktet er fra 1100-årene, hvorfor overstrø det med stedsnavn
som samtiden ikke kjente, og hvis beliggenhet man fremdeles diskuterer? Det er
så sin sak med navn som Borre og Uppsala, og kanskje Skiringssal også, men hvor
i all verden er Vestmar, Skæreid, Holtar og Vadlas strøm? Her inneholder gammel
og ny forskningslitteratur en mengde høyst ulike forslag til lokalisering. Er
de i det hele tatt lokalnavn fra Oslofjordområdet, eller betegner de heller
slike steder som «ikke ble skapt av Gud, men laget av islendere», for å sitere
Halldor Laxness?
Man dras mellom tro og tvil, og Ynglingatal blir aldri det
samme igjen.